Videoeditointilaitteet

Maldoror 5.4.2004 16:46

Onkohan jollain kokemuksia näistä? Olen miettinyt, että ostaisin tällaisen videokaapparin, jotta voisin editoida videokameralla (ei digitaalisella) kuvaamiani taidesekoiluja.

Selailin verkkokauppa.comia ja nämä kaksi (suht halpaa) vaihtoehtoa pistivät silmään:

"Pinnacle Dazzle Video Creator 80. Tämä on USB-liitäntäinen laite, jonka avulla aloitat digitaalisen elokuvien tekemisen. Kytke vain laite tietokoneesi USB-porttiin, lisää videokamera kiinni ja aloita! Mukana tulee Pinnacle Studio QuickStar editointiohjelmisto, jonka avulla teet ja tallennat elokuvat CD:lle, VCD:lle tai DVD:lle."

ja

"Pinnacle Studio Action – täysi versio Windows. Pinnacle Studio Action on hauska, helppokäyttöinen ulkoinen USB-liitäntäinen videoeditointijärjestelmä. Sillä lisäät näppärästi tekstejä, häivytyksiä, musiikkia. Käyttöliittymä havainnollistettu kuvilla, esim. esim. musiikki (nuotti), äänitys (mikrofoni) jne. Helppo yhdistää USB-kaapelilla ja helppo editointiohjelma. Ulostulo webbiin, sähköpostiin tai CD:lle. Kappaa kuvaa kotivideoista, web- tai videokamerasta. Kaappaustarkkuus 320x240. Kappausmuoto MPEG-1. Yhteensopiva Windows 98SE, ME, 2000 ja XP."

Jos jollain on käyttökokemuksia tai osaa sanoa jotain noista kahdesta tai tietää suositella jotain muuta laitetta niin se olisi hienoa. Google ei oikein auttanut.
sic. 5.4.2004 17:44

Itse suosittelisin näillä puheilla

Canopuksen ADVC1394-korttia. Digitaalivideon ohella myös analogikaappaus onnistuu vaivatta ja mukana tulee vielä kelvollinen editointiohjelmisto (Adobe Premiere Pro). Itse kävin hiljattain läpi noita Canopuksen valikoimia kun löytää samanlainen digitaali/analogikombokortti ja ADVC on näkemistäni edullisin. Vähän kalliimmassa ACEDV:ssä on sitten myös analogiulostulo, mikäli sitä sattuisi tarvitsemaan. Näiden jälkeen Canopuksen tuoteperheessä hypätään jo reaaliaikakortteihin (Storm, Raptor) ja niiden hintakin on ammattilaiskäyttöön mitoitettu.

Jos olet sitä mieltä että puhdas analogikortti on riittävä, niin semmoisen saa jo melko edullisesti – kannattaa vain muistaa, että VHS:n kirjaimet tarkoittavat sanoja Vertical Horizontal Shit smile.gif

edit: Kannattaa myös tutustua Digivideoyhdistyksen sivuihin, löytyy mm. tietoa erilaisista Suomessa myytävistä videokorteista (ml. käyttökokemuksia).
jukkasil 5.4.2004 20:28

Itse olen käyttänyt jo yli 3 vuotta Canopuksen Raptoria ja hyvin on toiminut ja toimii edelleen. Suosittelen myös muita Canopuksen tuotteita.

Maldoror 7.4.2004 19:46

Mikä kaappaustarkkuus olisi kohtuullinen?

jukkasil 8.4.2004 07:52

720x576

= PAL-järjestelmän DV-standardin mukainen tarkkuus
Maldoror 8.4.2004 21:59

Kiitoksia neuvoista.