The Wire

QCine 14.1.2013 02:12

Nyt kun [font="Verdana, Arial, Helv, Helvetica"][size="2"][color="#000000"]Maailman Paras Tv-sarja™[/font] lähti uudelleen käyntiin kakkosella, niin ei muuta kuin oma ketju pystyyn, parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Ja luulisi, että tämä sarja jos mikä oman ketjunsa ansaitsee?

Tavallaan pitää ihailla tv:stä tätä seuraavia ihmisiä, joiden itsekuri riittää odottamaan jaksojen välillä viikon. Ekan jakson katsoin Areenasta, ja lopputekstien alettua rullata iski lähinnä suuttumus, että ehei, älä luulekaan, tätä jos mitä seurataan kiekolta "vielä yksi jakso".

Olen katsonut vasta kuusi ekaa episodia, mutta ihan banaaneina olen jo niiden perusteella. Sen verran tiuhaan on tullut klassikkokohtauksia, että tätä menoa pitää varmaan tyystin lopettaa leffaharrastus ja siirtyä vahtaamaan pelkkiä tv:n laatusarjoja. Kiinnittäisin huomiota myös tämän alkutaipaleen tietynlaiseen kepeyteen: vino(ileva)a, erittäin toimivaa huumoria on seassa juuri sopivasti, sen verran uskottavassa määrin, ettei "komedian" puolelle kuitenkaan eksytä. Siitä en sitten tiedä, missä määrin sarja ehkä vakavoituu myöhemmin. Synkistelyä lie kuitenkin nähty ihan tarpeeksi, ja sen keskeltä The Wire nousee esiin freesisti. Välillä nauruunkin yltäviä inhimillisiä henkilöitä on helppo sympata.

Nappicastingeineen ja ‑hahmoineen The Wire näyttäisi olevan täydellistä harmaasävyravistelua ihmisille, jotka ovat tuudittautuneet uskomaan puhtaiden "hyvän" ja "pahan" olemassaoloon. Tai vaikkapa siihen, että HBO perustuu panemiseen + tappamiseen.

Että voi kauheeta kun ei tule yleverolle vastinetta. Kuinka sokeita voivatkaan turakaiset olla?
ojr 14.2.2013 22:40

Jos ei maailman paras tv-sarja niin ainakin yksi parhaista.

Tuotantokausien välillä on tosin hieman tasoeroa ja ainakin omasta mielestäni kaksi ensimmäistä tuotantokautta ovat parhaimmat. Kolmannessa ja neljännessä kaudessa sukelletaan omaan makuun liiaksi poliittisen valtapelin syövereihin, joka ainakaan itseäni jaksa yhtä paljon kiinnostaa kuin poliisien ja rosvojen "rehti" kilpajuoksu. Viimeinen kausi onkin sitten taas parempi kuin kaksi edellistä ja sisältää aika paljon fiilistelyä aiemmista kausista.

theremin 14.2.2013 22:50

Itse taas sanoisin että neljä ensimmäistä kautta ovat tasaisesti paranevia juonenkäänteissään mutta viidennen kauden epäuskottavaksi käyvä McNultyn sekoilu vie terävimmän kärjen sarjan vahvasta realismin tunnusta. Lehtitalon arjestakaan ei ihan isointa potentiaalia ole saatu irti vaikka se ihan mielenkiintoista katsottavaa periaatteessa olikin.

maj 19.2.2013 21:02

Aloitin sarjan seuraamisen sen alkaessa kakkosella reilu kk sitten, ja täytyy sanoa että oon koukussa ku vammanen ahven. Useimmat samankaltaiset ohjelmat tuntuvat aina aliarvioivan katsojaa, ts. alleviivaavan liiaksi juonta ja dramatisoivan hahmoja lähes saippuaoopperan tasolle. The Wire on todellakin pyyhkinyt kaiken naiiviudelta haiskahtavankin lahkeistaan antaessaan samalla piut paut hyvä/paha-asetelmalle. Jos jonkun draamasarjan puolesta liputan niin The Wiren.

QCine 20.2.2013 16:08

Neloskauden loppusuora menossa, ja tässä vaiheessa suosittelen katsomista mahdollisuuksien mukaan lähes frame kerrallaan, sillä matkan varrelta bongautuu herkullisia blink'n-miss ‑juttuja. Sormi käy jatkuvasti rew-napilla senkin takia, kun käytetty katuslangi on tavattoman kiehtovaa. Myönnettävä on, että ilman suomitekstityksiä katsomisesta ei tulisi yhtään mitään...

Ja ne parhaat replat: järjettömän upeita, silkkaa filosofiaa!

"Jimmy, you know what life is? It's the shit that happens while you're waiting for moments that never come." (Lester Freamon)

"American democracy: let's show those Third World fucks how it's done!" (Bill Rawls)

Alive 21.2.2013 07:54

Itsekin aloitin nyt Ylen tahdissa seuraamisen. Mulle sopii hyvin kerta viikossa annos, ei ehkä niinkään siksi ettei tätä haluaisi nopeammin katsoa vaan lähinnä ajanpuutteen vuoksi. Kehuihin on pakko yhtyä, jakso jaksolta huomaan koukuttuvani enemmän hahmojen ja kuvioiden syventyessä.

Ei tästä oikein kunnon keskustelua tule, kun ei ole ketään haukkumassa tätä lyttyyn?

Humphrey Bogart 21.2.2013 12:56

No, itse olen katsonut vain ensimmäísen kauden ja kakkos- ja kolmoskausi odottaa katsomista. Ensimmäinen kausi oli hyvä mutta en ainakaan itse koukuttunut siinä määrin, että olisi jotain ehdotonta pakkoa nähdä kaikki kaudet heti perään. Vaikka tuon katsoin dvd-boksilta, niin en siltikään mitenkään ahminut jaksoja eikä sellaiseen mitään tarvetta tuntunut olevan. Kieltämättä kauden loppua kohden kuitenkin oma kiinnostus sarjaa kohden nousi, kun juonenkulusta ja hahmojen luonteista alkoi päästä kiinni. Mutta maailman paras, I think not.

Toisaalta myönnän, että ehkä tää on vain liian älykäs sarja mulle! confused3

flimtrick 22.2.2013 23:33

Hyvä sarja kyllä ja yks parhaita joo mutta ei kyllä paras. 2000-luvun sarjoista ainakin Breaking Bad ja Sopranos on kyllä parempia. Mun mielestä alku ei kyllä edes ollut mikään ihan päräyttävä, aika laimeasti sarja lähtee liikkeelle mutta ekan kauden puolenvälin jälkeen alkaa vasta oikeesti koukuttamaan. 2, 3 ja neloskausi kaikki hyviä, nelonen ehkä sarjan paras mun mielestä. Vitoskausi meni tosiaan jo vähän överiksi ja ei enää innostanut niin paljon...

QCine 28.2.2013 23:26

Tavallaan järjettömän, mutta ah niin ihanan "yksi jakso vielä!"-addiktion vallassa meni tämä henkeäsalpaava "viisivuotiskausi". Kun ajatellaan, että kamaa tulee sarjaan koko ajan enemmän, pysyy mosaiikki koossa loppuun saakka peräti uskomattomalla tavalla. Ja kyllä sen vitoskauden yhden hieman radikaalimman jalatmaasta-teemankin pystyi nielemään. Kyse ei ole pelkästään Baltimoresta, eikä edes pelkästään Yhdysvalloista, vaan koko ihmiskunnasta ja siitä, miten koko hyvä-paha- ja totuus-valhe ‑asetelmat ovat loppupeleissä pelkkää harmaata lillua, kun taistellaan shakaalien lailla rahasta ja vallasta. Sekä "hyvis"- että "pahis"-hahmot tulevat iholle tasapuolisesti, oikeastaan tatuoituvat, sillä joidenkin niistä poistuessa takavasemmalle tuntee outoa empaattista haikeutta.

Ei tämä ole mikä tahansa tv-sarja, mieluummin käyttäisin sanaa "suurteos". Pakko tätä on vastedes sokean varauksettomasti hehkuttaa aivan kaikille ja aina. Tekee mieli lopettaa poliisisarjojen katsominen tähän.

ojr 13.4.2013 06:45

On muuten cdon.comissa 29,95€ The Wiren ‑boksi, joka siis sitältää kaikki tuotantokaudet.

QCine 10.7.2013 00:45

The Shiiiit Button

D-X 29.9.2013 23:07

Kun YLE alkoi näyttää Wirea alkuvuodesta, niin siitä innostuneena päätin ottaa projektiksi katsoa koko sarja läpi, ja tämä oli siis omalla kohdallani ensimmäinen kerta. Pistän tähän pienet arviot joka kaudesta:

1. kausi: ****½

Laadukas kausi alusta loppuun saakka. Etenkin viimeiset ~6 jaksoa ovat melkoista tykitystä. Jo tällä kaudella huomasi myös sen, että sarjassa on sopivasti huumoriakin mukana.

2. kausi: ****

Sobotka ja satamatouhut eivät ihan jaksa kiinnostaa niin paljoa kuin ensimmäisen kauden juonikuviot, mutta kyllä kakkoskaudestakin jää ilman muuta positiiviset fiilikset.

3. kausi: *****

No tämä olikin sitten täydellinen kausi alusta loppuun saakka. Kaikki juonikuviot toimivat hienosti, ja joka jakson jälkeen tätä haluaa vain katsoa lisää. Bravo!

4. kausi: *****

Jatkaa kolmannen kauden tasolla, eli täydellinen kausi tämäkin. On paljon hahmoja joiden juonikuvioiden etenemistä on mielenkiintoista seurata aina päätösjakson viimeisille minuuteille saakka.

5. kausi: ****½

Ehkä hiuskarvan verran heikompi kausi mitä nelonen (toki rima oli korkealla), mutta kyllähän sarjan taso säilyy loppuun asti kovana.

Omiksi suosikkihahmoiksi nousivat lopulta Bunk, Herc, Carver, Omar, Proposition Joe ja Clay Davis. Hercin ja Carverin välistä dialogia oli hauska seurata etenkin alkukausilla. Clay Davis on kyllä helvetin kova hahmo, sopivan vittumainen mutta samalla niin hauska, Isiah Whitlock Jr:lle täydet pisteet tästä roolista. Bunk oli mainio alusta loppuun saakka ja Omar tai Proposition Joe nyt tuskin vaatii selittelyjä. The Wire on toki täynnä hienoja hahmoja, mutta McNultysta en saanut oikein ikinä kunnolla otetta, ja samalla en erityisesti välittänytkään tuon hahmon käänteistä.

Näin Wiren jälkimainingeissa olen miettinyt tosissaan tuota Homiciden korkkaamista. Olisihan siinä seitsemän tuotantokauden pituinen savotta toki edessä, mutta jos siinä olisi edes vähänkään samantasoista settiä kuin Wiressa niin kaipa sen voisi katsastaa läpi joskus myöhemmin.

Xialong 30.9.2013 07:48

Homicideen voisi tosiaan tutustua Wiren perusteella. Briteistähän tuon kaikki kaudet sisältävän boksin saisi kohtuuhintaan. Future ei ilmeisesti julkaisuut Suomessa kuin kaksi ensimmäistä. Myös "The Corner"-minisarja saattaisi olla tutustumisen arvoinen: http://akas.imdb.com/title/tt0224853/?ref_=fn_al_tt_1

Dimitri Siltala 5.10.2013 17:49

Mitenköhän MTV3 pystyi aikoinaan munimaan tämän(kin) sarjan aivan vammaisilla esitysajoilla!!

Alive 11.3.2014 12:45

Sarja saapui maaliin Ylellä. Hieno, todella hieno. Oikeastaan vaan viitoskauden alkupuoli tökki, tässäkin moneen kertaan mainitut lehtitalo ja "se toinen" juttu eivät oikein meinanneet ottaa tuulta alleen, mutta 2-3 viimeistä jaksoa oli taas silkkaa kultaa. Täytyy sanoa että ikävä tulee tätä sarjaa.