Nyt kun uuden Robin Hood elokuvan myötä on aihe taas ajankohtainen niin saattaisi olla mielenkiintoista miettiä parhaita Robin Hood elokuvia ja televisiosarjoja kautta aikain?
1. Robin of Sherwood (1984-1986) / TV-sarja
Michael Praed on minulle se tärkein Robin Hood ja edelleenkin monella tapaa ainoa oikea. TV-sarja yhdisti onnistuneesti realistisen näköistä historiankuvausta ja toisaalta yliluonnollisia fantasiaelementtejä. Erinomaisesti käsikirjoitettu ja hyvät näyttelijävalinnat. Clannadin musiikki sopi myöskin täydellisesti tunnelmalliseen sarjaan. Tämä oli myös ensimmäinen Robin Hood tarina jossa oli mukana saraseeni Robinin joukoissa sekä ainoa televisiosarja jonka nyt muistan jossa päähenkilön esittäjän vaihtuminen kesken sarjan on toteutettu onnistuneesti. Jason Connery oli myöskin vakuuttava Robin Hood kolmannen tuotantokauden ajan.
2. The Adventures of Robin Hood (1938)
Kaikkien aikojen tunnetuin Robin Hood elokuva ja Errol Flynnin onnistunein roolityö. Se Robin Hood elokuva johon kaikkia muita oikeastaan pitää verrata. Viihteellistä hauskaa.
3. Robin Hood (1973)
Tämä on ensimmäinen Robin Hood elokuva jonka olen nähnyt (jos olen katsonut jotain Robin Hood aiheista televisiosta aiemmin niin siitä ei ole selkeää muistikuvaa). Sympaattinen animaatio.
4. Robin and Marian (1976)
Hieman epätasainen mutta kokonaisuutena kuitenkin onnistunut surullisen haikea katsaus vanhentuneen Robin Hoodin (Sean Connery) myöhempiin aikoihin.
5. Robin Hood (1991)
Hieman realistisimpia sävyjä tavoitellut Robin Hood elokuva. Synkähkö. Robin Hoodina tällä kertaa Patrick Bergin.
6. Robin Hood: Prince of Thieves (1991)
Ihan viihdyttävä Robin Hood elokuva. Erikoiseksi tämän tekee kaikki muut elokuvan näyttelijät varjoonsa jättävän Alan Rickmanin erinomainen räiskyvä roolisuoritus Nottighamin sheriffinä. Oma suosikkinäyttelijäni kautta aikain sheriffinä on kuitenkin Nickolas Grace.
7. Robin Hood (1922)
Mustavalkoinen mykkäelokuva. Jostain syystä en ole vieläkään ehtinyt katsomaan tätä Douglas Fairbanksin Robin Hood elokuvaa (siksi listan viimeisenä). Ehdottomasti maininnan arvoinen kuitenkin.