Mystistä scoren kierrätystä?

Moreno 25.12.2011 13:57

Pitkään on jo askarruttanut yksi tapaus ja samanlaisia varmaan on olemassa paljon lisääkin:

Elokuvan The Mask – Naamio avauskohtauksessa, jossa kuvataan Edge Cityä soi perin uhkaava score, joka aivan varmasti soi myös jossain muussakin elokuvassa. Tietääkö joku onko tämä musiikki jotain public domain-kamaa, vai onko oikeudet sen käyttöön ostettu uudelleen toista filmiä varten? Vai onko tuo vain pöllitty törkeästi? En nyt millään muista missä toisessa leffassa tämä on kuultu mutta varmaa on se, että kyseessä on täysin sama musiikkipätkä ja että elokuvat joissa sitä on käytetty ovat molemmat jotain Hollywood-valtavirtaa ja ainakin 90-luvusta eteenpäin tuoreita.

Vastaavasti aikanani ihmettelin Wendy Carlosin Shining-tunnaria, jota kuulee paljon sielä täälä, mutta siinähän on kyseessä klassinen sävellys, joka ei ole sidottu tekijänoikeuksiin. Tässä The Maskin tapauksessa olen melko varma että kyse ei ole vastaavasta. Tietäisikö kukaan valottaa asiaa vai olenko tullut hulluksi?

Edit:

Tarkennuksena vielä tästä kyseisestä Randy Edelmanin sävellyksestä kohdan 0:27 melodia:

http://www.youtube.com/watch?v=4RfX5XFaeCg
MiR 27.10.2013 10:18

En osaa vastata tuohon kysymykseesi, mutta vastaava kierrätystapaus löytyy Patriot Games / Aliens ‑kaksikosta. Tämän kierrätyksen takana on säveltäjä James Horner, jonka kynästä musiikit ovat lähtöisin. Katsottaessa tulee hiukan outo olo, kun yhtäkkiä musiikkiraita viittaakin ihan toiseen elokuvaan.

Lex 28.10.2013 18:43

Scream 2 kierrättää suoraan Broken Arrow'n hyvää teemaa, mikä sopii melkein paremmin Dewey'n teemaksi kuin omaan kökköön elokuvaansa.

AnttiO 29.10.2013 20:22
Lex (28.10.2013 18:43)

Scream 2 kierrättää suoraan Broken Arrow'n hyvää teemaa, mikä sopii melkein paremmin Dewey'n teemaksi kuin omaan kökköön elokuvaansa.

Oli tohon BA:sta lainattu myös pätkä sitä perusmusaa. Ite oon päinvastaisesti sitä mieltä että sopi paremmin siihen kuin Screamiin; itte asiassa häirittee aina kun näkee ton Scream 2:n. Kumpikaan leffa ei ole järin hyvä, mutta Broken Arrowiin se musa toi nimenomaan jotain omaa vibaa.

QCine 30.10.2013 12:40

Jokunen aika sitten Pikku Kakkosessa erään minilastennäytelmän taustalla soi Badalamentin Twin Peaks ‑musiikkia, olisiko se yksi synavellona ollut Laura Palmerin teema? Täytyy sanoa, että se oli tyyppiesimerkki konseptista "viihdytetään sekä lapsia että aikuisia"!

flimtrick 30.10.2013 20:45

Sitä Requim For A Dream:in musaa oon ainakin nähnyt käytettävin joskus varmaan parissakin muun leffan trailerissa. Muutenki tuntuu että nykyään ainakin amerikkalaisissa isomman luokan toimintapainotteisissa elokuvissa on aina ihan samanlainen musiikki: staccatto jouset pauhaa kiihtyvällä nopeudella ja sinne alle lyödään joku pitkä nuotti puhaltimista ja vähän komppia päälle. Aika köyhäksi on elokuvamusiikkikin mennyt Hollywoodissa. Kuunnelkaapa huvikseen vaikka näiden kolmen trailerin musiikkia vaan esimerkkinä kuinka samankaltaisia noi musiikit on, ei ole sävelkynää tarvinut pahemmin alkaa teroittamaan. Ja näitä löytyy aika paljon muitakin...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8hP9D6kZseM[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fdadZ_KrZVw[/youtube]

http://www.youtube.com/watch?v=QILNSgou5BY

Salt Flat Kid 30.10.2013 23:51

Trailereissa käytettävä musiikki on aivan muuta kuin itse elokuvissa oleva, koska trailerit tehdään ennen kuin musiikki on sävelletty itse leffaan. Mm. Unelmien sielunmessun, Stargaten, Aliensin ja Bram Stokerin Draculan musiikkeja on käytetty aika monissa trailereissa.

Täällä selvitystä, mistä leffasta jonkun tietyn trailerin musiikki on peräisin.

flimtrick 31.10.2013 00:12
Salt Flat Kid (30.10.2013 23:51)

Trailereissa käytettävä musiikki on aivan muuta kuin itse elokuvissa oleva, koska trailerit tehdään ennen kuin musiikki on sävelletty itse leffaan. Mm. Unelmien sielunmessun, Stargaten, Aliensin ja Bram Stokerin Draculan musiikkeja on käytetty aika monissa trailereissa.

Täällä selvitystä, mistä leffasta jonkun tietyn trailerin musiikki on peräisin.

Joo varmasti on näinkin, mun pointti oli että aika mielikuvituksetonta käyttää trailereissa samantyyppistä musiikkia kerta toisensa jälkeen. Ja kun jotain Batmania esim. kattoo niin tota samaa tuubaa se elokuvankin musiikki on. 

Moreno 31.10.2013 08:29

Eipä ole vieläkään selvinnyt tuo Mask-homma, mutta liittyen tuohon Bram Stokerin Draculaan, huomasin taannoin musiikkia käytetyn hävyttömästi yhtenä toistuvana teemana tv-sarjassa American Horror Story. Myös Psychon musiikki oli eräässä jaksossa kierrätetty, mutta sehän ei ole lainkaan epätavallista sekään kun kuuntelee Richard Bandin Re-animator-teemaa.

Mitä tulee traileri-musiikkiin, niin aika harvoin sitä enää nykypäivänä sävelletään, vaan valitaan sopiva valmiista kirjastosta ja parhaassa tapauksessa leikataan traileri sen mukaan.

Disco Studd 31.10.2013 11:22
flimtrick (31.10.2013 00:12)

Joo varmasti on näinkin, mun pointti oli että aika mielikuvituksetonta käyttää trailereissa samantyyppistä musiikkia kerta toisensa jälkeen. Ja kun jotain Batmania esim. kattoo niin tota samaa tuubaa se elokuvankin musiikki on. 

Kyse on myös siitä, että käyttämällä tietoisesti yleisölle tuttua musiikkia, voidaan trailereihin luoda mielleyhtymien kautta oikea fiilis, jolla elokuva saadaan myydyksi.

Batman oli hitti -> laitetaan Batmanin soundtrack toisen sarjakuvaleffan traileriin -> trailerin näkevä nörtti arvelee uuden elokuvan olevan yhtä kova kuin Batman.

Hollywoodin elokuvateollisuus markkinoi tuotteitaan massoille. Siksi on kaupallisesti viisasta käyttää mielikuvituksettomasti samantyyppistä musiikkia kerta toisensa jälkeen, koska se tavoittaa massat paremmin kuin joku nevahööd hipsteriproge.

dixi 31.10.2013 12:31
Moreno (31.10.2013 08:29)

Eipä ole vieläkään selvinnyt tuo Mask-homma

Enkä osaa minäkään kunnollista vastausta antaa, vaikka erittäin tutulta kuulostaakin. Eniten tuosta tulee mieleen äkkiseltään Nobuo Uematsun säveltämät scoret Final Fantasy ‑pelisarjan kutos- ja seiskaosiin. Samantyyppisiä melodiakulkuja kuuluu kummassakin ja muistaakseni jossain vaiheessa kutosta mentiin todella lähellä noita melodioita. Ja nyt kun tätä kirjoittelin, niin tuli yhtäkkiä mieleen, että oliskos Dolpan Masters of the Universessa voinut olla vähän samankaltaista meininkiä myös (tämä siis täysin hatarien muistikuvien pohjalta)?

Moreno 31.10.2013 22:26
dixi (31.10.2013 12:31)
Moreno (31.10.2013 08:29)

Eipä ole vieläkään selvinnyt tuo Mask-homma

Ja nyt kun tätä kirjoittelin, niin tuli yhtäkkiä mieleen, että oliskos Dolpan Masters of the Universessa voinut olla vähän samankaltaista meininkiä myös (tämä siis täysin hatarien muistikuvien pohjalta)?

Onpa sielä melko samantyylisiä vetopasuuna/käyrätorvi-sektioita, mutta ei aivan samaa melodiaa. Nyt hakusessa on kuitenkin tismalleen sama sävellys.