11.3.2004 11:45
Newbie hiekkalaatikon threadin innoittamana keskustelu jatkuu siis nyt täällä.
Kerrataan nyt vaikka alkuun vaikka vähän historiaa:
Aika moni H*hto-foorumin vierailija tietää projektistani lähinnä edellä mainittuun foorumiin postaamani "Haluatko maahantuojaksi"-threadin kautta. Kyselin silloin innostuneita ihmisiä jakamaan työt ja rahoituksen yhteisen levitysfirman perustamiseen.
Innostuneita ihmisiä löytyi aika paljon, mutta aikaa ja rahaa ei tuntunut keneltäkään löytyvän projektiin tarvittavaa määrää.
Aikaa on kulunut ja masterointi ja monistus on nykyään paljon halvempaa, oikeuksien ja printtien hinnoissa ei pahemmin inflaatio korotuksia näy, eli koko prosessin läpivieminen on entistä edullisempaa. Lisäksi olen vielä päivätyössä firmassa josta löytyy tarvittavaa laitteistoa masterin siirtämiseen dvd formaatin vaatimaan muotoon.
Ainoa asia joka on huonontunut on tietenkin se että vuosien mittaan on useista vhs-ajan harvinaisuuksista tullut (jopa useita) täydellisiä ja laadultaan loistavia julkaisuja. Yleisöä kiinnostavia nimikkeitä on siis entistä hankalampi löytää.
Ongelmaksi muodostuu kyllä jossain mielessä myös pilalle hemmoteltu dvd-sukupolvi, joka vaatii teknisesti loistavan julkaisun sisällöksi muutakin kuin pelkän elokuvan. Extrojen kasaaminen vaatii tietenkin aikaa ja rahaa, osa elokuvista alkaa jo olla niin vanhoja ettei täysjärkisiä tai edes elossa olevia elokuvan tekoon osallistuneita henkilöitä enää tavoita ja kuka nyt jotain tekstiä haluaisi dvd levyltä lukea? Kuvagalleriat vaikka jostain leffan stilleistä ja vhs julkaisujen kansista ovat mielestäni myös aika väsyneitä, vaikka podenkin pahanlaatuista vhs-kansi nostalgiaa.
Mutta kuten kaikki tiedämme ei mikään isompi levitysfirma jaksa innostua mistään marginaalielokuvien julkaisemisesta, niillä kun palaa siinä rahaa aivan yhtälailla kuin varman blockbusterin julkaisemisessa.
Tässä vaiheessa ajatukset varmaan kääntyvät Amerikkalaisiin levittäjiin jotka ovat julkaisseet ties mitä herkkuja, mutta niistäkin julkaisuista voi lukea karua totuutta erinäisiltä foorumeilta. Vaikka firman pomo tai yhteistyökumppani olisi kuinka mehuissaan tahansa niin julkaisu ei ole järkevää jos sillä ei saada aikaan tavoiteltua voittoa. Tämä sulkee siis pois aika monta vähemmän tunnettua elokuvaa, sillä niiden markkinointiin uppoaisi paljon enemmän rahaa kuin valmiiksi tunnettuun elokuvaan ja riski tappiosta olisi silti olemassa.
Itse olen ajatellut lähteä liikkeelle aivan harrastuspohjalta, elämiseen tarvittava raha tulee päivätyöstä ja olisin iloinen jos firma pyörisi omillaan mahdollistaen uusien julkaisujen tuottamisen, eihän se tietenkään harmittaisi jos muutama lantti siinä ohessa tulisi tuottoakin, mutta se ei kuitenkaan olisi pääasiallinen tavoite.
Monistuksessa hinnat tulevat alas 300-500 kappaleen erissä, mutta yksin edes tuollaisen kasan liikuttaminen ei ole aivan yksinkertaista.
Hankkeeseen on jo ilmaissut kiinnostuksensa eräs elitisti, mutta jääköön hänen henkilöllisyytensä paljastamatta, jos hän ei sitä itse halua tehdä.
Avaus on nyt tehty, odotan palautetta ja kysymyksiä.