Juuri julkaistiin(?)/kohta julkaistaan MGM:n dollari-trilogia ‑blu-ray-boksi useammassakin maassa. Setissä Hyvät, pahat ja rumat on sama surkea versio kuin mitä erikseen on jo Suomessakin ilmestynyt, eli kuva on digital noise reductionilla pilattu (rakeen poisto = "vahaiset" naamat, smudgea ja detaljikato), alkuperäiset paukutteluäänet on korvattu uusilla, ja muistaakseni Suomi-tekstitkin on ajoitettu perseelleen. Hpr:stä on saatavilla merkittävästi parempi bd Italiasta, mutta siinä ei ole enkkuääniraitaa tai tekstejä. MGM on ilmeisesti pidennetty versio ja Ita-bd "theatrical".
Samoin MGM:n Kourallinen dollareita bd on kehnompi kuin loistava Italia-julkaisu, josta puolestaan löytyy enkkuääni (eli MGM Kd suunnilleen samaa tasoa MGM Hpr:n kanssa). Itselläni on Ita-levy, jossa kuvalaatu on todellakin hieno.
Mutta tuore Vain muutaman dollarin tähden MGM näyttäisikin sitten näiden vertailujen perusteella ehkä jopa pesevän Italia-julkaisun: http://comparescreenshots.slicx.com/comparison/57209/picture:1
Kuvaa on prosessoitu terävämmäksi ja värit ovat hieman ankeammat, mutta rakeisuus tuskin näyttää liikkeessä yhtä vahvalta kuin stilleissä (eli tehty juuri toisin kuin rakeettomaksi siloitellussa Hpr:ssa!). Lisäksi Ita-bd on kropattu verrattuna MGM:ään. (Eikä italialaisessa ole enkkuaudiota.) MGM:ssä englantiraita vain English DTS-HD MA 5.1, joten toivottavasti laukausten ääniä ei ole täysin vaihdettu kuten Hyvät, pahat ja rumat bd:llä. En tiedä mistä kaikkialta näitä saa erillisenä, itse tilasin tämän trilogian keskimmäisen – ja parhaan – osan Hongkongista, jossa sen on julkaissut Deltamac. Takakansipaperin mukaan levyltä löytyisivät myös Suomi-tekstit.
Varmaan oli vielä kaikenlaisia leikkauskysymyksiäkin näiden kanssa, aika soppa kerrassaan. Italialaiseen Kourallinen dollareita blu-rayihin olen joka tapauksessa erittäin tyytyväinen, toivottavasti hongkongilainen Vain muutaman dollarin tähden yllättää myös iloisesti, ja Hpr:sta ei tällä hetkellä ole hyväksyttävää englantiystävällistä HD-versiota. (Jotkut ovat manuaalisesti synkronisoineet hyväkuvaiseen Ita-levyyn enkkupuheen, mutta itse en tälläiseen osaa/halua ryhtyä.) Toivoa on, että Saksasta tulisi hyvä bd, siellä kun dvd:tkin julkaistiin parempina laitoksina (olikohan asialla MGM:n sijaan Paramount?).