Elitistiset elokuvajulkaisut

-jAn- 11.3.2004 11:45

Newbie hiekkalaatikon threadin innoittamana keskustelu jatkuu siis nyt täällä.

Kerrataan nyt vaikka alkuun vaikka vähän historiaa:

Aika moni H*hto-foorumin vierailija tietää projektistani lähinnä edellä mainittuun foorumiin postaamani "Haluatko maahantuojaksi"-threadin kautta. Kyselin silloin innostuneita ihmisiä jakamaan työt ja rahoituksen yhteisen levitysfirman perustamiseen.

Innostuneita ihmisiä löytyi aika paljon, mutta aikaa ja rahaa ei tuntunut keneltäkään löytyvän projektiin tarvittavaa määrää.

Aikaa on kulunut ja masterointi ja monistus on nykyään paljon halvempaa, oikeuksien ja printtien hinnoissa ei pahemmin inflaatio korotuksia näy, eli koko prosessin läpivieminen on entistä edullisempaa. Lisäksi olen vielä päivätyössä firmassa josta löytyy tarvittavaa laitteistoa masterin siirtämiseen dvd formaatin vaatimaan muotoon.

Ainoa asia joka on huonontunut on tietenkin se että vuosien mittaan on useista vhs-ajan harvinaisuuksista tullut (jopa useita) täydellisiä ja laadultaan loistavia julkaisuja. Yleisöä kiinnostavia nimikkeitä on siis entistä hankalampi löytää.

Ongelmaksi muodostuu kyllä jossain mielessä myös pilalle hemmoteltu dvd-sukupolvi, joka vaatii teknisesti loistavan julkaisun sisällöksi muutakin kuin pelkän elokuvan. Extrojen kasaaminen vaatii tietenkin aikaa ja rahaa, osa elokuvista alkaa jo olla niin vanhoja ettei täysjärkisiä tai edes elossa olevia elokuvan tekoon osallistuneita henkilöitä enää tavoita ja kuka nyt jotain tekstiä haluaisi dvd levyltä lukea? Kuvagalleriat vaikka jostain leffan stilleistä ja vhs julkaisujen kansista ovat mielestäni myös aika väsyneitä, vaikka podenkin pahanlaatuista vhs-kansi nostalgiaa.

Mutta kuten kaikki tiedämme ei mikään isompi levitysfirma jaksa innostua mistään marginaalielokuvien julkaisemisesta, niillä kun palaa siinä rahaa aivan yhtälailla kuin varman blockbusterin julkaisemisessa.

Tässä vaiheessa ajatukset varmaan kääntyvät Amerikkalaisiin levittäjiin jotka ovat julkaisseet ties mitä herkkuja, mutta niistäkin julkaisuista voi lukea karua totuutta erinäisiltä foorumeilta. Vaikka firman pomo tai yhteistyökumppani olisi kuinka mehuissaan tahansa niin julkaisu ei ole järkevää jos sillä ei saada aikaan tavoiteltua voittoa. Tämä sulkee siis pois aika monta vähemmän tunnettua elokuvaa, sillä niiden markkinointiin uppoaisi paljon enemmän rahaa kuin valmiiksi tunnettuun elokuvaan ja riski tappiosta olisi silti olemassa.

Itse olen ajatellut lähteä liikkeelle aivan harrastuspohjalta, elämiseen tarvittava raha tulee päivätyöstä ja olisin iloinen jos firma pyörisi omillaan mahdollistaen uusien julkaisujen tuottamisen, eihän se tietenkään harmittaisi jos muutama lantti siinä ohessa tulisi tuottoakin, mutta se ei kuitenkaan olisi pääasiallinen tavoite.

Monistuksessa hinnat tulevat alas 300-500 kappaleen erissä, mutta yksin edes tuollaisen kasan liikuttaminen ei ole aivan yksinkertaista.

Hankkeeseen on jo ilmaissut kiinnostuksensa eräs elitisti, mutta jääköön hänen henkilöllisyytensä paljastamatta, jos hän ei sitä itse halua tehdä.

Avaus on nyt tehty, odotan palautetta ja kysymyksiä.
drake2j 11.3.2004 11:54
-jAn- (11.3.2004 11:46)
Hankkeeseen on jo ilmaissut kiinnostuksensa eräs elitisti, mutta jääköön hänen henkilöllisyytensä paljastamatta, jos hän ei sitä itse halua tehdä.

En halua.
Antti Tohka 11.3.2004 11:54

Osaatko jAn arvioida, paljonko oikeudet jostain whatever italopätkästä tms. maksavat esim. "Pohjoismaiden levitykseen" tai johonkin rajattuun painokseen (500-1000)? Oletusarvona olkoon se, että myyjä omistaa jollain uskottavalla tasolla oikeudet levytysoikeuden myöntämiseen.

Saksassahan tämä X-Rated on pistänyt ulos melko pieninä painoksina vaikka mitä mielenkiintoista ja heidän lähtökohtansa lienevät kutakuinkin samat kuin sinun.

Ilmeisesti nämä elokuvat, joiden monistamista harkitset ovat jo jollain masterilla.

Paljonkohan masterointi DVD- julkaisukuntoon maksaa? Luulisi, että hinnat ovat tulleet alas.
-jAn- 11.3.2004 12:08
Antti Tohka (11.3.2004 11:55)
Osaatko jAn arvioida, paljonko oikeudet jostain whatever italopätkästä tms. maksavat esim. "Pohjoismaiden levitykseen" tai johonkin rajattuun painokseen (500-1000)? Oletusarvona olkoon se, että myyjä omistaa jollain uskottavalla tasolla oikeudet levytysoikeuden myöntämiseen.

Saksassahan tämä X-Rated on pistänyt ulos melko pieninä painoksina vaikka mitä mielenkiintoista ja heidän lähtökohtansa lienevät kutakuinkin samat kuin sinun.

Ilmeisesti nämä elokuvat, joiden monistamista harkitset ovat jo jollain masterilla.

Paljonkohan masterointi DVD- julkaisukuntoon maksaa? Luulisi, että hinnat ovat tulleet alas.

Oikeuksien hinnoittelussa ei liene mitään selkeää kaavaa vaan hinnat vaihtelevat leivittäjän ja elokuvan mukaan.

Mainittakoon vaikka että eräs levitysyhtiö kertoi minulle että 1) lisenssoivat elokuvat vain ja ainoastaan 5 vuodeksi 2) pelkkää Suomea ei voi lisenssoida 3) hinnat $15-20.000 / elokuva.

Useista firmoista irtoaa kuitenkin Suomen oikeudet 2 vuodeksi $1000-3000 hintaan, joskus hintaan sisältyy jopa masteri ja mainosmatskut.

X-Ratedista olen kuullut että lisenssointi ei ole aina(?) kunnossa vaan julkaisevat kiekkoja ja jos joku hermostuu niin maksavat sitten. Tämä siis vain kuulopuhetta, jota en voi mitenkään todistaa.

Masteroinnille en osaa suoraan hintaa laskea, sillä siihen vaikuttavat monet tekijät, sanottakoon kuitenkin että lasimasteri ei enää kustanna sitä 10-15tmk jota se oli aikoinaan ja lisäksi pääsen hyödyntämään työpaikkani etua monistuksesta eli hinnat ovat suurasiakkaan mukaan, eivät minkään pienen pajan.

Lisäksi hintaan vaikuttaa aika paljon se mitä monistamo tekee;muovitus, kansien painaminen, kotelot yms. yms.

"Oikealla" nimikkeellä ja omalla työllä olisi mahdollista julkaista 500 kappaleen erä jopa 5000 euron budjetilla. Tämä siis tarkoittaa sitä että DVD:n menut yms. kasataan itse jollain pätevällä ohjelmalla ja grafiikat tehdään itse (tai saadaan lahjoituksena VideoTimen taiteilijalta smile.gif )
-jAn- 11.3.2004 12:23
Alien Sun (11.3.2004 12:18)
Mihin hintaan kiekot tulisivat kaupan hyllyltä irtoamaan??

Riippuu tuotantokustannuksista eli nimikkeestä, eiköhän jonkinlainen katto olisi tuo saksalaisen Blood & Black Lace levyn hinta eli jos levy on täynnä isolla rahalla hankittua materiaalia niin ikävä kyllä se näkyy myös hinnassa.

Tosin kun firma on päässyt alkuun ei välttämättä tarvitse siirtää kaikkia kuluja kuluttajille vaan on varaa ottaa hiukan takkiinkin tai saada hintaa alas laajemmalla levityksellä yhtiestyössä jonkin ulkomaisen postimyynnin tms. kanssa.

Kaupan hyllyt lienevät alkuun myös tavoittamattomissa vaan levitys menisi vaikka firman omien sivujen kautta.
Goose 11.3.2004 12:35
En halua.

Sama pätee minunkin kohdalla.

Kyllähän se olisi aika miehekästä julkaista esim:

Lenzin Napoli Violenta tai Margheritin And God Said to Cain wink.gif
-jAn- 11.3.2004 14:20
Goose (11.3.2004 12:36)
En halua.

Sama pätee minunkin kohdalla.

Kyllähän se olisi aika miehekästä julkaista esim:

Lenzin Napoli Violenta tai Margheritin And God Said to Cain wink.gif

Lenzistä tulikin mieleen että onko L'uomo della strada fa giustiziasta mitään julkaisuja? En ole muistaakseni edes koko elokuvaa nähnyt, joten on vaikea mennä arvioimaan elokuvan julkaisukelpoisuutta.
Goose 11.3.2004 14:53

Taitaa olla todella harvinainen elokuva, ei taida piraattejakaan olla kaupan.

Pollanet squad sivustollakin kovin vähän infoa.

http://www.pollanetsquad.it/film/144.htm
-jAn- 11.3.2004 15:26

Näyttelijäkaarti ainakin on tarpeeksi mielenkiintoinen, voiko siis olettaa että tuo olisi tarpeeksi elitistinen avaus crime-sarjassa?

Dotcom 11.3.2004 19:13

Psst ---> Una Lucertola con la pelle di donna.

Elitistin Fulci-jutussa oli maininta tästä mutta kirjoittaja ei ilmeisesti ollut nähnyt tätä eikä kukaan vieläkään ole vastannut kyselyyni tästä elokuvasta. Mutta helvetin mielenkiintoiselta tämä (edelleen) vaikuttaa.

Mitenkäs Jan toi homma voisi niinkuin rahoitus mielessä toimia? Olen vähävarainen, yritän säästää joskus alkavia opintojani varten edes muutaman pennosen mutta kyllä nyt tälläseen toimintaa pystyy aina jotain sijoittamaan.
Tomi Pulkki 11.3.2004 19:21
Dotcom (11.3.2004 19:14)

Elitistin Fulci-jutussa oli maininta tästä mutta kirjoittaja ei ilmeisesti ollut nähnyt tätä eikä kukaan vieläkään ole vastannut kyselyyni tästä elokuvasta. Mutta helvetin mielenkiintoiselta tämä (edelleen) vaikuttaa.

Mitenkäs Jan toi homma voisi niinkuin rahoitus mielessä toimia? Olen vähävarainen, yritän säästää joskus alkavia opintojani varten edes muutaman pennosen mutta kyllä nyt tälläseen toimintaa pystyy aina jotain sijoittamaan.

Tuohan on/tulee olemaan Yhdysvalloissa ulkona Media Blastersilta. Mieluummin esim. tuo toisessa threadissa mainittu Inglorious Bastards.
-jAn- 11.3.2004 19:23
Dotcom (11.3.2004 19:14)

Lizard in/on a Woman's Skin lienee R1 kiekkona massiivisten extrojen kuorruttamana kaupoissa jo nyt tai ainakin melko pian, mutta ihan kelpo leffa kyseessä jos perinteisen veitsen-heiluttelu-giallon sijaan jaksaa katsella psykedeliaa 70-luvulta.

Rahoituksesta / sijoituksesta voitaneen keskustella kun tiedämme moneenko osaan kakku pitäisi jakaa, sitten sopia miten päätökset tehdään yms. ja lopulta pistää homma ihan oikeasti käyntiin. Hienoahan tietenkin olisi jos osanottajia / rahaa olisi riittävästi osakeyhtiön perustamiseen, se kun on omassa kankeudessaankin aika selkeä tapa jakaa yhtiö. Sijoitusten ei tarvitse olla samansuuruisia ja töitä löytyy taatusti kaikille omien kykyjen mukaan.

Oma elokuvamakuni on sen verran huono että laajempaa näkemystä julkaisukelpoisista nimikkeistä kaivattaisiin.
Dotcom 11.3.2004 19:37

Lizard in/on a Woman's Skinin julkaisu on aivan mahtava uutinen!

Mutta joo. Olen kiinnostunut toiminnasta kannatusmielessä.

Eikö OY:n raja ole ollut jotain 50 000 mk:ta?
Martin 11.3.2004 19:41
-jAn- (11.3.2004 19:24)
Oma elokuvamakuni on sen verran huono että laajempaa näkemystä julkaisukelpoisista nimikkeistä kaivattaisiin.

Tässä omat ygösvaihtoehdot:

Napoli Violenta

Mondo Candido

Bussikavaljeeri

Accion Mutante (tästä tulis hitti enkkuteksteillä, mutta oikeudet maksavat varmaan maltaita)

...ja tietenkin Diabolik
-jAn- 11.3.2004 20:05
Dotcom (11.3.2004 19:38)
Lizard in/on a Woman's Skinin julkaisu on aivan mahtava uutinen!

Mutta joo. Olen kiinnostunut toiminnasta kannatusmielessä.

Eikö OY:n raja ole ollut jotain 50 000 mk:ta?

Oy:n pienin osakepääoma nykyään siis 8000 euroa.