Vanhalle kunnon Twilight Zonelle en löytänyt omaa ketjua, eiköhän sarja sen ansaitse. Täällä on menossa rohkea TZ:n kasariversion katselumaratoni. Rohkea sikäli, että ainahan on se ultimaattisen pettymyksen vaara, kun lapsuuden suosikkisarjoja aikuisena uudelleenkatsoo. Ensimmäinen kausi on nyt katsottu, ja kokemus oli hieman tahattoman koominen siinä mielessä, että loistavia jaksoja olivat suht yksi yhteen juuri ne, jotka lapsuudesta muisti. Unohtuneita/ennennäkemättömiä yllätyshelmiä ei siis juuri tullut. Jaksojen taso vaihteli myös täysin odotetusti, ja ajattelinkin, että niiden erikseenarvioiminen olisi tällä kertaa hedelmällisempää kuin koko kauden niputtaminen jonkin yleisarvosanan alle.
Kertokaa ihmeessä Twilight Zone ‑mietteistänne muutkin. Tuossa äsken juuri huomasin, että tuota vuoden 2002 versiotahan onkin tehty näemmä vain yksi kausi, odotin enemmän, vastaavasti alkuperäistä sarjaa neljä. Miten tuo originaali on kestänyt ajan hammasta? Mielestäni tämä 80-luvun versio oli pitänyt pintansa yllättävän hyvin, tarinoiden ytimet olivat suht ajattomia ja paikattomia... jossain päin Twilight Zonea!
Shatterday Nuori Bruce Willis. Juuri sopivan puoleensavetävä, näppärä ajatusleikki, joka soveltuu aloitusjaksoksi. Heti alusta saakka sarja näyttää ansiokkuutensa tarinoiden pituuksien suhteen: nykypäivänä tästä ideasta olisi varmaan tehty parituntinen, laahaava leffa. ****
A Little Peace and Quiet Yhden idean jaksolla jatketaan. Idea on ajaton, 80-luvun pelkoja manifestoivasta loppuratkaisusta voi joku olla eri mieltä. Mielestäni toimii edelleen, vaikka muistutuksena. ****
Wordplay Muistin, että tämä jakso olisi ollut pitempi, mutta ei. Ehkä se olisi voinut: nyt tarina etenee aavistuksen turhan haipakkaan. Mutta silti todellisuusvääristymätarinoiden pikkuklassikko. ****
Dreams for Sale Ihana Meg Foster, Meg Fosterin jumalaiset silmät ja yksi idea, hädin tuskin edes tarina. Mutta kompakti tulevaisuusvisio tämäkin. Hopeanvärisistä uniformuista aina plussaa. ***
Chameleon Kunnianhimoinen asetelma, mutta pienehkö budjetti jotenkin syö tätä. Nyt vain seisoskellaan labrassa ja jutellaan naamat vakavina. Muttei tälle vihainenkaan voi olla, sen verran soljuvasti kulkee eteenpäin. ***
Healer Ehkäpä tässä olisi voinut olla uskontokritiikkiä enemmänkin, mutta varmaan tekoajankohtanaan mahdollisimman rohkeaa settiä. Suurin piirtein tästä lähdetään testaamaan katsojaa, miten hän suhtautuu sarjan ajoittaiseen sentimentaalisuuteen. ***
Children's Zoo Tämän satuin katsomaan, kun oli noita pikkutytön tappouutisointeja joka puolella. Hyvin yksinkertainen idea tykitti täysillä juuri katsomisajankohdan vuoksi. Liikuttikin. ****(*)
Kentucky Rye Baarihelvettijakso on ennalta-arvattavimmasta päästä, mutta edustaa kunniakkaasti tätä tarinatyyppiä, jossa helvetti- ja tuonpuoleismeiningit nivotaan luontevasti johonkin arkiseen ympäristöön. ***
Little Boy Lost Silloin lapsena tätäkin jaksoa olisi varmaan inhonnut. Toimiihan tämä tunteikkaana draamana, mutta hieman on turhaa melo-sellaista mukana. **1/2
Wish Bank Huumorijaksotkin tietenkin vaihtelevat pölöstä nokkelaan. Tässä on hieman täytepalan makua, mutta kyllä byrokratian ja itämaisen yliluonnollisuuden risteytystä tämän verran jaksaa vahdata. Hyvä esimerkki taas siitä, ettei irtoideoita ole venytetty liikaa. ***
Nightcrawlers William Friedkin lihallistaa Vietnam-traumat. Teknisesti hieno toteutus ja selvästi reilu budjetti, mutta Nam-veteraanikahelit ovat mielestäni jollain tasolla kuitenkin aikansa eläneitä hahmoja. OK silti. ***
If She Dies (Tahattomasti?) levotonta viimeistä otostaan lukuunottamatta hiukan kertakäyttöistä hempeilyosastoa. **1/2
Ye Gods Eronnut Cupido, joka naitetaan uudelleen, on hassunhauskaa perussettiä, jossa olisi ollut ehkä aineksia suurempaankin revittelyyn. Nyt jäädään kohkaamiseksi. **1/2
Examination Day Tämän (anti)utopia-jakson lapsille suoritettavasta äo-testistä muistanee moni. Pienimuotoisuudessaan ja toteavuudessaan erittäin toimiva. Ei tarina tämän kummempaa vaadi. ****1/2
A Message From Charity Ihan kiehtova ja kaunis aikakytkös-tarina halki vuosisatojen. Onnistui kouraisemaan tunnetasolla, etenkin lopullaan. ***1/2
Teacher's Aide Tämän on selvästi kirjoittanut joku vitutuksensa ja traumansa uloskirjoittanut sijaisopettaja. Suoraviivainen, geneerinen konsepti ei riitä eikä hetkauta. **
Paladin of the Lost Hour Alan Smithee ‑ohjaus. Sen mukainen sillisalaatti. Keskivaiheilla ollaan suht hakoteillä siitä, mitä halutaan sanoa. Vietnam-traumat kääntyvät tällä kertaa tahattoman koomisiksi. *1/2
Act Break Muistin, että "Päähenkilö herää aamulla ja huomaa, että..." ‑jaksoja olisi ollut enemmän, mutta sen vastineeksi näitä taikaesine-jaksoja tuntuu olevan reiluhkosti. Huumorijaksoksi tämäkin on ihan toimiva. Tämä on siis se "Shakespearen Hamnet" ‑jakso. ***
The Burning Man Ray Bradburyn lyhyeeseen tarinaan perustuva ajomatka. Olkoonkin, että lyhyt jakso, mutta tämä ei lähde lentoon. Makuasia on, pitäisikö. Mielestäni pitäisi, edes vähän. **
Dealer's Choice Tämä oli se ikimuistoisimpiin kuuluva pokerijakso. Yksi pelaajista on Morgan Freeman. Muutenkin hyvä casting toki. Paholaisen kohtaamista viihdyttävimmillään ja rennoimmillaan. ****
Dead Woman's Shoes Helen Mirren tekee hyvän näyttelijäsuorituksen, muuten tarina on hieman yksitotinen ja arvattava. Hyvin kerrottu kuitenkin. ***
Wong's Lost and Found Emporium Hyväntahtoinen, jossain määrin ehkä spielbergiaaninen fantasiatarina. Sisältö jää kuitenkin perushutuksi siitä, miten olisi hyvä olla hyvä. **1/2
The Shadow Man Kyllä tämä viimeiseen repliikkiin perustuva lyhyttarina tulee joskus varmasti katsottua uudelleenkin, sen verran tummasävyinen on stoori, ja tinkimätön viimeinen otos. Joe Dante puikoissa. ****
The Uncle Devil Show Tämä visio kärsii taas pienestä budjetista: tarinan voisi kuvitella helpommin tuohon uusimpaan Twilight Zoneen rikkaammilla efekteillä ryyditettynä. Myös punainen lanka on hiukan kadoksissa: onko tämä mielikuvituksen ylistyslaulu vai paholaisen maailmanvalloitussuunnitelma? **1/2
Opening Day John Milius ohjaa, Jeffrey Jones yhdessä pääroolissa. Todellisuus sekoittuu viihdyttävästi, muttei erityisen päräyttävästi, seurauksena pikkukiva kolmiodraamavariaatio. ***
The Beacon Eristäytynyt kylä ‑skenaario olisi kaivannut enemmän wickermania ja kutkuttavampaa lopetusta. **
One Life, Furnished in Early Poverty Kun kohtaa menneisyyden itsensä, universumi ei räjähdäkään! Aikamatkaaja selvittää perheongelmiaan melko hengettömästi. **
Her Pilgrim Soul Tarina tiedemiehille ilmaantuvasta hologramminaisesta onnistuu sympaattisuudessaan jäämään plussan puolelle. Gary Cole toisessa pääroolissa, Wes Craven ohjasi. Craven vastaa monesta muustakin jaksosta. ***
I of Newton Aavistuksenomainen täyte-episodi, mutta kompakti kymmenminuuttinen paholais-rendezvous. Perustuu yhteen ainoaan repliikkiin, ja kun sen kuulee, ei uudelleenkatseluarvo taida jäädä järin kummoiseksi. Huumori onneksi toimii. ***
Night of the Meek Richard Mulligan sopii juopoksi joulupukiksi todella hyvin. Pidän tästä joulutarinasta, joka on mielestäni hyvällä tavalla disneytä. ****
But Can She Type? Tämä vaihtoehtotodellisuuskuvaus saattaa olla oma guilty pleasureni. Koen perusidean kuitenkin montypythonmaisena, ja eskapismia ylistävä loppuratkaisukin lämmitti. ****
The Star Arthur C.Clarken tarinaan perustuva, galakseja halkova 10-minuuttinen uskonnon ja tieteen bätläys on pohdiskelevuudessaan hieno. ****1/2
Still Life Taikaesine-episodi uppoaa ilman kummempaa pykimistä. Mieleen jää jonkinlainen rehellisyys: jakso ei edes yritä olla enempää kuin mitä sen juonielementit tarjoavat. Voisi kuvitella, että jos käsikirjoittajaopiskelijalle antaa 10 minuuttia aikaa suunnitella tarina, jossa on a) Kamera ja b) Intiaaneja, syntyy tasan tämän episodin kässäri. **1/2
The Little People of Killany Woods Hahhah-hauskoissa stereotyyppi-irlantilaisissa on häiritsevää yliyrittämisen makua. Itse en arvannut lopputulemaa, mutta monille se lie ilmiselvä. ***
The Misfortune Cookie Mielestäni pikkuklassikko. Elliott Gould toimii pääosassa, jakson nimi kertonee kaiken tarvittavan. Tylympää hauskuus-osastoa. ***1/2
Monsters! Ehkäpä tämännimiseltä TZ-jaksolta odotti hieman enemmän, tai sitten niiden monstereiden näyttämisen pihtaaminen vain oli pikkubudjetuaaninen antikliimaksi. Tälle jaksolle voisi uusintafilmatisointi tehdä hyvää? **1/2
A Small Talent of War Mainio kymmenminuuttinen näkökulma alien-invaasioon ja ihmiskunnan laumakäyttäytymiseen, vaikkei loppu hirveästi yllätäkään. ****
A Matter of Minutes Theodore Sturgeonin hulvaton visio siitä, miten aika toimii. Yksinkertaisin keinoin ja efektein hämmennetään katsojan mielikuvitusta. Kauden parhaimmistoa. ****1/2
The Elevator Tämä Ray Bradburyn idea sen sijaan ei mielestäni toimi yhtään. Odotellaan, kekkaloidaan teollisuushallissa, ja sitten tulee hissi. Ei palkitse. *1/2
To See the Invisible Man Tasonvaihteluvuoristoradan huipentaa tämä hieno kertomus yksinäisyyteen tuomitusta miehestä. Konsepti ei todellakaan ole vailla aukkoja, mutta niitä paikkaillaan matkan varrella ihan tarpeeksi kiitettävästi. Ja onhan se loppu liikuttava. *****
Tooth and Consequences Huipennusta seuraakin sitten vielä mahalasku. Neuroottisen hammaslääkärin kohtalo ei oikein onnistu naurattamaan, koska jokseenkin epäselväksi jää se, mitä ajetaan takaa. *1/2
Welcome to Winfield Tarinassa on yritystä. Elämän ja kuoleman raja piirretään veteen, eikä huumorin anneta varastaa showta. Valkopukuinen noutajahahmo on oikein toimiva, ja idea joustavasta Kuolemasta kiehtoo muutenkin. ***1/2
Quarantine Sitten joutuukin insinöörin moraali koetukselle kaukana tulevaisuudessa. Olisikohan Reaganin starwars-avaruuspuolustushässäköinnit olleet tämän jakson alkusysäys? Joka tapauksessa koin tämän optimismin hyvin toimivaksi. ****
Gramma Stephen King demonisoi isoäidin, eikä sitten oikein muuta. Kerronta on kauttaaltaan kunnianhimoista yliyrittämistä, jonka kruunaavat päähenkilö-pojan jatkuvat "ajatukset". Ajatus-"kertojaääni" korpeaa ihan yhtä paljon Kingin kirjoissa, joissa mietitään kursiivitekstitse. Hässäköinninjälkeisestä viimeisestä otoksesta tuli vain justjoo-fiilis. *1/2
Personal Demons Käsikirjoittaja Rockne O'Bannon hyppää metaleveleille kirjoittaessaan episodin samannimisestä käsikirjoittajasta, jota alkavat vainota rumat pikku-ukot. Ihan kunnialla aiheesta selvitään, vaikkei kuuta valloitetakaan. ***
Cold Reading Radiokuunnelman ääniefektit hoituvat itsestään studiossa ajeltuvan taikaesineen ansiosta. En nyt tiedä, tavallaan tuo edellinen lause spoilasi. Jotain enemmän tältä tarinalta olisi halunnut, vaikka loppu nyt paikkakin hiukan. ***
The Leprechaun Artist Kepeä, hyvin toteutettu teinipaskiaisten taika-toivomusjakso, josta tuli jonkinlainen fantasia-Stand By Me ‑fiilis. ***
Dead Run Helvettivisiot yhdistettyinä rekkakuskeihin toimii yllättävässä määrin, tuloksena ykköskauden omintakeisimpia jaksoja. Puuttuu kuitenkin aavistuksenomainen, pieni silaus, joka veisi jakson erinomaisten kastiin. ***1/2
Profile in Silver Vaihtoehtohistoriaa tulevaisuudesta käsin. Onko Kennedyn kuoltava? Nathan Lanen näyttelemä hissanmaikka panee kapuloita predestinaation rattaisiin hyvin ansiokkaasti. ***1/2
Button, Button Mielestäni tämä on klassikko. Hyvin yksikertainen, mutta mainio moraalipohdinta-tarina, täydellinen casting. Loppu-catchin joutuikin päättelemään itse, sitä ei sanottukaan suoraan, kuten muistin. *****
Need to Know Tätä Sidney Sheldonin epidemiavisiota olisi voinut kehitellä enemmänkin, nyt lopputulos sijoittuu väkisinkin semmoiseen tasapaksuun keskikastiin. Frances McDormand toki on ihana. ***
Red Snow Tunnelmallinen, Neuvostoliittoon sijoittuva tarina on omanlaisensa, verkkaan etenevä valopilkku, mutta tarina on nytkin kovin ohkainen. Jakson päätöksen arvaa varmasti ainakin 99% katsojista. ***
Take My Life... Please! Hyvin toteutettu kymmenminuuttinen standup-kiirastuli ‑synkistely siitä, mikä ehkä Denis Learyakin odottaa? ***
Devil's Alphabet Tässä on hieman samaa veijarihenkeä kuin Dealer's Choicessa, tosin huumori on puserrettu pois. Tarina ei nytkään mitään erityisiä käänteitä sisällä, mutta 1800-luvun lopun meiningin kruunaa tyylikäs jousimusiikki. ***1/2
The Library Kirjastoidea antaa hyvin ainekset lennokkaalle ja sujuvalle tv-kerronnalle. Hieno, positiivisella tavalla positiivinen fantasia, jonka ei tarvitse sisältää turhantummaa timburtonia toimiakseen. ****
Shadow Play Peter Coyoten tähdittämä unitodellisuus-mindfuck on mielestäni myös sarjan parhautta kaikessa kiehtovuudessaan. Se nappaa mukaansa heti alussa ja jättää hienolla tavalla levottoman, pohdiskelevan olon. Kannattaa huomioida myös loppuun saakka mietitty viimeinen otos. *****
Grace Note Ehkä tässä TZ-jaksokokonaisuudessa ei haluttu satsata em. Shadow Playhyn, vaan haluttiin tarjota jotain myös naiskatsojille? Nyt mennään omaan makuuni ylidramatiikan puolelle, vaikka tarina on tietenkin kaunis, ja La Traviatan juomalaulu toimii aina. Julia Migenes on aivan jumalaisen ihana Cher-Streisand ‑akselin substituutti, mutta. **
A Day in Beaumont Tämä hiukan suurempibudjettinen alien-rymistely osoittautui siksi jaksoksi, josta lapsena jäi mieleen se naamojen riisuminen. Mutta kovin vaan oli geneerinen tämäkin tarina, ja siinä, miten viimeisen kohtauksen arvasi taas tasan tarkkaan, oli jo jotain hiukan tahattoman koomistakin. ***
The Last Defender of Camelot Viehättävän vanhenneilla efekteillä maustettu, joskin hiukan pökkelö Pyöreän pöydän ritarit ‑fantasia-ajatusleikki päättää ykköskauden tavallaan muistuttamalla siitä, että mikä heppoisissa juonissa hävitään, se usein aihepiirien rajattomuudessa voitetaan. **1/2
Twilight Zone on hieno konsepti, koska siinä kaikki on mahdollista, ja seuraavassa jaksossa voi taas tapahtua aivan mitä tahansa missä tahansa... aina kuitenkin Twilight Zonessa. Nininini nininini!