Pilvenpiirtäjät ovat kiehtovia pienoismaailmoja. Ne yhdistävät tavallaan modernin koneen ja ihmisyhteisön yhdeksi eristetyksi organismiksi, joka puhtaimmillaan voisi elää täysin omaa elämäänsä riippumatta ulkopuolisesta maailmasta. Esim. J.G. Ballard (High Rise, 1975) on nähnyt tällaisen keinotekoisen psykologisen ilmaston tarjoavan mahdollisuuden jopa atavismiin eli eräänlaiseen käänteiseen evoluutioon.
Tunnetusti tämä koneen ja ihmisen (tai tässä tapauksessa ihmisyhteisön) liitto on kiinnostanut myös Cronenbergia ja se manifestoitui ilmeisesti toisistaan täysin erillisenä, mutta samankaltaisena visiona samana vuonna Ballardin kirjan kanssa, elokuvassa Shivers (1975). Cronenberg ei ammenna kuitenkaan pelkästään ihmisten psykopatologioista vaan tuo mukaan myös kolmannen tekijän, loisorganismin.
Pienen alustuksen jälkeen kysyisinkin nyt, että olisiko teillä mielessä vastaavia elokuvia, joissa pilvenpiirtäjä tai muu iso moderni rakennus rajaa sen sisällä olevan ihmisyhteisön sisäänsä ja muodostaa joko oman atavismiin vaipuvan psykologisen ilmastonsa tai toimii eräänlaisena eristävänä organismina joka tarjoaa mahdollisuuden ulkopuoliselle häiriötekijälle (loisorganismi, terrorismi, katastrofi, supertietokoneen sekoaminen, yliluonnollinen pahuus jne.)?
En hae tässä ensisijaisesti mitään tunnettuja tai mainstream-elokuvia, vaan mieluiten jotain hämärämpiä tapauksia. Eli esim. Die Hard (1988), The Towering Inferno (1974), Sliver (1993), Gremlins 2: The New Batch (1990), Ghost Busters (1984), Poltergeist III (1988), Dèmoni 2: L'incubo ritorna (1986) jne. ovat kyllä luonnollisesti tiedossa.
Vielä muutama esimerkki hakemani kaltaisista elokuvista:
– The Tower (1985)
– Zoning (1986)
– Dark Tower (1987)