16.11.2012 16:58
http://www.kuvakukko...ndex.html#Pahat Kuvat
Pahat Kuvat-festivaali 23.11. Perjantai klo 21:
Berberian Sound Studio
(a.k.a. Match Factory, Iso-Britannia 2012, DCP, 92 min, K-16)
Berberian Sound Studio on merkillinen elokuva, joka viehättää monenlaista yleisöä. Britannian suuret päivälehdet ovat ylistäneet kulissien taakse menevän b-elokuvanostalgian huippusaavutusta yhtä innokkaasti kuin kauhufanien nettijulkaisut.
Berberian Sound Studio on äänistudio 1970-luvun Italiassa. Huonomaineisessa paikassa nauhoitetaan ääniefektejä epämääräisiin elokuviin, joiden sisällöstä tekijätkään eivät ole täysin selvillä. Äänisuunnittelija Gilderoy (loistava Toby Jones) saapuu Englannista äänittämään efektejä tuotantoon nimeltä The Equestrian Vortex. Onko tulossa taidetta, sairasta eksploitaatiota, yliluonnollista kauhua? Ainakin ääniraidalle pitää saada paljon kirkumista sekä luiden rusentumisen ja kurkun katkomisen niljakkaita ääniä, joita Gilderoy luo apunaan vihanneksia, hedelmiä ja mitä nyt sattuu löytämään. Tuottaja (Cosimo Fusco) huolehtii, että kaikki tekevät työnsä kunnolla ja valittamatta. Ohjaaja Santini (Antonio Mancino) vierailee ajoittain. Oudot olot alkavat vähitellen vaivata Gilderoyn mielenrauhaa.
1970-luvun ajankuvassaan erinomainen elokuva tavoittaa italialaisen kauhun mystisen vetovoiman ilman osoittelevaa Dario Argenton tai Lucio Fulcin perusteosten matkimista. Nyt mennään mehukkaasti pintaa syvemmälle ja näytetään, missä oloissa tuntemattomien suuruuksien ohjaamat ”terveisiä mielisairaalasta” ‑henkiset videovuokraamojen löydöt olisivat voineet syntyä. Anna Berberian Sound Studion nyrjäyttää mielesi!
Peter Strickland ohjasi kokoillan debyyttinään 28 000 punnan pikkubudjetilla Transylvaniassa filmatun kostotarun Katalin Varga. Se kelpasi Berliinin festivaalin viralliseen ohjelmistoon ja voitti Hopeisen karhun parhaasta äänisuunnittelusta. Berberian Sound Studion kutkuttavien äänimaailmojen luomiseen Strickland tarvitsi suomalaista osaamista: kotimaisen elokuvan johtava foley-teknikko Heikki Kossi (Puhdistus, Rare Exports) vastaa oikeasta äänisuunnittelusta.
”British filmmaker Peter Stricklandís sophomore effort is many things: a sly deconstruction of 1970s hallucinatory Grand Guignol cinema, an audio geekís wet dream celebrating the art of foley magic, a stylistic tour de force, and a blend of comedy, drama, and horror with a Lynchian twist.” – Josh Slater Williams / Sound on Sight
“Seriously weird and seriously good. Toby Jones gives the performance of his career, and Peter Strickland has emerged as a key filmmaker of his generation.” – Peter Bradshaw / The Guardian
“One of the most remarkable British movies of the past couple of years” – Philip French / The Observer
Ohjaus ja käsikirjoitus: Peter Strickland * Tuotanto: Mary Burke, Keith Griffiths · Kuvaus: Nicholas D. Knowland * Musiikki: Broadcast * Foley Artist: Heikki Kossi * Foley recordist: Miia Nevalainen * Rooleissa: Toby Jones, Antonio Mancino, Cosimo Fusco, Tonia Sotiropoulou, Layla Ami, Eugenia Caruso
Liput: 5€ / leffa. Hyvät kuvat-kortilla vapaa pääsy! Ei ennakkomyyntiä. Elokuvat englanninkielisiä tai englanninkielisellä tekstityksellä. Yhteistyössä mukana Night Visions ja Hyvät kuvat-elokuvakerho.

Pahat Kuvat-festivaali 23.11. Perjantai klo 23:
Shogun Assassin
(Baby Cart at the River Styx / Kozure okami – sanzu no kawa no ugaburuma, Japani 1972 / USA 1980, 35 mm, 86 min, K-18, englanninkielinen tekstitys)
Länsimainen remix-versio Lone Wolf and Cub –samuraisarjan toisesta elokuvasta (1972) ei ole pyhäinhäväistys vaan omintakeisen tehokas luomus. Muinaiseen Japaniin sijoittuvan saagan päähenkilö on Itto Ogami alias Lone Wolf, harakiripyövelin virasta pois potkittu palkkasoturi, joka ottaa lastenvaunuissa köröttelevän Daigoro-poikansa mukaan hurjimpiinkin tehtäviin. Vastustajina nähdään naisninjojen tiimi ja brutaali henkivartijakolmikko.
Toisin kuin USA:ssa usein käy, tuottaja David Weisman, ohjaaja Robert Houston ja levittäjä Roger Corman eivät pilanneet vierasperäisen materiaalin särmikkyyttä. Sarjan ykkösosan väkevimmät jaksot lisättiin tarinaan takaumina. Hallusinaatiomaiseksi äityvän toiminnan taustalla kuullaan meloneja paskaksi hakkaamalla luotuja ääniefektejä, kohtalokasta elektronista musiikkia sekä Daigoro-pojan lakonista kertojaääntä. Alkuteosten perinpohjaisten historiatietojen sijasta julmaa aikakautta kuvataan lapsen havaintojen kautta.
Lone Wolf ‑taruston luoja on monta antisankaria keksinyt sarjakuva- ja elokuvaskenaristi Kazuo Koike (Lady Snowblood, Crying Freeman). 70-luvun alussa Koike käsikirjoitti samanaikaisesti Lone Wolf and Cub ‑mangaa ja siihen pohjautuvia elokuvia. Pääosanesittäjä Tomisaburo Wakayama on sarjakuvahahmoa vaitonaisempi ja läskimpi vaeltaja, jota ympäröi aidosti vaarallisen äijän voimakenttä.
Daigoro (Akihiro Tomikawa) ei ole säälittävä söpöliini vaan tavallinen poika, joka vain sattuu kasvamaan putoilevien päiden keskellä – hankala yhtälö länsimaisille mediavalvojille. Ikärajalautakunta MPAA vaati Shogun Assassiniin poistoja, joihin tekijät muka suostuivat mutta eivät loppupeleissä leikanneet pätkääkään. Elokuva joutui poliisin haaviin sekä Englannin että Suomen väkivaltavideoratsioissa.
Kill Bill vol. 2:ssa lastenohjelmana katseltu ja hiphoppari GZA:n Liquid Swords ‑levyllä ahkerasti sämplätty Shogun Assassin on jämäkkä ja kaunis populaariklassikko, jonka scope-kuvaus pääsee täysiin oikeuksiinsa valkokankaalla. Festariesityksen missaaminen olisi toimintaelokuvan ystävälle kulttuurinen harakiri – pelkkä ajatuskin hirvittää.
”Kerrassaan mieletöntä. En olisi ikinä kyennyt keksimään mitään vastaavaa. Hullun neron työtä.” – Roger Corman
”The audiences went crazy. They fucking freaked. People would leave the theatre and get right back in line to see it again.” – Robert Houston
Ohjaus: Kenji Misumi / Robert Houston * Käsikirjoitus: Kazuo Koike / Robert Houston, David Weisman * Tuotanto: Shintaro Katsu / David Weisman * Kuvaus: Chishi Makiura * Musiikki: Mark Lindsay * Leikkaus: Toshio Taniguchi / Lee Percy * Rooleissa: Tomisaburo Wakayama, Akihiro Tomikawa, Minoru Ohki, Kayo Matsuo
Liput: 5€ / leffa. Hyvät kuvat-kortilla vapaa pääsy! Ei ennakkomyyntiä. Elokuvat englanninkielisiä tai englanninkielisellä tekstityksellä. Yhteistyössä mukana Night Visions ja Hyvät kuvat-elokuvakerho.
Pahat Kuvat-festivaali 24.11. Lauantai klo 21:
Werewolf versus the Vampire Woman
(a.k.a. La noche de Walpurgis/Werewolf Shadow/Blood Moon, Espanja-Länsi-Saksa 1971, 35 mm, 86 min, K-18)
Espanjalaisen kauhuelokuvan suurimman ikonin Jacinto Molinan alias Paul Naschyn (1934–2009) viides Waldemar Daninsky –ihmissusielokuva on sarjan todellinen huipentuma.
Kaksi hemaiseva neitokaista lähtee Pohjois-Ranskaan tutkimaan pahamaineisen kreivitär Wandesan viimeistä leposijaa. Maaseudulle eksyneet tytöt pelastaa pinteestä kuolematon Waldemar Daninsky (Naschy), jolla on tapana muuttua täydenkuun koittaessa ihmissudeksi. Seurue löytää etsimänsä haudan ja herättää vahingossa vampyyrikreivittären henkiin. Tytöistä toiseen rakastuneen Waldemarin lykantropiset voimat tulevat tarpeeseen taistelussa pahaa vastaan, mutta ennen kaikkea hän haluaisi vapauttaa itsensä ikuisen elämän kirouksesta.
Universalin klassikko-horroreista inspiroitunut Naschy sai ohjaajakseen ensimmäistä kertaa veteraaniohjaaja León Klimovskyn, jonka vanhakantaiset temput sekoittuvat maagisella tavalla 1970-luvun alun tendensseihin. Hirviöitä, verta, paholaisen palvontaa ja lesbolaisuutta herkullisesti yhdistelevä Werewolf Versus the Vampire Woman oli Naschyn uran suurin menestys ja yksi tärkeimpiä yksittäisiä tekijöitä Espanjan 1970-luvun suuren kauhubuumin käynnistymisessä. Sittemmin ”El hombre lobo” –sarja jatkui peräti 12 elokuvan verran aina 2000-luvulle saakka.
”Werewolf versus the Vampire Woman was a big hit in Spain and overseas, and effectively launched the Spanish horror boom of the early 1970’s. Klimovsky and Naschy went on to make many more horror films, both together and individually, but this first colaboration is undoubtedly their most effective.” – Cathal Tohill & Pete Tombs / Immoral Tales
”This is perfect B-movie fodder, man! It doesn’t get much better.” – Uncle Creepy / Dread Central
Ohjaus: León Klimovsky * Käsikirjoitus: Jacinto Molina [= Paul Naschy], Hans Munkel * Tuotanto: Salvadore Romero * Kuvaus: Leopoldo Villaseñor * Musiikki: Antón García Abril * Rooleissa: Paul Naschy, Gaby Fuchs, Barbara Capell, Andrés Resino, Yelena Samarina, José Marco
Liput: 5€ / leffa. Hyvät kuvat-kortilla vapaa pääsy! Ei ennakkomyyntiä. Elokuvat englanninkielisiä tai englanninkielisellä tekstityksellä. Yhteistyössä mukana Night Visions ja Hyvät kuvat-elokuvakerho.

Pahat Kuvat-festivaali 24.11. Lauantai klo 23:
The Incident
(a.k.a. Asylum Blackout, USA-Ranska-Belgia 2011, DCP, 85 min, K-18)
The Incident on Ranska-kauhun uuden aallon yllättävä hybridi: tapahtumat sijoittuvat Yhdysvaltoihin, kieli on englanti, mutta kokonaisuutta leimaa brutaali tyylittely, jonka pitelemättömyys vetää vertoja 2000-luvun ranskalaisen genre-elokuvan avainteoksille (Inside, Haute tension).
Ytimessä ovat muusikkonuorukaiset George, Max ja Ricky, jotka pinnistelevät ensimmäisen omakustannelevynsä äänityksissä. Studioaikaa rahoitetaan yksissä tuumin työskentelemällä vankimielisairaalan keittiössä. Duuni on helppoa, ja vaaralliset sekopäät ovat turvallisesti lasin toisella puolella – kunnes sähkökatkos kääntää tilanteen päälaelleen. Vankien patoutuneet aggressiot purkautuvat toinen toistaan häijymmillä tavoilla, ja klaustrofobiaa ruokkiva ympäristö kiihdyttää kierrokset lähes surrealistiselle tasolle.
Esikoisohjaaja Alexandre Courtés on tehnyt huomiota herättäneitä musiikkivideoita muun muassa U2:lle, The White Stripesille ja Justicelle. Kokemus näkyy The Incidentin visuaalisen tyylin täydellisessä hallinnassa. Pimeä vankimielisairaala huokuu synkkää uhkaa, jonka vaikuttavuus tuo mieleen myös uransa musiikkivideoilla aloittaneen David Fincherin.
Konkarin kädenjälki näkyy myös jälkityön viimeistelyssä: The Incidentin on leikannut uuden Ranska-kauhun supertähden Alexandre Ajan vakiotyötoveri Baxter, jonka meriitteihin lukeutuvat myös Alexandre Bustillyn ja Julien Mauryn Night Visions ‑hitit Inside ja Livid.
”On a technical level you could not possibly ask for much more than what Courtes delivers. When he veers into the violence and gore – both of which burst through in sudden, shocking bursts – the work is also top notch.” – Todd Brown, Twitch Film
”Anyone who is looking for handfuls of carnage candy will be easily entertained by the grisly deaths and torture sequences.” – Serena Whitney, Dread Central
Ohjaus: Alexandre Courtés * Käsikirjoitus: S. Graig Zahler, Jérôme Fansten * Tuotanto: Wassim Béji, Emilie Châtel * Kuvaus: Laurent Tangy * Musiikki: Cristophe Chassol * Rooleissa: Rupert Evans, Dave Legeno, Richard Brake, Kenny Doughty
Liput: 5€ / leffa. Hyvät kuvat-kortilla vapaa pääsy! Ei ennakkomyyntiä. Elokuvat englanninkielisiä tai englanninkielisellä tekstityksellä. Yhteistyössä mukana Night Visions ja Hyvät kuvat-elokuvakerho.

Kino Kuvakukko Vuorikatu 27, 70100 KUOPIO
Puh. 017 182 470 kuvakukko.kuopio.fi
Pahat Kuvat-festivaali 23.11. Perjantai klo 21:
Berberian Sound Studio
(a.k.a. Match Factory, Iso-Britannia 2012, DCP, 92 min, K-16)
Berberian Sound Studio on merkillinen elokuva, joka viehättää monenlaista yleisöä. Britannian suuret päivälehdet ovat ylistäneet kulissien taakse menevän b-elokuvanostalgian huippusaavutusta yhtä innokkaasti kuin kauhufanien nettijulkaisut.
Berberian Sound Studio on äänistudio 1970-luvun Italiassa. Huonomaineisessa paikassa nauhoitetaan ääniefektejä epämääräisiin elokuviin, joiden sisällöstä tekijätkään eivät ole täysin selvillä. Äänisuunnittelija Gilderoy (loistava Toby Jones) saapuu Englannista äänittämään efektejä tuotantoon nimeltä The Equestrian Vortex. Onko tulossa taidetta, sairasta eksploitaatiota, yliluonnollista kauhua? Ainakin ääniraidalle pitää saada paljon kirkumista sekä luiden rusentumisen ja kurkun katkomisen niljakkaita ääniä, joita Gilderoy luo apunaan vihanneksia, hedelmiä ja mitä nyt sattuu löytämään. Tuottaja (Cosimo Fusco) huolehtii, että kaikki tekevät työnsä kunnolla ja valittamatta. Ohjaaja Santini (Antonio Mancino) vierailee ajoittain. Oudot olot alkavat vähitellen vaivata Gilderoyn mielenrauhaa.
1970-luvun ajankuvassaan erinomainen elokuva tavoittaa italialaisen kauhun mystisen vetovoiman ilman osoittelevaa Dario Argenton tai Lucio Fulcin perusteosten matkimista. Nyt mennään mehukkaasti pintaa syvemmälle ja näytetään, missä oloissa tuntemattomien suuruuksien ohjaamat ”terveisiä mielisairaalasta” ‑henkiset videovuokraamojen löydöt olisivat voineet syntyä. Anna Berberian Sound Studion nyrjäyttää mielesi!
Peter Strickland ohjasi kokoillan debyyttinään 28 000 punnan pikkubudjetilla Transylvaniassa filmatun kostotarun Katalin Varga. Se kelpasi Berliinin festivaalin viralliseen ohjelmistoon ja voitti Hopeisen karhun parhaasta äänisuunnittelusta. Berberian Sound Studion kutkuttavien äänimaailmojen luomiseen Strickland tarvitsi suomalaista osaamista: kotimaisen elokuvan johtava foley-teknikko Heikki Kossi (Puhdistus, Rare Exports) vastaa oikeasta äänisuunnittelusta.
”British filmmaker Peter Stricklandís sophomore effort is many things: a sly deconstruction of 1970s hallucinatory Grand Guignol cinema, an audio geekís wet dream celebrating the art of foley magic, a stylistic tour de force, and a blend of comedy, drama, and horror with a Lynchian twist.” – Josh Slater Williams / Sound on Sight
“Seriously weird and seriously good. Toby Jones gives the performance of his career, and Peter Strickland has emerged as a key filmmaker of his generation.” – Peter Bradshaw / The Guardian
“One of the most remarkable British movies of the past couple of years” – Philip French / The Observer
Ohjaus ja käsikirjoitus: Peter Strickland * Tuotanto: Mary Burke, Keith Griffiths · Kuvaus: Nicholas D. Knowland * Musiikki: Broadcast * Foley Artist: Heikki Kossi * Foley recordist: Miia Nevalainen * Rooleissa: Toby Jones, Antonio Mancino, Cosimo Fusco, Tonia Sotiropoulou, Layla Ami, Eugenia Caruso
Liput: 5€ / leffa. Hyvät kuvat-kortilla vapaa pääsy! Ei ennakkomyyntiä. Elokuvat englanninkielisiä tai englanninkielisellä tekstityksellä. Yhteistyössä mukana Night Visions ja Hyvät kuvat-elokuvakerho.

Pahat Kuvat-festivaali 23.11. Perjantai klo 23:
Shogun Assassin
(Baby Cart at the River Styx / Kozure okami – sanzu no kawa no ugaburuma, Japani 1972 / USA 1980, 35 mm, 86 min, K-18, englanninkielinen tekstitys)
Länsimainen remix-versio Lone Wolf and Cub –samuraisarjan toisesta elokuvasta (1972) ei ole pyhäinhäväistys vaan omintakeisen tehokas luomus. Muinaiseen Japaniin sijoittuvan saagan päähenkilö on Itto Ogami alias Lone Wolf, harakiripyövelin virasta pois potkittu palkkasoturi, joka ottaa lastenvaunuissa köröttelevän Daigoro-poikansa mukaan hurjimpiinkin tehtäviin. Vastustajina nähdään naisninjojen tiimi ja brutaali henkivartijakolmikko.
Toisin kuin USA:ssa usein käy, tuottaja David Weisman, ohjaaja Robert Houston ja levittäjä Roger Corman eivät pilanneet vierasperäisen materiaalin särmikkyyttä. Sarjan ykkösosan väkevimmät jaksot lisättiin tarinaan takaumina. Hallusinaatiomaiseksi äityvän toiminnan taustalla kuullaan meloneja paskaksi hakkaamalla luotuja ääniefektejä, kohtalokasta elektronista musiikkia sekä Daigoro-pojan lakonista kertojaääntä. Alkuteosten perinpohjaisten historiatietojen sijasta julmaa aikakautta kuvataan lapsen havaintojen kautta.
Lone Wolf ‑taruston luoja on monta antisankaria keksinyt sarjakuva- ja elokuvaskenaristi Kazuo Koike (Lady Snowblood, Crying Freeman). 70-luvun alussa Koike käsikirjoitti samanaikaisesti Lone Wolf and Cub ‑mangaa ja siihen pohjautuvia elokuvia. Pääosanesittäjä Tomisaburo Wakayama on sarjakuvahahmoa vaitonaisempi ja läskimpi vaeltaja, jota ympäröi aidosti vaarallisen äijän voimakenttä.
Daigoro (Akihiro Tomikawa) ei ole säälittävä söpöliini vaan tavallinen poika, joka vain sattuu kasvamaan putoilevien päiden keskellä – hankala yhtälö länsimaisille mediavalvojille. Ikärajalautakunta MPAA vaati Shogun Assassiniin poistoja, joihin tekijät muka suostuivat mutta eivät loppupeleissä leikanneet pätkääkään. Elokuva joutui poliisin haaviin sekä Englannin että Suomen väkivaltavideoratsioissa.
Kill Bill vol. 2:ssa lastenohjelmana katseltu ja hiphoppari GZA:n Liquid Swords ‑levyllä ahkerasti sämplätty Shogun Assassin on jämäkkä ja kaunis populaariklassikko, jonka scope-kuvaus pääsee täysiin oikeuksiinsa valkokankaalla. Festariesityksen missaaminen olisi toimintaelokuvan ystävälle kulttuurinen harakiri – pelkkä ajatuskin hirvittää.
”Kerrassaan mieletöntä. En olisi ikinä kyennyt keksimään mitään vastaavaa. Hullun neron työtä.” – Roger Corman
”The audiences went crazy. They fucking freaked. People would leave the theatre and get right back in line to see it again.” – Robert Houston
Ohjaus: Kenji Misumi / Robert Houston * Käsikirjoitus: Kazuo Koike / Robert Houston, David Weisman * Tuotanto: Shintaro Katsu / David Weisman * Kuvaus: Chishi Makiura * Musiikki: Mark Lindsay * Leikkaus: Toshio Taniguchi / Lee Percy * Rooleissa: Tomisaburo Wakayama, Akihiro Tomikawa, Minoru Ohki, Kayo Matsuo
Liput: 5€ / leffa. Hyvät kuvat-kortilla vapaa pääsy! Ei ennakkomyyntiä. Elokuvat englanninkielisiä tai englanninkielisellä tekstityksellä. Yhteistyössä mukana Night Visions ja Hyvät kuvat-elokuvakerho.
Pahat Kuvat-festivaali 24.11. Lauantai klo 21:
Werewolf versus the Vampire Woman
(a.k.a. La noche de Walpurgis/Werewolf Shadow/Blood Moon, Espanja-Länsi-Saksa 1971, 35 mm, 86 min, K-18)
Espanjalaisen kauhuelokuvan suurimman ikonin Jacinto Molinan alias Paul Naschyn (1934–2009) viides Waldemar Daninsky –ihmissusielokuva on sarjan todellinen huipentuma.
Kaksi hemaiseva neitokaista lähtee Pohjois-Ranskaan tutkimaan pahamaineisen kreivitär Wandesan viimeistä leposijaa. Maaseudulle eksyneet tytöt pelastaa pinteestä kuolematon Waldemar Daninsky (Naschy), jolla on tapana muuttua täydenkuun koittaessa ihmissudeksi. Seurue löytää etsimänsä haudan ja herättää vahingossa vampyyrikreivittären henkiin. Tytöistä toiseen rakastuneen Waldemarin lykantropiset voimat tulevat tarpeeseen taistelussa pahaa vastaan, mutta ennen kaikkea hän haluaisi vapauttaa itsensä ikuisen elämän kirouksesta.
Universalin klassikko-horroreista inspiroitunut Naschy sai ohjaajakseen ensimmäistä kertaa veteraaniohjaaja León Klimovskyn, jonka vanhakantaiset temput sekoittuvat maagisella tavalla 1970-luvun alun tendensseihin. Hirviöitä, verta, paholaisen palvontaa ja lesbolaisuutta herkullisesti yhdistelevä Werewolf Versus the Vampire Woman oli Naschyn uran suurin menestys ja yksi tärkeimpiä yksittäisiä tekijöitä Espanjan 1970-luvun suuren kauhubuumin käynnistymisessä. Sittemmin ”El hombre lobo” –sarja jatkui peräti 12 elokuvan verran aina 2000-luvulle saakka.
”Werewolf versus the Vampire Woman was a big hit in Spain and overseas, and effectively launched the Spanish horror boom of the early 1970’s. Klimovsky and Naschy went on to make many more horror films, both together and individually, but this first colaboration is undoubtedly their most effective.” – Cathal Tohill & Pete Tombs / Immoral Tales
”This is perfect B-movie fodder, man! It doesn’t get much better.” – Uncle Creepy / Dread Central
Ohjaus: León Klimovsky * Käsikirjoitus: Jacinto Molina [= Paul Naschy], Hans Munkel * Tuotanto: Salvadore Romero * Kuvaus: Leopoldo Villaseñor * Musiikki: Antón García Abril * Rooleissa: Paul Naschy, Gaby Fuchs, Barbara Capell, Andrés Resino, Yelena Samarina, José Marco
Liput: 5€ / leffa. Hyvät kuvat-kortilla vapaa pääsy! Ei ennakkomyyntiä. Elokuvat englanninkielisiä tai englanninkielisellä tekstityksellä. Yhteistyössä mukana Night Visions ja Hyvät kuvat-elokuvakerho.

Pahat Kuvat-festivaali 24.11. Lauantai klo 23:
The Incident
(a.k.a. Asylum Blackout, USA-Ranska-Belgia 2011, DCP, 85 min, K-18)
The Incident on Ranska-kauhun uuden aallon yllättävä hybridi: tapahtumat sijoittuvat Yhdysvaltoihin, kieli on englanti, mutta kokonaisuutta leimaa brutaali tyylittely, jonka pitelemättömyys vetää vertoja 2000-luvun ranskalaisen genre-elokuvan avainteoksille (Inside, Haute tension).
Ytimessä ovat muusikkonuorukaiset George, Max ja Ricky, jotka pinnistelevät ensimmäisen omakustannelevynsä äänityksissä. Studioaikaa rahoitetaan yksissä tuumin työskentelemällä vankimielisairaalan keittiössä. Duuni on helppoa, ja vaaralliset sekopäät ovat turvallisesti lasin toisella puolella – kunnes sähkökatkos kääntää tilanteen päälaelleen. Vankien patoutuneet aggressiot purkautuvat toinen toistaan häijymmillä tavoilla, ja klaustrofobiaa ruokkiva ympäristö kiihdyttää kierrokset lähes surrealistiselle tasolle.
Esikoisohjaaja Alexandre Courtés on tehnyt huomiota herättäneitä musiikkivideoita muun muassa U2:lle, The White Stripesille ja Justicelle. Kokemus näkyy The Incidentin visuaalisen tyylin täydellisessä hallinnassa. Pimeä vankimielisairaala huokuu synkkää uhkaa, jonka vaikuttavuus tuo mieleen myös uransa musiikkivideoilla aloittaneen David Fincherin.
Konkarin kädenjälki näkyy myös jälkityön viimeistelyssä: The Incidentin on leikannut uuden Ranska-kauhun supertähden Alexandre Ajan vakiotyötoveri Baxter, jonka meriitteihin lukeutuvat myös Alexandre Bustillyn ja Julien Mauryn Night Visions ‑hitit Inside ja Livid.
”On a technical level you could not possibly ask for much more than what Courtes delivers. When he veers into the violence and gore – both of which burst through in sudden, shocking bursts – the work is also top notch.” – Todd Brown, Twitch Film
”Anyone who is looking for handfuls of carnage candy will be easily entertained by the grisly deaths and torture sequences.” – Serena Whitney, Dread Central
Ohjaus: Alexandre Courtés * Käsikirjoitus: S. Graig Zahler, Jérôme Fansten * Tuotanto: Wassim Béji, Emilie Châtel * Kuvaus: Laurent Tangy * Musiikki: Cristophe Chassol * Rooleissa: Rupert Evans, Dave Legeno, Richard Brake, Kenny Doughty
Liput: 5€ / leffa. Hyvät kuvat-kortilla vapaa pääsy! Ei ennakkomyyntiä. Elokuvat englanninkielisiä tai englanninkielisellä tekstityksellä. Yhteistyössä mukana Night Visions ja Hyvät kuvat-elokuvakerho.

Kino Kuvakukko Vuorikatu 27, 70100 KUOPIO
Puh. 017 182 470 kuvakukko.kuopio.fi