Hyödyllisiä vinkkejä, joilla lisävuosia kasettiesi elinkaareen

Xialong 11.10.2012 00:06

Aloitetaan nyt tällainenkin topiikki. Ensimmäisenä vinkkinä käsitellään "Made in Finland"-nauhoja. Ainakin Harley ja Videotime loistavat hyvinä esimerkkeinä näiden kuranauhojen julkaisijoina. Moni näistä nauhoista on kuntonsa puolesta jo korjauksen ulottumattomissa, mutta muutamille pystyy onneksi vielä tekemään jotakin. Oma esimerkkini on Techno Filmin "Women of Devil's Island", joka harvinaista kyllä, oli taltioitu tällaiselle "Made in Finland"-nauhalle.

Aluksi tästä oli tarkoitus tehdä vain tuoreempi rippi, kun edellinen oli vuosien takaa. Ensimmäinen yritys oli tuhoontuomittu, nauha alkoi jumittamaan ja pyörimään hitaammalla nopeudella, jolloin kuva vääristyi ja katosi lopulta kokonaan. No tästä en vielä lannistunut vaan kelasin nauhan muutamaan kertaan edestakaisin, josko sitten alkaisi pyörittämään nauhaakin norminopeudella. Jonkin verran tämä auttoikin ja sain katselukelvollisen, mutta yhä värisevän kopion leffasta itselleni. Tässä kohtaa meinasin jo heittää pyyhkeen kehään ja tyytyä kohtalooni kyseisen yksilön kanssa, mutta sitten tuli mieleeni vielä yksi ajatus.

Mitäpä jos nauha jumittikin huonojen kelojen takia, eikä vika ollutkaan itse nauhassa. Vaihdoin kyseiseen nauhaan jonkun nollan arvoisen leffan hyväkuntoiset kelat. Tämä tapahtui seuraavasti: Avaa kummankin kasetin kotelo. Katkaise nauhat aivan alusta ja teippaa ne sen jälkeen ristiin. Kokoa kasetit takaisin ja kelaa ne sen jälkeen nauhojen loppuun. Toista sama operaatio kuin ensimmäisessä ja olet vaihtanut itsellesi uudet kelat. Myös "Made in Finland"-kotelo vitutti katsella, joten vaihdoin senkin samaan syssyyn toisen kasetin koteloon. Etiketit lähtivät kätevästi irti mineraalitärpätillä ja liimalla nuo sai liimattua takaisin paikoilleen.

No oliko tempusta hyötyä. Kyllä vain, nyt kelaus edestakaisin toimii moitteettomasti, kun se vanhassa kelassaan ei kyennyt kunnolla kelaamaan edes fast forwardilla (taisi itse asiassa pysähtyäkin itsekseen jossakin kohtaa). Ja entäpä sitten kuva? Rehellisesti sanottuna kuva oli niin hyvä, etten olisi ikinä uskonut moisesta nauhasta näkeväni. Ei tietoakaan värinästä ja kuva tasaisen hyvä koko kestonsa ajan. Eipä tarvitse tätäkään leffaa enää parempana kappaleena etsiskellä.

Rohkeasti vain yrittämään, ainakin niiden leffojen kanssa joille on itsellä merkitystä, ja moiseen ongelmaan olette törmänneet.
Dimitri Siltala 13.10.2012 12:59

Onko toi kuinka paljon aikaa/enemminkin taitoa vaativa operaatio? Itse olen kyllä semmoinen tunari käsitöissä(en kaikessa..).

Carson 13.10.2012 16:32

keloissa on joissain vanhoissakin tuo irtoava muovinpala siinä keskellä joka puristaa nauhan alun kiinni niin saa nätisti ilman teippausta vaihdettua, kerran on tällainen operaatio tullut tehtyä.

Xialong 13.10.2012 16:49
Dimitri Siltala ( 13.10.2012 12:59)
Onko toi kuinka paljon aikaa/enemminkin taitoa vaativa operaatio? Itse olen kyllä semmoinen tunari käsitöissä(en kaikessa..).

Vajaan puolen tunnin operaatio, jos koko helahoidon tekee. Kasetti kannattaa muistaa avata oikeinpäin. Jos irrotat kappaleet toisistaan nurinpäin, saat syliisi koko kasetin pikkusälä sisällön. Kannattaa harjoitella avausta ja fiksailua arvottomien kasettien kanssa. Nopeasti tuon oppii. Mikäli kasetin kiinnitysruuvit ovat jotain muita kuin tähtipäisiä, homma vaikeutuu huomattavasti, koska noita erilaisia ruuvin kiinnikkeitä on tuossa kokoluokassa yksityisen melkein mahdotonta ostaa mistään kaupasta. Rautakaupassakin erilaiset torksisarjat ovat liian isokokoiset tähän tarkoitukseen. Näissä tapauksissa on väkivalta ollut itselläni ainut keksimäni vaihtoehto, kunhan huolehtii ettei nauha vaurioidu. Uusia koteloita löytyy kyllä aina.
Antti Vanhala 14.10.2012 23:17

Joskus tarvetta oli pelastaa edes osa rypistyneestä nauhasta joten kotelo auki, nauha poikki ja kiinni kelaan. Ilman lead-nauhaa piti tietysti muistaa ettei tällaista kasettia saanut kelata loppuun/alkuun. Mutta tosiaan, ei vaikea operaatio kun vain muisti tuon että kasetti avataan oikein päin. Siellä on hämmästyttävän paljon pikkusälää.

Exhorder 16.10.2012 22:07

No, kyllä on kova vaiva prkl jonkun nauhan takia

biggrin.png

Mulle tuli ongelma hi-fivideonauhurin kanssa viikonloppuna: Kasetti on sisällä. Aina kun pistän virrat päälle nauhurista, niin hurina käy ja nauhuri sammuu. Mikään nappula kaukkarissa eikä itse laitteessa vaikuta mitään. Nauri vaan sammuu. Veikakan, että nauha on jumittunut sisälle, mutta heitän koko videot roskiin, koska kasti oli vain aika arvotin Superseriffi biggrin.png Ottaahan tuo kupoliin ku pitää taas ostaa 20-30 eurolla uudet hi-fivideot.
Lex 17.10.2012 11:02

Voi olla tyhmä kysymys, mutta mitä keloille on voinut tapahtua, että ne vaihtamalla kuvanlaatu paranee? En ole itse ainakaan tällaiseen ilmiöön törmännyt.

Xialong 17.10.2012 15:41
Exhorder ( 16.10.2012 22:07)
No, kyllä on kova vaiva prkl jonkun nauhan takia biggrin.png

Mulle tuli ongelma hi-fivideonauhurin kanssa viikonloppuna: Kasetti on sisällä. Aina kun pistän virrat päälle nauhurista, niin hurina käy ja nauhuri sammuu. Mikään nappula kaukkarissa eikä itse laitteessa vaikuta mitään. Nauri vaan sammuu. Veikakan, että nauha on jumittunut sisälle, mutta heitän koko videot roskiin, koska kasti oli vain aika arvotin Superseriffi biggrin.png Ottaahan tuo kupoliin ku pitää taas ostaa 20-30 eurolla uudet hi-fivideot.

Todennäköisesti sinulla on nauhuri, josta saat päällikannen irti, kun irrotat kiinnitysruuvit. Silloin saat kätevästi tuon nauhan pois nauhurista, ilman että sitä tarvitsee vaurioittaa väkivalloin repimällä. Nauha on todennäköisesti jumissa jonkun pidikkeen takana.
Xialong 17.10.2012 15:45
Lex ( 17.10.2012 11:02)
Voi olla tyhmä kysymys, mutta mitä keloille on voinut tapahtua, että ne vaihtamalla kuvanlaatu paranee? En ole itse ainakaan tällaiseen ilmiöön törmännyt.

Kelat ovat alun alkaenkin olleet paskat. Avaapa muutama kasetti, jotka on valmistettu eri maissa. Kelan hammasrattaat saattavat olla hyvinkin erilaiset. Toisissa kela pääsee valtoimenaan falskaamaan, eikä ota kunnolla kontaktia punaiseen ja valkoiseen pidikekappaleeseen. Kun tämä mekanismi toimii oikein, ei playbackissä ja kelauksessa ainakaan luulisi ongelmia syntyvän.