Dialogisarjatulta

Yoshua Ben Yosef 27.10.2010 16:12

Noniin, Facebook- elokuvan katsoneet tietävät mistä puhutaan.





Joku ei varmasti pidä vertailusta, mutta mielestäni hienosti kirjoitetussa Gilmoren Tytöissä (parhaimmillaan) tällainen dialogin hengästyttävä dynaamisuus, nopeus ja viihdyttävyys oli hienoa kuunneltavaa/katseltavaa. Jossain määrin näin oli myös muutaman vuoden takaisessa teinisarjassa The O.C., pääasiassa hauskahkolla ensimmäisellä tuotantokaudella, sen jälkeen taso laski nopeasti. Nämä mainitsinkin jo tuolla FB-Elokuvaketjussa.



Billy Wilderin leffoissa dialogi napisee sellaisella tahdilla ja päällekäyvyydellä, että välillä alkaa ahdistamaan, mutta tästä alkaa olla jo muutama vuosikymmen aikaa liikaa. Kysellään siis mieluummin hieman tuoreempaa.



Ei taida pahemmin löytyä? Tarantinolla jossain määrin, mutta ei kuitenkaan.
KCrimso 27.10.2010 16:32

West Wing on tietenkin ensimmäinen mieleentuleva asia koska käsikirjoittajakin (Aaron Sorkin) on sama kuin The Social Networkissa.

Asswipe 27.10.2010 21:30

Mitä helvettiä täällä tapahtuu? Ensin toisessa ketjussa Serbian Film on 1 tähti, Apocalypto 2 tähteä ja jotain muuta skeidaa ja nyt sitten Gilmoren tytöt ja OC...?!?!





Mutta siis hei oikeasti, In the loop ja sarja The Thick of It.
Yoshua Ben Yosef 27.10.2010 21:40

OC:ta mä nyt en ala puolustelemaan muuten kuin suhteessa muihin teinisarjoihin... mutta Gilmoren Tytöt parhaimmillaan oli oivaa lämminhenkistä komediaa idyllisestä (lue: insestillä siitetystä) USA:laispikkukaupungista. Koko konsepti vedetään niin överiksi, että homma heilahtaa satiirin, tosin kohteisiinsa välittäen suhtautuvan satiirin, puolelle.





Plus Heather Graham on aika kiimaisen näköinen nainen!
Bad Rain 27.10.2010 21:56

Ehkä ihmetys johtuu siitäkin, kun gilmoren tytöistä, westwingeistä ja ooceistä puhutaan "elokuvat"-keskustelualueella.

Yoshua Ben Yosef 27.10.2010 22:51
Bad Rain ( 27.10.2010 21:56)
Ehkä ihmetys johtuu siitäkin, kun gilmoren tytöistä, westwingeistä ja ooceistä puhutaan "elokuvat"-keskustelualueella.




Ei, asswipen ihmetys ei johtunut tästä.



Päätin mainita TV-sarjatkin, sillä en usko aiheeseen liittyvien nimikkeiden listan olevan pitkän. Hyvä jos muutama löytyy, joten ei haitanne listata myös tv-sarjoja, mikäli sikseen tulee.



edit. toinen vaihtoehto, eli perustaa sekä tv- että elokuvapuolelle omat keskustelunsa samalla nimellä kuullostaa vielä dorkemmalle.
Humphrey Bogart 27.10.2010 23:57
Yoshua Ben Yosef ( 27.10.2010 21:40)
Plus Heather Graham on aika kiimaisen näköinen nainen!




On mutta mites toi liittyy Gilmoren tyttöihin... rolleyes.gif



... joka on muuten aivan vitun ärsyttävä sarja.
Bastard 28.10.2010 00:03

Ei tule oikeestaan mitään tiettyä leffaa mieleen mutta näin yleisesti 30-luvun Hollywood-komediat, erityisesti Cary Grant/Katharine Hebpurn leffathan on tunnettuja nopeasta ja nokkelasta dialogista. Ja Groucho Marx tietysti.

Yoshua Ben Yosef 28.10.2010 07:26
Humphrey Bogart ( 27.10.2010 23:57)
Yoshua Ben Yosef ( 27.10.2010 21:40)
Plus Heather Graham on aika kiimaisen näköinen nainen!




On mutta mites toi liittyy Gilmoren tyttöihin... rolleyes.gif



... joka on muuten aivan vitun ärsyttävä sarja.


LAUREN!
Red Right Hand 28.10.2010 13:50

Mametin näytelmien leffaversiot ovat varmasti sitä mitä haetaan. American Buffalo, Glengarry Glen Ross, mitä niitä nyt on. Uudemmista elokuvista mieleen nousee ekaksi In the Loop. Sitten pitää mennä ehkä aikaan jolloin elokuvat olivat enemmän dialogivetoisia. Chandler-filmatisoinnit tulevat ekaksi mieleen ja screwball-komedian klassikot, niitä sen enempää listaamatta.





Tv-sarjojen pingpong-dialogista ei tule kyllä muita mieleen kuin mainittu Gilmore Girls, joka on tässä suhteessa ihan aatelia. Tosin en ole jaksanut esim. West Wingiä katsoa jaksoakaan.
Moreno 28.10.2010 17:00

En ole Social Networkia vielä nähnyt mutta, sarjatulta tykitettiin mielestäni loistavasti ainakin

Studio 60 on the Sunset Strip• sarjassa joka harmittavasti kuitenkin päättyi ensimmäiseen tuotantokauteen.



Edit: Aaron Sorkin muuten löytyy tämänkin takaa, että sikäli.