Blu-ray-soitin aluevapaaksi

angst 10.5.2014 22:25

Tulipa hankittua sitten pitkän uhkakuvamaalailun jälkeen alelaarin Sonyn BDP-S4100 3D Blu-ray ‑soitin. Ostin samalla One For All ‑yleiskaukosäätimen URC-7140. Riskillä lähdin kokeilemaan S3100-aluekoodittomuusohjetta, joka löytyy täältä. 

Ekalla kerralla ei tullut interaktiota, mutta sitkeästi kokeilin uudelleen ja voilà! Lopussa Sonyn laite ilmoitti: "Ok" – harvat sanat, mutta niin tärkeät! Aluekoodittomuus oli toteutunut! Jenkkikiekot, joista juuri hetki sitten oli tullut ilmoitus "Aluekoodi estää tämän levyn soiton", pyörivät nyt moitteetta. Samoin kotimaan R2-kiekot toimivat edelleen, tämäkin on hyvä aina tarkistaa. Homma oli siis kaiken kaikkiaan menestys. 

Täytyy sanoa, että Sonyn kanssa olen kokenut onnistumisen iloja jo dvd-soittimenkin kanssa, jolloin tosin täytyi tuo kaukosäädin vuokrata oikein ulkomailta, mutta tinaan ei silloinkaan tarvinnut koskea. 

En osaa oikein vielä sanoa, miten tämä koodailu olisi vaikuttanut Blu-Ray ‑puoleen, ehkäpä ei ollenkaan, mutta pitänee jossain vaiheessa kaivaa jokin todistetusti aluekoodi A:n kiekko kokeiluun... Olikohan Dorm that Dripped Blood muuten oikeasti A, vai region-free? Se löytyisi hyllystä... No, itselleni tärkein juttu oli tuo DVD-puolen koodittomuus. Nyt voikin alkaa pikku hiljaa miettiä tuota DVD-soitinta johonkin... 

Ainoa ongelma nousikin yllättäen äänentoiston puolella: Sonyn BD:ssä on digitaalinen koaksiaalilähtö äänelle, ja Cambridge Audion vahvistin ottaa vastaan vain analogista lähdettä... Ei riitä rahkeet sijoittaa DACiin, jollainen olisi kyllä myös Cambridge Audiolta kovastikin kiinnostavassa muodossa tarjolla ovh 399! Plasma-TV:ssä oli onneksi analogiset audiolähdöt, joten ehkäpä tarpeeksi pitkällä valko-puna-piuhalla saa tuonkin asian edullisesti hoidettua. Itse telkkarissa kun on niin pirun huono tuo äänentoisto, vaikka muuten onkin loistava tuo Hitachin HD Ready Plasma jopa edelleen... Sehän toistaa myös vanhat FIXit parhaalla mahdollisella tavalla, josta syystä en ole kokenut tarvetta siirtyä mihinkään nestekidenäyttöihin..... Tähänkin dilemmaan saa toki laittaa jotain kommentteja.... 

Antti Vanhala 11.5.2014 11:49

Dorm that Dripped Blood on aluevapaa:

http://www.blu-ray.com/movies/The-Dorm-That-Dripped-Blood-Blu-ray/18456/

http://bluray.liesinc.net/

Olisi kyllä melkoinen ihme jos Sonyn soittimen saisi tuosta vaan aluevapaaksi bd:n osalta ilman hardware-muutoksia.

angst 12.5.2014 08:12

No höh, eipä taida olla hyllyssä yhtään A-BD-levyä, mutta luotan myös siihen, ettei merkitystä BD-puolelle toimella ollut. DVD-koodittomuus kuitenkin tekee sen, että ainakin teoriassa olisi mahdollista luopua DVD-soittimesta... 

Takeshi666 16.12.2014 22:58

Itse tulin siihen tulokseen että on helpompaa ja halvempaa vaan ostaa ihan erillinen soitin eri aluekoodeille. Aluevapaista soittimista kun ei voi olla koskaan varma pysyykö se sellaisena seuraavan firmispäivityksen yhteydessä, siitä puhumattakaan että halvimmillaankin ne tuppaavat olemaan tuhottoman kalliita.

Itse päädyin vihdoin tilaamaan jenkki-amazonista halpissoittimen A-alueen kiekkoja pyörittämään – ja varmuuden vuoksi vielä 100W jännitemuuntajan. Eiköhän tuolla luulisi pärjäävän – ainakin siihen asti kunnes ensimmäinen C-alueen levy ilmaantuu käsiin...

MiR 17.12.2014 22:37
Takeshi666 (16.12.2014 22:58)

Itse päädyin vihdoin tilaamaan jenkki-amazonista halpissoittimen A-alueen kiekkoja pyörittämään – ja varmuuden vuoksi vielä 100W jännitemuuntajan.

Olen tässä itse päätymässä täsmälleen samaan ratkaisuun, joten voitko vinkata minkä soittimen ostit ja kuinka paljon tullimaksuista tuli lisää kustannuksia.

Antti Vanhala 18.12.2014 21:57

Ei tästä nyt mielestäni kovin montaa vuotta ole, joitain poikkeuksia lukuunottamatta, kun verkkokaupat kategorisesti kieltäytyivät toimittamasta sähköverkkoon kytkettäviä laitteita jopa Brittein saarilta Manner-Eurooppaan (puhumattakaan nyt 110 voltin koneista) joten onhan tuo edistystä jos tilaus onnistuu suoraan amazon.comista. Edullinen tapa siirtyä A-levyjen toistoon.

Ossessione 10.4.2015 15:45

Tuossa ylempänä Takeshi666 mainitsi, että aluevapaat blu-ray-soittimet saattavat muuttua 

päivityksen yhteydessä 

ei-aluevapaiksi. Onko tämä asia, josta tulisi olla huolissaan? Minulla on Sonyn aluevapaaksi muutettu BDP-S5200, jonka tilasin Yhdysvalloista. Laite on toiminut moitteettomasti, mutta aloin tätä ketjua lukiessani miettiä, miten järkevää sen päivittäminen on.

Takeshi666 9.5.2015 00:01
MiR (17.12.2014 22:37)

Itse päädyin vihdoin tilaamaan jenkki-amazonista halpissoittimen A-alueen kiekkoja pyörittämään – ja varmuuden vuoksi vielä 100W jännitemuuntajan.

Olen tässä itse päätymässä täsmälleen samaan ratkaisuun, joten voitko vinkata minkä soittimen ostit ja kuinka paljon tullimaksuista tuli lisää kustannuksia.

Kyseessä oli Samsungin BD-F5700 joka maksoi hikiset 68 taalaa plus postikulut. 100 watin muuntaja taisi olla aika turha ostos siinä mielessä että tuo ei vie speksien mukaan edes 20.

Amazonissa tilatessa on se hyvä puoli että ne perii erilliset tullikulut etukäteen ja vielä palauttaa ainakin osan niistä jos ne kulut ampuvat yli, jos ne menevät tulliin ollenkaan. Amazonilla on joku jännä toimitustapa käytössä jolla tavarat menevät toisen euromaan kautta ja tullit ilmeisesti peritään siellä missä ne ovat halvempia – ainakin tällaisen käsityksen olen saanut...

Hintaa koko vehkeelle tuli yhteensä noin satanen.

Ossessione (10.4.2015 15:45)

Tuossa ylempänä Takeshi666 mainitsi, että aluevapaat blu-ray-soittimet saattavat muuttua 

päivityksen yhteydessä 

ei-aluevapaiksi. Onko tämä asia, josta tulisi olla huolissaan? Minulla on Sonyn aluevapaaksi muutettu BDP-S5200, jonka tilasin Yhdysvalloista. Laite on toiminut moitteettomasti, mutta aloin tätä ketjua lukiessani miettiä, miten järkevää sen päivittäminen on.

Tässä on tosiaan vähän kysymys päällä sillä en ole vielä edes kytkenyt soitinta nettiin. Nuo kun ovat sen verran pirullisia (etenkin kun Sonysta on puhe) että ne voisivat yhtä hyvin IP-osoitteen takia muuttaakin A-alueen soittimenkin yhtäkkiä B-alueen soittimeksi. Mutta jos modatun soittimen firmiksiä pitää päivitellä, kannattaa varmaan kysellä asiaa alkuperäiseltä modaajalta.

Cosmo Vittelli 29.9.2016 13:20

http://www.stegen.com/en/6-multiregion-blu-ray

Hollannista käsin saa näköjään valmiiksi modattuna, eivätkä tunnu olevan kamalan hintaisia. Taitaa itselläkin olla viimein aika repäistä ja hommata aluekooditon soitin, kun on noita haluttuja A-alueen julkaisuja alkanut kasaantumaan jo tarpeeksi määrin.

Toinen vaihtoehto tietysti jokin halpa A-alueen soitin, kuten jotkut ketjussa jo mainitsivat.

Neon Maniac 29.9.2016 14:48

Niitä kannattavimpia päivityksiä. Itse tein tietoisen dyykkauksen modifioituun sinisädesoittimeen heti kättelyssä koko potentiaalin hyödyntämiseksi. Prosessi nieli omat, lainatut ja varastetut, mutta päivääkään ei ole kaduttanut. Halpa soitin ei ollut edes ajatuksena vaihtoehto, paskaa kun ei ole varaa ostaa. Ja, vaikka olisi, en ostaisi. Keräily näyttäytyy nyt siinä valossa, kuin sen oletusarvoisesti pitääkin olla.

Exhorder 18.10.2016 13:55
Cosmo Vittelli (29.9.2016 13:20)

Hollannista käsin saa näköjään valmiiksi modattuna, eivätkä tunnu olevan kamalan hintaisia. Taitaa itselläkin olla viimein aika repäistä ja hommata aluekooditon soitin, kun on noita haluttuja A-alueen julkaisuja alkanut kasaantumaan jo tarpeeksi määrin.

Toinen vaihtoehto tietysti jokin halpa A-alueen soitin, kuten jotkut ketjussa jo mainitsivat.

Vai että halpoja soittimia kun halvin tuolla maksaa 179e! :D Alle 100e olis halpa.

boyka 18.10.2016 14:43
Exhorder (18.10.2016 13:55)
Cosmo Vittelli (29.9.2016 13:20)

Vai että halpoja soittimia kun halvin tuolla maksaa 179e! :D Alle 100e olis halpa.

Suhteellista. On tuo huomattavasti kohtuuhintaisempi kuin oppon paahtimet. Mutta jää silti hankkimatta, ei juurikaan tarvetta aluekoodittomalle sinisäteelle tällä hetkellä. Kiinnostavat A kiekot aika harvassa yhä, en juurikaan hanki elokuvista päivityksiä teknisten ominaisuuksien vuoksi tai sitten pätevät syyt oltava ja myös elokuvan toki oltava muutenkin upgraden arvoinen.

Jakel 18.10.2016 16:03

Sisälukutaito kunniaan; sivuston hintoja luonnehdittiin 'eivät kamalan hintaisia', halpa sana liittyi lähinnä vaihtoehtoon, jota ei avattu tarkemmin...
Cosmo Vittelli 19.10.2016 15:02
Jakel (18.10.2016 16:03)
Exhorder (18.10.2016 13:55)

Sisälukutaito kunniaan; sivuston hintoja luonnehdittiin 'eivät kamalan hintaisia', halpa sana liittyi lähinnä vaihtoehtoon, jota ei avattu tarkemmin...

Juurikin näin. Halvalla A-alueen vaihtoehdolla viittasin lähinnä erilliseen soittimeen, mistä Takeshi666 kirjoitti aiemmin ketjussa:

Itse tulin siihen tulokseen että on helpompaa ja halvempaa vaan ostaa ihan erillinen soitin eri aluekoodeille. Aluevapaista soittimista kun ei voi olla koskaan varma pysyykö se sellaisena seuraavan firmispäivityksen yhteydessä, siitä puhumattakaan että halvimmillaankin ne tuppaavat olemaan tuhottoman kalliita.

Itse päädyin vihdoin tilaamaan jenkki-amazonista halpissoittimen A-alueen kiekkoja pyörittämään – ja varmuuden vuoksi vielä 100W jännitemuuntajan. Eiköhän tuolla luulisi pärjäävän – ainakin siihen asti kunnes ensimmäinen C-alueen levy ilmaantuu käsiin...

Jeremias Rahunen 19.10.2016 20:01

Myydäänkö Suomessa aluevapaita blu ray-soittimia? Luulisi että esim. tuo LG:n malli voisi päätyä jossakin vaiheessa Gigantinkin yms. valikoimiin?