Tony Scott (1944-2012)

KCrimso 14.12.2010 10:57
Seagal ( 14.12.2010 10:22)
Scott on tosin muokkaantunut taitavasti haluja ja tarpeita poistaen jokaisen vuosikymmenen standardien mukaiseksi taskubiljardiohjaajaksi, oikeastaan monestakaan elokuvasta ei näkisi ilman listavilausta, kuka sen on ohjannut.




Tony Scottin elokuvista näkee kyllä välittömästi kuka ne on ohjannut. Aina samantyyppinen värimäärittely (ennen filtterit), kovaääninen agressiivinen musiikki, joka suuntaan sinkoileva kamera ja nykivä adhd-leikkaus ovat aika varmoja vinkkejä siitä että siellä se Tony taas kikkailee. Toki näitä samoja keinoja käyttää moni muukin, mutta kyllä mä T. Scottin yleensä kyseisten keinojen yhdistelmästä tunnistan.
Juggis Marttinen 14.12.2010 11:05
Seagal ( 14.12.2010 10:22)
Riippumatta siitä mennäänkö 20 vuoden ajanjaksoa myöten, niin toimintaohjaajalinjaa tarkastellen Tony Scott ja John Woo voitaneen lisätä listaan. Kumpikin on tehnyt vuoden ‑90 aikana tai sen jälkeen kaksi yli kolmen tähden elokuvaa ja loput humalatilasta riippuen sitten ilman vaihtoehtoja yksi tai kaksi. Scott on tosin muokkaantunut taitavasti haluja ja tarpeita poistaen jokaisen vuosikymmenen standardien mukaiseksi taskubiljardiohjaajaksi, oikeastaan monestakaan elokuvasta ei näkisi ilman listavilausta, kuka sen on ohjannut. Ei siis ihme, että tuottajan hommiakin pukkaa.



Kun tarkemmin ajattelee, niin T. Scott on tehnyt koko urallaan vain 2 kolmen tai enemmän tähden elokuvaa. Eli siis enemmän elokuvia, joissa on enemmän tähtiä kuin elokuvan laaduttamiseen pyrkivässä asteikoissa. Ja jotta mennään vielä enemmän sekaisin, niin nämä tähdet ovat olleet muutamia poikkeuksia lukuunottamatta pepsodent-mainoksista poimittuja vaikka niiden palkka on suurempi kuin näiden mainoksien ohjaajien. Red Cliffejä en ole nähnyt, mutta Woo taas on ollut Ameriikan mantereella yksi pikainen Wrestling-Woo storylinejä arvioiden, vaan nyt en osaa sanoa että oliko hänellä käytössään tähtiä. Ei ainakaan sellasia, jotka kiiltäisivät himmeämmin kuin hopeamitalit jollei suurempia mittakaavoja käytetä siten että niihin aurinko voisi osua paremmin.




Tony Scottin hyvistä leffoista tulee lähinnä ensimmäisenä mieleen True Romance. Jossa muuten paras sisialaisvitsikohtaus jonka muistan elokuvissa näkeneeni. Red Cliff ensimmäisen olen nähnyt ja osan toisesta. Tavanomaisia kiinalaisia historia-sota-spektaakkelileffoja.
Asswipe 14.12.2010 11:26
KCrimso ( 14.12.2010 10:57)
Seagal ( 14.12.2010 10:22)
Scott on tosin muokkaantunut taitavasti haluja ja tarpeita poistaen jokaisen vuosikymmenen standardien mukaiseksi taskubiljardiohjaajaksi, oikeastaan monestakaan elokuvasta ei näkisi ilman listavilausta, kuka sen on ohjannut.




Tony Scottin elokuvista näkee kyllä välittömästi kuka ne on ohjannut. Aina samantyyppinen värimäärittely (ennen filtterit), kovaääninen agressiivinen musiikki, joka suuntaan sinkoileva kamera ja nykivä adhd-leikkaus ovat aika varmoja vinkkejä siitä että siellä se Tony taas kikkailee. Toki näitä samoja keinoja käyttää moni muukin, mutta kyllä mä T. Scottin yleensä kyseisten keinojen yhdistelmästä tunnistan.




Joo, taitaa olla niin ettei Seagal ole nähnyt yhtäkään Scottin elokuvaa. Jokaisesta näistä tietäisi ohjaajan heti, vaikka muutoin ei ennalta tietäisi elokuvasta yhtään mitään:



Pelham 123

Deja vu

Domino

Man on fire

Spy Game

Enemy of State



Itse asiassa onko kukaan nykyään ohjaaja helpommin tunnistettavissa kuin molemmat Scottit?
KCrimso 14.12.2010 11:35
Asswipe ( 14.12.2010 11:26)
KCrimso ( 14.12.2010 10:57)
Seagal ( 14.12.2010 10:22)
Scott on tosin muokkaantunut taitavasti haluja ja tarpeita poistaen jokaisen vuosikymmenen standardien mukaiseksi taskubiljardiohjaajaksi, oikeastaan monestakaan elokuvasta ei näkisi ilman listavilausta, kuka sen on ohjannut.




Tony Scottin elokuvista näkee kyllä välittömästi kuka ne on ohjannut. Aina samantyyppinen värimäärittely (ennen filtterit), kovaääninen agressiivinen musiikki, joka suuntaan sinkoileva kamera ja nykivä adhd-leikkaus ovat aika varmoja vinkkejä siitä että siellä se Tony taas kikkailee. Toki näitä samoja keinoja käyttää moni muukin, mutta kyllä mä T. Scottin yleensä kyseisten keinojen yhdistelmästä tunnistan.




Joo, taitaa olla niin ettei Seagal ole nähnyt yhtäkään Scottin elokuvaa. Jokaisesta näistä tietäisi ohjaajan heti, vaikka muutoin ei ennalta tietäisi elokuvasta yhtään mitään:



Pelham 123

Deja vu

Domino

Man on fire

Spy Game

Enemy of State




Jep. Onkin hauskaa että Tony Scottin parhaissa elokuvissa (True Romance, Crimson Tide) on vähiten äijän tavaramerkkejä nähtävissä. Ilmeisesti Tony on itsekin noissa tapauksissa tajunnut että nyt on alla sen verran hyvät käsikirjoitukset että turhaa kikkailua voi vähentää.
Goose 14.12.2010 12:50
Asswipe ( 14.12.2010 11:26)
KCrimso ( 14.12.2010 10:57)
Seagal ( 14.12.2010 10:22)
Scott on tosin muokkaantunut taitavasti haluja ja tarpeita poistaen jokaisen vuosikymmenen standardien mukaiseksi taskubiljardiohjaajaksi, oikeastaan monestakaan elokuvasta ei näkisi ilman listavilausta, kuka sen on ohjannut.




Tony Scottin elokuvista näkee kyllä välittömästi kuka ne on ohjannut. Aina samantyyppinen värimäärittely (ennen filtterit), kovaääninen agressiivinen musiikki, joka suuntaan sinkoileva kamera ja nykivä adhd-leikkaus ovat aika varmoja vinkkejä siitä että siellä se Tony taas kikkailee. Toki näitä samoja keinoja käyttää moni muukin, mutta kyllä mä T. Scottin yleensä kyseisten keinojen yhdistelmästä tunnistan.




Joo, taitaa olla niin ettei Seagal ole nähnyt yhtäkään Scottin elokuvaa. Jokaisesta näistä tietäisi ohjaajan heti, vaikka muutoin ei ennalta tietäisi elokuvasta yhtään mitään:



Pelham 123

Deja vu

Domino

Man on fire

Spy Game

Enemy of State



Itse asiassa onko kukaan nykyään ohjaaja helpommin tunnistettavissa kuin molemmat Scottit?


Ei ehkä helpommin mutta Michael Bay täyttää kaikki samat manttelit, kuin Tony Scott. Ehkä Bay ei olekaan Frankenheimerin poika vaan Tony Scottin. shock.gif
Bad Rain 14.12.2010 16:20
KCrimso ( 14.12.2010 10:57)
Tony Scottin elokuvista näkee kyllä välittömästi kuka ne on ohjannut.


Tiedän että moni on eri mieltä, mutta itse pidän tätä voittopuolisesti hyvänä seikkana.
Bad Rain 15.12.2010 14:14

Tony Scottia ei olekaan tullut kommentoiduksi kunnolla sitten viime helmikuun:



Bad Rain ( 9.2.2010 14:57)
The Taking of Pelham 123 (2009)

Siisteintä Tony Scottin elokuvissa on se, että ne näyttävät Tony Scottin elokuvilta. Siinä sarjassa ihan muotovalio, sliipatut Scott-leikkaukset, soundtrack jne. juuri kuten pitikin. En ymmärrä miksi John Travoltan hahmo oli niin vihainen, mutta se ei haittaa koska Tony on jotenkin valaistunut modernin toimintaelokuvan tekijä. Vertailua 70-luvun versioon en tee, koska VOIN olla tekemättä sitä. Dynaaminen tunti&kolmevarttia.


Ilman muuta yksi kiinnostavimpia nykyohjaajia. Kaupallisen toimintaelokuvan avantgardisti, joka uskaltaa ottaa riskejä vaikka ei aina täysillä onnistukaan. Unstoppable näkemättä, mutta pakkohan sen on olla Scott-hyvä. The Fanissa oli todella siistejä kamerajuttuja ja Deja Vu:ssa Jeesus terroristina. Seuraavaksi Tony filmaa Buddy Giovinazzon mafiaromaanin. Siinäkin on juna, asiaa. Taiteellista jatkumoa.
KCrimso 15.12.2010 15:55

Nyt kun mun viesti on tälläisen ketjun ensimmäisenä niin pitää täsmentää että itse en suinkaan pidä Tony Scottia epäonnistujana. Ainakaan erityisen suurena sellaisena. Tony Scottin elokuvat ovat useimmiten ihan kelpo viihdettä ja silloin tällöin miehen kikkaileva tyyli jopa on elokuvan hyödyksi. Useat Tony Scottin tekemät elokuvat ovat käsikirjoitukseltaan sitä tasoa että ne olisivat olleet helvetin tylsiä ilman hänen adhd-sätkintäänsä. Crimson Tidea ja erityisesti True Romance pidän oikeasti erinomaisina elokuvina. Muuten Scottin leffat ovat sellaista tasaista kahden-kolmen tähden kamaa muutamaa rimanalitusta (mm. Domino) lukuunottamatta.

Juggis Marttinen 15.12.2010 16:14
Bad Rain ( 15.12.2010 14:14)
Tony Scottia ei olekaan tullut kommentoiduksi kunnolla sitten viime helmikuun:

Bad Rain ( 9.2.2010 14:57)
The Taking of Pelham 123 (2009)

Siisteintä Tony Scottin elokuvissa on se, että ne näyttävät Tony Scottin elokuvilta. Siinä sarjassa ihan muotovalio, sliipatut Scott-leikkaukset, soundtrack jne. juuri kuten pitikin. En ymmärrä miksi John Travoltan hahmo oli niin vihainen, mutta se ei haittaa koska Tony on jotenkin valaistunut modernin toimintaelokuvan tekijä. Vertailua 70-luvun versioon en tee, koska VOIN olla tekemättä sitä. Dynaaminen tunti&kolmevarttia.


Ilman muuta yksi kiinnostavimpia nykyohjaajia. Kaupallisen toimintaelokuvan avantgardisti, joka uskaltaa ottaa riskejä vaikka ei aina täysillä onnistukaan. Unstoppable näkemättä, mutta pakkohan sen on olla Scott-hyvä. The Fanissa oli todella siistejä kamerajuttuja ja Deja Vu:ssa Jeesus terroristina. Seuraavaksi Tony filmaa Buddy Giovinazzon mafiaromaanin. Siinäkin on juna, asiaa. Taiteellista jatkumoa.




Ai filmaa? No se menee kyllä odotuslistalle. Vaikka jotenkin sellainen tunne perseessä että parhaiten Giovinazzon kirjojen filmaamisessa onnistuu Buddy itse.
KCrimso 15.12.2010 17:40
Seagal ( 15.12.2010 16:36)
Ja True Romance olisi reippaasti parempi jonkun muun ohjaamana.




Riippuu aika vitusti siitä että kuka se joku muu olisi. Tarantinon ohjaamana ehkä. Timo Koivusalon tai Jon Turteltaubin tuskin.
Young Hova 15.12.2010 18:06
Seagal ( 15.12.2010 16:36)
Ja True Romance olisi reippaasti parempi jonkun muun ohjaamana.




Sitten se olisi eri elokuva. Ts. lienet meedio.
flimtrick 15.12.2010 19:44

Tony Scottin paras ohjaus on The Hunger. Ei ehkä elokuvana mikään mestariteos mutta hieno tunnelma ja leffassa on paljon enemmän näkemystä ja mielenkiintoa kuin yhdessäkään Scottin myöhemmässä ohjauksessa. Seuraavaksi tulikin jo Top Gun ja sitä rataa...

Red Right Hand 15.12.2010 20:45

Tony Scott... aika ristiriitaisia fiiliksiä miehen elokuvat aiheuttavat. Toisina päivinä sama elokuva toimii, toisena ei. Domino just on tällainen ihmeellinen keissi. Ja Deja Vu toinen. Välillä näistä pitää, toisinaan taas ei. Useimmiten olen kait nähnyt Valtion vihollisen, (kiitos vähintään-kerran-vuodessa-tv:ssä ‑rotaation) joka on omassa genressään millin tarkkaa työtä. Siksi siis vähän tylsä ja särmätönkin – ja lähellä täydellisyyttä.





True Romance on hyvä elokuva, mutta kyllä sen hyvyys on enemmän kässärille, kuin Tonylle velkaa. Ei silti, etteikö Scott hoitaisi homman käsityöläisen tarkkuudella himaan. Tokihan elokuvaversiota on hieman siloiteltu kässäriin verrattuna, mutta sellaista on movie business.
Bad Rain 15.12.2010 22:14
flimtrick ( 15.12.2010 19:44)
Seuraavaksi tulikin jo Top Gun ja sitä rataa...


Ihan olennaisimpia Scotteja ja 80-luvun high concept pop-elokuvia. Kuin lentäviä rokkistaroja taivaalla.
Juggis Marttinen 15.12.2010 23:18
Seagal ( 15.12.2010 19:19)
KCrimso ( 15.12.2010 17:40)
Seagal ( 15.12.2010 16:36)
Ja True Romance olisi reippaasti parempi jonkun muun ohjaamana.




Riippuu aika vitusti siitä että kuka se joku muu olisi. Tarantinon ohjaamana ehkä.




Ding Ding. En muuten ole erityisesti T-fani, mutta parempi kuin iltalehden seuranhakupalstalta löytyvä selvännäkijä.




Ottamatta sen kummemmin kantaa tähän älyttömään spekulaatioon... True Romance oli ihan tarpeeksi hyvä Scottin ohjaamana. Tietenkin Kubrick ois tehnyt vitun kovan siitä.