Days of Heaven - Onnellisten aika

Norrin Radd 29.9.2010 22:28
Days of Heaven (1978) *****

Malickin hieno aikalaiskuvaus ja moraliteetti. Massiivisen ja pikkutarkan lavastustaiteen ylistyslaulu. Jos oikein tulkitsen niin leffa ei tuottanut aikanaan voittoa kuin vajaat 500 000 dollaria. No, ei kussut sentään yhtä pahasti kuin Ciminon Portti ikuisuuteen.

Katsottiin normi Paramountin UK-devarilta.
(The Lukewarm.) 29.9.2010 23:01
Norrin Radd ( 29.9.2010 22:28)
Days of Heaven (1978) *****

Malickin hieno aikalaiskuvaus ja moraliteetti. Massiivisen ja pikkutarkan lavastustaiteen ylistyslaulu. Jos oikein tulkitsen niin leffa ei tuottanut aikanaan voittoa kuin vajaat 500 000 dollaria. No, ei kussut sentään yhtä pahasti kuin Ciminon Portti ikuisuuteen.

Katsottiin normi Paramountin UK-devarilta.


Eihän tämä nyt mitenkään ole yksiselitteisesti moraliteetti. Pienelle tytöllehän ei käy mitenkään ruusuistesti, vaikka hän on varmaan lähimpänä viatonta. Pikemminkin tässäkin Malickin elokuvassa ovat vastakkain kaksi elintyyliä.
Norrin Radd 29.9.2010 23:52
(The Lukewarm.) ( 29.9.2010 23:01)
Norrin Radd ( 29.9.2010 22:28)
Days of Heaven (1978) *****

Malickin hieno aikalaiskuvaus ja moraliteetti. Massiivisen ja pikkutarkan lavastustaiteen ylistyslaulu. Jos oikein tulkitsen niin leffa ei tuottanut aikanaan voittoa kuin vajaat 500 000 dollaria. No, ei kussut sentään yhtä pahasti kuin Ciminon Portti ikuisuuteen.

Katsottiin normi Paramountin UK-devarilta.


Eihän tämä nyt mitenkään ole yksiselitteisesti moraliteetti. Pienelle tytöllehän ei käy mitenkään ruusuistesti, vaikka hän on varmaan lähimpänä viatonta. Pikemminkin tässäkin Malickin elokuvassa ovat vastakkain kaksi elintyyliä.
No kyllä mä näen tarinassa tiettyä opettavaisuutta varsinkin Billin osalta. Äkkipikainen kaveri joka Chicagosta lähdön jälkeen (siellä vahingossa tehty tappo) on vielä jotenkuten moraalisesti kuivilla. Ja Billin seuraavien valintojen lopputuloshan ei ole kovin ruusuinen:

Spoiler:

Spoileri
(The Lukewarm.) 30.9.2010 16:37
Norrin Radd ( 29.9.2010 23:52)
(The Lukewarm.) ( 29.9.2010 23:01)
Norrin Radd ( 29.9.2010 22:28)
Days of Heaven (1978) *****

Malickin hieno aikalaiskuvaus ja moraliteetti. Massiivisen ja pikkutarkan lavastustaiteen ylistyslaulu. Jos oikein tulkitsen niin leffa ei tuottanut aikanaan voittoa kuin vajaat 500 000 dollaria. No, ei kussut sentään yhtä pahasti kuin Ciminon Portti ikuisuuteen.

Katsottiin normi Paramountin UK-devarilta.


Eihän tämä nyt mitenkään ole yksiselitteisesti moraliteetti. Pienelle tytöllehän ei käy mitenkään ruusuistesti, vaikka hän on varmaan lähimpänä viatonta. Pikemminkin tässäkin Malickin elokuvassa ovat vastakkain kaksi elintyyliä.
No kyllä mä näen tarinassa tiettyä opettavaisuutta varsinkin Billin osalta. Äkkipikainen kaveri joka Chicagosta lähdön jälkeen (siellä vahingossa tehty tappo) on vielä jotenkuten moraalisesti kuivilla. Ja Billin seuraavien valintojen lopputuloshan ei ole kovin ruusuinen:

Spoiler:

Spoileri


Kuoleehan Pocahontaskin The New Worldin lopussa asuttuaan riittävän kauan sivistyksessa, mutta ei se tee kuolemasta yhtään vähemmän traagista. Miksi Malick on käyttänyt koko uransa tutkaillakseen niskuroivia sotilaita, karkulaisia ja muuten villejä tai vapaita, jos hänen sympatiansa eivät kallistuisi juuri näihin hahmoihin? Oleellisempaa on mielestäni se että pikkutyttö (jolle kuuluu myös elokuvan kertojaääni) karkaa laitoksesta elokuvan lopussa kuin että "murhaaja" (Malick jättää tämänkin epäselväksi, oliko kyse murhasta vai tapaturmasta) saa palkkansa.
Norrin Radd 30.9.2010 16:54
(The Lukewarm.) ( 30.9.2010 16:37)
Norrin Radd ( 29.9.2010 23:52)
(The Lukewarm.) ( 29.9.2010 23:01)
Norrin Radd ( 29.9.2010 22:28)
Days of Heaven (1978) *****

Malickin hieno aikalaiskuvaus ja moraliteetti. Massiivisen ja pikkutarkan lavastustaiteen ylistyslaulu. Jos oikein tulkitsen niin leffa ei tuottanut aikanaan voittoa kuin vajaat 500 000 dollaria. No, ei kussut sentään yhtä pahasti kuin Ciminon Portti ikuisuuteen.

Katsottiin normi Paramountin UK-devarilta.


Eihän tämä nyt mitenkään ole yksiselitteisesti moraliteetti. Pienelle tytöllehän ei käy mitenkään ruusuistesti, vaikka hän on varmaan lähimpänä viatonta. Pikemminkin tässäkin Malickin elokuvassa ovat vastakkain kaksi elintyyliä.
No kyllä mä näen tarinassa tiettyä opettavaisuutta varsinkin Billin osalta. Äkkipikainen kaveri joka Chicagosta lähdön jälkeen (siellä vahingossa tehty tappo) on vielä jotenkuten moraalisesti kuivilla. Ja Billin seuraavien valintojen lopputuloshan ei ole kovin ruusuinen:

Spoiler:

Spoileri


Kuoleehan Pocahontaskin The New Worldin lopussa asuttuaan riittävän kauan sivistyksessa, mutta ei se tee kuolemasta yhtään vähemmän traagista. Miksi Malick on käyttänyt koko uransa tutkaillakseen niskuroivia sotilaita, karkulaisia ja muuten villejä tai vapaita, jos hänen sympatiansa eivät kallistuisi juuri näihin hahmoihin? Oleellisempaa on mielestäni se että pikkutyttö (jolle kuuluu myös elokuvan kertojaääni) karkaa laitoksesta elokuvan lopussa kuin että "murhaaja" (Malick jättää tämänkin epäselväksi, oliko kyse murhasta vai tapaturmasta) saa palkkansa.
Joo, varmaan näin on. Mutta itse koen aina tämänkaltaiset tarinat opettavaisina muistutuksina siitä että yrittää elää elämänsä niin että nukkumaan mennessä voi kallistaa päänsä tyynylle vailla mitään omantunnontuskia.