Arvon elitistit.
Olisi kysymys Future Filmin taanoisesta julkaisusta The Harder They Come leffasta.
Olen kuullut huhuja, että toi leffa oltaisiin aika pahasti saksittu ulkomaan DVD-julkaisuja varten.
Leikkaukset eivät kuulemma ole muuttaneet filmissä nähtävää väkivaltaa, mutta ovat kyllä antaneet leffalle eri fiiliksen.
Poistetuissa kohtauksia kuulemma ovat ainakin (mutta ei pelkästään) seuraavat:
1) Kohtaus jossa Ivan aloittaa rikollisen uransa ryöstämällä levytys keskuksen saadakseen rojaltinsa
2) Ivanin levyn tuleessa suosituksi, kohatus jossa "love" ja "lover" sanoja aktiiviseen käyttävä levyjukka ottaa puhelin toiveita vastaan.
3) Lähikuvat Ivanin peniksestä kohtauksessa, jossa poliisit pieksävät tätä ja Ivan lopulta kusee alleen
Meikäläistä ei nyt niinkään kiinnosta pari muokattua kohtausta, mutta mitä olen kuullut niin elokuvan teemat Ivanin taistelusta yhteiskuntaa vastaan, on muuttunut paljon huume vastaisempaan teemaan.
Ja Ivanin hahmon Robin Hood henkisyys on leikkausten seurauksena lähempänä Bonnie ja Clyde tyyppistä roistoa.
Muutenkin toi elokuvan henki on kuulemma vaihtunut paljon yleisesti hyväksyttävämpään suuntaan, siitä alkp. vuoden 1972 versiosta.
Kiinnostaisikin tietää onko noissa leikkaus puheissa mitään perää, vai ovatko ne vain urbaania legendaa?
Ja mikä on tilanne Future Filmin julkaisun kanssa?
Tosta DVD-julkaisulle tehdystä saksimisesta on huudeltu toistuvasti, ja kerta en ole itse alkp. versiota nähnyt, niin en voi sanoa mikä on Future Filmsin julkaisun laita.