Minulle henkilökohtaisesti merkittävin James Bond vuosi on 1983. Silloin saivat elokuvateatterissa Suomen ensi-iltansa ensin Octopussy 12.8.1983 ja myöhemmin samana vuonna Never Say Never Again 16.12.1983. Kummankin ikäraja oli 15-vuotta mitä en vielä ihan ollut mutta kummasti silti oli motivaatiota keplotella itsensä kumpaakin katsomaan. Ja voin kertoa että hyvää teki.....
Aikaisempi James Bond fanitus oli liittynyt lähinnä kirjojen lukemiseen. Tiedostin kyllä aiemminkin että elokuviakin on ja varsin ikimuistoisesti on mieleen jäänyt ne hetket kun ihailin For Your Eyes Only elokuvan mainosjulistetta elokuvateatterin ulkopuolella muutamaa vuotta aiemmin, silloin ei tosin pokka vielä riittänyt siihen että olisi pyrkinyt itse leffaa katsomaan. Toinen mieleenjäänyt asia on kun R-Kioskilla jaettiin ilmaiseksi James Bond tarroja neljää erilaista ja viittä muuta tarraa, olisikohan ollut joskus 80-luvun alkupuolella. Silloin käytiin kioskilla kerta jos toinenkin ja pinot kasvoivat. Vieläkin taitaa olla tallella sen satsin tarroja vaikka jotain Tähtien Sota aiheisia hieman pois lahjoitinkin. Bond aiheiset tarrat olivat “Timantit Ovat Ikuisia”, “Kuuraketti”, “Elä ja Anna Toisten Kuolla” ja “007”. Lisäksi muistan että jossain lehdessä julkaistiin jatkosarjana James Bond-sarjakuvaa (olisikohan ollut Hymy) mutta siitä ei koskaan päässyt lukemaan täyttä tarinaa, ainoastaan sivun sieltä täältä jos lehti sattumalta osui kohdalle.
Suurin James Bond aiheinen pettymys oli kun katsoin ensimmäisen kerran You Only Live Twice leffan FIX VHS:ltä. Tarina oli niin erilainen kirjaan verrattuna ja varsinkin “kuoleman puutarhan” puuttuminen oli kova pala. Myöhemmin sitten olen alkanut suhtautumaan myönteisesti siihenkin elokuvaan.
Ikimuistoisia tuoreempia James Bond muistoja ovat Ian Fleming aiheisessa näyttelyssä käyminen Lontoossa ja itsensä Roger Mooren tapaaminen.