Mikä oli korkein ikäraja?

Roscoe 18.5.2013 13:00

Taustatutkimuksen merkeissä siis: mikä olikaan korkein ikäraja mitä VHS-aikana kasettien kansipapereihin on painettu?

Hämärä (ja mahdollisesti paikkansa pitämätön) muistikuva on K-21:stä. Kolusin galleriaa, mutta ikärajatietoja en harmikseni löytänyt läheskään kaikista ns. tärpeistä – mm. Barbaarien miekka taisi olla K-20? Eli kaikki tieto aiheesta otetaan suurella kiitollisuudella vastaan.

jussi 18.5.2013 13:41

Videotrage/VTC ainakin harrasti noita "suositusikäraja 20 vuotta" mainoslauseita, mm. Hiljainen kostaja, Kuoleman lähettiläs, Uudet barbaarit ja Ruby ovat niitä kassuja, joiden kansipapereista tuo löytyy. Mutta sehän ei siis ollut mikään sensuurin asettama, vaan levittäjän itsensä. Ainakin näin olen ymmärtänyt. 

Roscoe 18.5.2013 13:47
jussi (18.5.2013 13:41)

Mutta sehän ei siis ollut mikään sensuurin asettama, vaan levittäjän itsensä. Ainakin näin olen ymmärtänyt. 

Näinpä se juurikin oli – ylisuurilla ikärajoilla mainostamisessa oli vähän sama logiikka kuin asteluku 11:n menevessä vahvarissa Spinal Tapissa :) Kiitoksia noista nimikkeistä, Jussi! Mikähän mahtoi muuten olla Exterminatorin suositusikäraja?

Disco Studd 18.5.2013 15:18

Curlyn Maniac – nukkemurhaajan takakanneessa luki muistaakseni jotain KK eli "kokonaan kielletty" tai "kaikilta kielletty", tai sinne päin. Sitä korkeammaksi ei varmaan pääse.

Jakel 18.5.2013 19:03

Foorumilta löytyy ikivanha ketju (jota ei tosin kovin helposti haulla löydy), jossa noita on lueteltu -> K-20 Ikärajalliset julkaisut

Roscoe 18.5.2013 19:51
Jakel (18.5.2013 19:03)

Foorumilta löytyy ikivanha ketju (jota ei tosin kovin helposti haulla löydy), jossa noita on lueteltu -> K-20 Ikärajalliset julkaisut

Kas niinpä olikin! Kai minulla joku muisto ko. ketjusta olikin, kun yritin etsiä moista "ikärajat"-hakusanalla. No mutta anywho, kiitoksia kaikille vinkkauksista. Jos Disco Studd sulla tai jollakulla muulla on tuota Maniacin kasettia, niin ottaisin mielelläni vaikka privaviestinä sanatarkan muodon tuosta ihastuttavan epämarkkinahenkisestä KK-varoituksesta.

Edelleen jäi kyllä mielen nurkkaa kutkuttamaan tuo Jakelinkin mainitsema häilyvä havainto jostain K-25/K-22/K-21-merkinnällä varustetusta julkaisusta. Liekö joku niistä tuhannen monesta barbaarifilmeistä.

Jakel 18.5.2013 20:12

Tuo haku on hieman hankala välillä (esim. K-20 hakusana ei löydä tuota ketjua), löysin tuon ketjun "Barbaarien Miekka"-hakusanalla, kun muistin, että tuollaisen joskus itse olin pykännyt.

Lauri varmaan muistaa hyvin vielä nuo ikärajakiemurat ja kommentoinee sitten kun jossain vaiheessa.

Itselläni on jonkinlainen muistikuva K-23 ikärajasta, mutta saattaa hyvinkin olla jo alunperinkin pelkkää huhuna kuultua joskus ammoisina aikoina.

Disco Studd 19.5.2013 09:18
Roscoe (18.5.2013 19:51)

Jos Disco Studd sulla tai jollakulla muulla on tuota Maniacin kasettia, niin ottaisin mielelläni vaikka privaviestinä sanatarkan muodon tuosta ihastuttavan epämarkkinahenkisestä KK-varoituksesta.

Eipä ole. Vuokrasin tuon videon nolkytluvun alussa Kampin Makuunin alakerrasta, jossa oli silloin vielä vuokralla vanhoja nauhoja. Siksi ikärajamuistikuva on jäänyt hataraksi. Samassa yhteydessä tuli vuokrattua toinen klassinen 80-luvun alun Savini-slasheri The Burning – Koston liekit, jonka ikäraja taisi olla samalla tavalla hämärä. Siksi minä ne tietysti vuokrasin ja molemmat leffat paljastuivat leikattuinakin todellisiksi grindhouse-mestariteoksiksi.

jussi 19.5.2013 23:02

Mun Curlyn Maniacin takakannessa lukee "Kokonaan ‑K-", mikä tarkoittanee K-18 eli samaa kuin Kielletty lapsilta. UF:n Koston liekit-kasetti on K-18. Noista K-20 kaseteista Video-Investin Nightmare ja Bloody birthday-kassuissa on tarra, jossa sanotaan "Tämä elokuva on kielletty ehdottomasti alle 20-vuotiailta". VTC:n Exterminator-kasetissa lukee "Kielletty alle 18 vuotiailta".

Roscoe 19.5.2013 23:20
jussi (19.5.2013 23:02)

Mun Curlyn Maniacin takakannessa lukee "Kokonaan ‑K-", mikä tarkoittanee K-18 eli samaa kuin Kielletty lapsilta. UF:n Koston liekit-kasetti on K-18. Noista K-20 kaseteista Video-Investin Nightmare ja Bloody birthday-kassuissa on tarra, jossa sanotaan "Tämä elokuva on kielletty ehdottomasti alle 20-vuotiailta". VTC:n Exterminator-kasetissa lukee "Kielletty alle 18 vuotiailta".

Mahtavaa! Kiitoksia Jussi! Näillä quoteilla päästään jo pitkälle. "Kokonaan ‑K-" on kyllä aivan uusi, hilpeä tuttavuus – vaikka olenkin joskus hypistellyt tuota Maniacin kassua niin eipä tullut tutkittua takakantta sen tarkemmin. Ja kiitoksia myös kaikille muille vastauksista ja valistuksesta :)

Carson 20.5.2013 03:50

Video Expressillä ainakin nämä, suositusikäraja 20 vuotta

Kuumat paikat http://www.fixgalleria.net/release.php?id=6361

Klondike Fever – Kultakuume http://www.fixgalleria.net/release.php?id=1292

Lauri Lehtinen 21.5.2013 11:38

Kuten ennenkin on varmaan todettu, Backlundin firmojen (Videotrage ja Video Express) korkeimmat ikärajat ovat tarkalleen katsottuna oikeastaan suosituksia. Varmasti käytännössä hullunrohkeat 18-vuotiaatkin kelpasivat vuokraajiksi ja suosittelu ei ollut ihan yhtä vahvaa sekoilua tarkastamon tontilla kuin kieltäminen. Noihin aikoihin -K- tarkoitti leffateatterien tiedoissa aika usein K16:ta ("kielletty lapsilta alle 16 vuotta") ja Curlyn yhtälö ilmeisesti meinaa vanhemmiltakin kiellettyä.

Varhaisten videomarkkinoiden yleisimpiin ikärajoihin kuului "lapsilta kielletty" jota holhoojat tai vuokraamonpitäjät saivat tulkita suhteellisen vapaasti oman maalaisjärkensä mukaan. Tällainen luottamus kansalaisiin median vastaanottajina ei nyky-Suomessa menisi läpi, vaikka ei se maailmalla kovin harvinaista ole.

angst 26.5.2013 21:53

Numeroiden lisäksi hienoja varoituksia olleet myös viittaukset mielenterveysriskiin, mikäli elokuvan katsoo... "Ehdottomasti ei heikkohermoisille!" 

Aika epätieteellistä nyt, kun ei jaksa nousta sohvalta, mutta taisipa jossain FIXissä olla nimenomaan tuo ja siten, että muoto olikin: "Ehdottomasti ei heikkohermoisillie!" [sic] Muistaako joku tarkemmin?

Neon Maniac 26.5.2013 22:16

Haahaha! Tuli heti mieleen viime vuonna edesmenneen espanjalaissyntyisen

Miquel Iglesias Bonns:n 1975 ohjaama kulttiklassikko La maldición de la bestia, joka kasettitelevisioperiodilla julkaistiin Mariann Videon toimesta 1982 suomennoksella Ihmissusi. Itse omistin taannoin juurikin tuon Harley Video ‑tarroilla levitetyn kasetin.

Takakannen: "VAROITUS! Elokuva sisältää kohtauksia jotka voivat vaikuttaa mielenterveyttä vahingoittavasti." on jo ehdottoman elitististä etikettipropagandaa.
frank 26.5.2013 22:44
angst (26.5.2013 21:53)

Numeroiden lisäksi hienoja varoituksia olleet myös viittaukset mielenterveysriskiin, mikäli elokuvan katsoo... "Ehdottomasti ei heikkohermoisille!" 

Aika epätieteellistä nyt, kun ei jaksa nousta sohvalta, mutta taisipa jossain FIXissä olla nimenomaan tuo ja siten, että muoto olikin: "Ehdottomasti ei heikkohermoisillie!" [sic] Muistaako joku tarkemmin?

Star Videon Frankenstein ja vampyyrin kosto "Huom! ei missään nimessä heikkohermoisille!"

http://www.fixgalleria.net/release.php?id=518