Miyamoto Musashi

Goose 25.11.2010 07:48

Kaikki kiinnostaa piirretyistä vakavamieliseen draamaan. Mahdollisista versioiden hallinnasta tietysti plussaa ja papukaijamerkki päälle!

Spiritual Boxer 25.11.2010 08:56

Tästä tuoreesta boksista lienee hyvä alkaa kahlaaminen:

The Ultimate Samurai: Miyamoto Mushashi [5-disc]

Tuolta löytyy linkkejä setin arvosteluihin. Itse olen katsellut ensimmäisen osan japanilaiselta dvd:ltä, ja hyvähän se oli (sekä leffa että levy teknisesti) jos klassisista samuraifilmeistä perustaa ja Musashi kiinnostaa. Esimerkiksi parhaillaan Amazonilla ‑56% alennuksessa, pitäisi itsekin tilata.

Toinen Musashi-klassikkosarja on luonnollisesti Inagakin ohjaama ja Mifunen tähdittämä "The Samurai Trilogy", jonka Criterion on julkaissut dvd:llä USA:ssa. Näistä ei ole omakohtaista kokemusta.
Hung Fist 25.11.2010 18:35

Samurai Trilogy on tosiaan kovassa arvostuksessa, mutta leffan dvd-julkaisut eivät ymmärtääkseni ole erityisen laadukkaita. Jos ei ole kiire leffojen hankinnan kanssa niin kannattaa ehkä odotella vielä hetki. Musta tuntuu että joku julkaisee jossain maassa uudet remasterit vielä ennen pitkää.

Mamoru Oshii ideoi kans jotain tyypillisen omituista äskettäin... ilmeisesti vähän niinkuin animoitu dokumentti mutta ei silti aivan

http://www.imdb.com/title/tt1309184/
JariM 30.11.2010 15:19
Spiritual Boxer ( 25.11.2010 08:56)
Tästä tuoreesta boksista lienee hyvä alkaa kahlaaminen: The Ultimate Samurai: Miyamoto Mushashi [5-disc]

Tuolta löytyy linkkejä setin arvosteluihin. Itse olen katsellut ensimmäisen osan japanilaiselta dvd:ltä, ja hyvähän se oli (sekä leffa että levy teknisesti) jos klassisista samuraifilmeistä perustaa ja Musashi kiinnostaa. Esimerkiksi parhaillaan Amazonilla ‑56% alennuksessa, pitäisi itsekin tilata.

Toinen Musashi-klassikkosarja on luonnollisesti Inagakin ohjaama ja Mifunen tähdittämä "The Samurai Trilogy", jonka Criterion on julkaissut dvd:llä USA:ssa. Näistä ei ole omakohtaista kokemusta.

Molemmat Musashi-elokuvasarjat pohjautuvat Eiji Yoshikawan tunnettuun romaaniin. Ymmärtääkseni jälkimmäistä Tomu Uchidan viisiosaista sarjaa pidetään ainakin japanilaisten kriitikoiden keskuudessa definitiivisempänä filmatisointina.

Inagakin trilogia tuli äskettäin katsottua ja varsin hyvää klassista samurai-elokuvaa sekin. Seuraavaksi sitten Uchidan versio.
Lauri Lehtinen 30.11.2010 15:43

1930-luvulla jatkokertomuksena ilmestynyt Yoshikawan romaani kattaa vain osan Musashin "urasta" mutta on niin massiivinen pitkän ajanjakson eepos, että sisältö ei voi mennä kivuttomasti kolmeen eikä viiteenkään elokuvaan.

Uskollisin adaptaatio on ilmeisesti NHK:n 2003 tuottama tv-sarja, jota ei kai koskaan julkaistu käännösteksteillä. Kiinnostaa monesta syystä, sarjan musiikki on Ennio Morriconen parhaita 2000-luvun saavutuksia ja näyttelijäkaartissa nähdään Kitano.
Goose 30.11.2010 18:35

En ole lukenut Yoshikawaa enkä muitakaan Miyamoto Musashista kertovia kirjoja mutta tiedän kuitenkin miten laaja ja yksityiskohtainen on tuo perintö mitä miehestä on jäänyt jälkipolville. Omalla tavalla varmaan aivan poikkeuksellista, jos vaikka otetaan vertailun kohteeksi Eurooppa ja lähes saman ajan henkilö Kristoffer Kolumbus, josta ei varmuudella tiedetä edes syntyperää.

Näistä historiantunneista tulee monesti mieleen jo edesmennyt ala-asteen opettajani, joka sopivan paikan tullen vitsaili suomalaisista sanomalla, että me asuttiin vielä puussa, kun sivistysvaltioissa syötiin veitsellä ja haarukalla ja keskusteltiin kulttuurista.
Janne 30.11.2010 19:36
Lauri Lehtinen ( 30.11.2010 15:43)
Uskollisin adaptaatio on ilmeisesti NHK:n 2003 tuottama tv-sarja, jota ei kai koskaan julkaistu käännösteksteillä.

Tuollainen englanniksi tekstitetty "public domain" versio löytyy mutta kyseisen myyjän luotettavuudesta en tiedä.

MUSASHI – 2003 NHK Taiga Drama
Lauri Lehtinen 30.11.2010 19:45

Kiinan ja Intian perspektiivistä japanilaisetkin ovat varmaan vasta hiljattain laskeutuneet puusta... Järkälemäisyydestään huolimatta Eiji Yoshikawan bushido-opus oli todella elävää ja viihdyttävää lukemista, itse asiassa se loppui ihan liian nopeasti. Kun taas aihepiiriltään ja paksuudeltaan aika samantapainen James Clavellin Shogun jäi kesken kerta toisensa jälkeen. Kyse on tosipohjaisesta mutta fiktiivisestä romaanista, aiheesta löytyy myös paljon non-fictionia Musashin omista opetuksista alkaen.

Meller 20.3.2011 19:59
Lauri Lehtinen ( 30.11.2010 19:45)
Järkälemäisyydestään huolimatta Eiji Yoshikawan bushido-opus oli todella elävää ja viihdyttävää lukemista, itse asiassa se loppui ihan liian nopeasti. Kun taas aihepiiriltään ja paksuudeltaan aika samantapainen James Clavellin Shogun jäi kesken kerta toisensa jälkeen.

Komppaan kehujasi Musashin laadusta täysin rinnoin. Yksi kaikkien aikojen suosikkikirjoistani, joka on kulunut käsissäni useaan otteeseen. 50-luvun leffatrilogia oli myös tasaisen hyvä, vaikka ei tarjonnut kirjaan verrattavaa pään räjäyttävää kokemusta. Liikkeellä olevat kotivideoversiot ovat kertomusten mukaan tosiaan melko vaatimattomia – omistamani ruotsi-DVD:t ainakin näyttävät huonohkolta VHS:ltä käännetyltä kuvaan poltetulla enkkutekstillä.

Itse pidin kyllä kovasti myös Shogunista, joka on kanssa tullut muutamaan kertaan luettua, vaikka tyylillisesti kirjat ovat kun eri planeetalta. Shogun on huomattavasti viihteellisempi, mutta on myös suositeltavaa lukemista feodaaliajan japaniin sijoittuvasta fiktiokirjallisuudesta kiinnostuneille.