KAUHUTÄHTIPARAATI @ Orion 19.1.-8.5.

Lauri Lehtinen 16.1.2010 23:00

Arvoisat lukijat,





Yksi Orion-setti loppuu ja alkaa toinen, jossa A.S. & meitsi ollaan ylitetty itsemme ainakin nimikkeiden määrässä sekä mykkäkaudelta viime vuosiin yltävän aikajanan pituudessa. Näyttelijävetoinen kauhuelokuvan historia on KAVA:n kaikista esityssarjoista ensimmäinen, joka seilaa Night Visionsin pääkallolipun alla (organisaatiot ovat kyllä aiemminkin yhdistäneet voimansa Christopher Leen saamiseksi Suomeen); tämä on vähän kuin NV, jossa ei tarvitse valvoa niin myöhään... thumbsup.gif



En muista mistä sarja sai ensimmäisen kipinänsä, mutta yksi kohtalokas impulssi koettiin noin seitsemän vuotta sitten Otaniemen holvihaudoissa missä vanhan ja oudon John Carradine ‑leffan Kauhutohtori (feat. Tor Johnson) ensimmäisten kelojen katselu leikkauspöydässä synnytti sen tietyn ei helvetti, tää on pakko saada valkokankaalle ‑tikityksen, joka on jatkunut vuodesta toiseen... Addiktiivisen B-ryhmän piiriin kuuluvat myös Al Adamsonin Verimessu (Dracula vs. Frankenstein) ja Greydon Clarkin Without Warning joilla ei ikinä, ikinä olisi saumaa mihinkään Orionin leffahistorian merkkipaalujen sarjaan, mutta kovien näyttelijäkaartiensa ansiosta nämä schlock-helmet on vihdoin mahdollista näyttää kansalle.



Häröilyjen vastapainona on timanttista klasariainesta ohjaajilta Tod Browningista John Carpenteriin. Tapamme mukaan ollaan vältelty ilmeisimpiä valintoja, esim. James Whalen perusteosten sijasta Universal-tallista nähdään tarua komeasti jatkava Son of Frankenstein ja slasher-buumia edustaa vähän unohdettu hieno new wave ‑psykoilu Alone in the Dark, vihdoinkin leikkaamattomana Suomessa. Sopivasti alkuvuodesta Oscar-kerhoon pääsevä Roger Corman on esillä kolmella leffalla ja odotetun Masque of the Red Deathin ohella kannattaa huomioida mm.Terrorin ja Targetsin muodostama ainutlaatuinen elokuva elokuvassa ‑double bill.



Kuten Tarantino Connection ‑threadissa ja Elitistin 10-vuotisjutussa julkaistu filmografia osoittaa, made in USA ‑kauhu on ollut meidän sarjoissa hyvin harvinaista ja jopa aliedustettua. Keskeinen syy on se, että jenkkiläisen populaarielokuvan yleisen ylitarjonnan vuoksi arkisto ei hirveästi tätä osastoa Orioniin kaipaa, ellei kyse ole kiistattomista klassikoista. Kauhutähtiparaatista tekee mieli jatkaa modernimpiin ja vähän tuntemattomampiin amerikkalaisin painajaisiin, ja jos yleisön luottamus säilyy niin varsin kiehtovia väyliä saadaan auki näille alueille. Eli tervetuloa Orioniin kaikki elitistit, liput 5 euroa.



http://www.kava.fi/esitykset/kevat-2010/kauhutahtiparaati



http://www.facebook.com/events.php?ref=sb#/event.php?eid=251925512695&index=1



NÄIL MENNÄÄN NIINKU TÄÄLPÄIN SANOTAAN



19.1. tiistai 21:00 & 23.1. lauantai 21:00

Tod Browning: THE UNKNOWN (USA 1927)

Lon Chaney, Joan Crawford



27.1. keskiviikko 21:00

Rob Zombie: HALLOWEEN (USA 2007)

Malcolm McDowell, Udo Kier, Brad Dourif, Danny Trejo, Sybil Danning, Sid Haig



9.2. tiistai 21:15 & 12.2. perjantai 21:00

Lew Landers: THE RAVEN (USA 1935)

Boris Karloff, Bela Lugosi



3.3. keskiviikko 21:00 & 6.3. lauantai 21:00

Rowland V. Lee: SON OF FRANKENSTEIN (USA 1939)

Boris Karloff, Bela Lugosi, Basil Rathbone, Lionel Atwill



10.3. keskiviikko 21:30

Brooke L. Peters: KAUHUTOHTORI (The Unearthly, USA 1957)

John Carradine, Tor Johnson



13.3. lauantai 21:00

Roger Corman: KORPPI (The Raven, USA 1963)

Jack Nicholson, Vincent Price, Peter Lorre, Boris Karloff



17.3. keskiviikko 21:00 & 20.3. lauantai 21:00

Roger Corman: PUNAISEN SURMAN NAAMIO (The Masque of the Red Death, USA 1964)

Vincent Price, Hazel Court, Jane Asher, Patrick Magee



23.3. tiistai 17:00 & 25.3. torstai 21:30

Peter Bogdanovich: TARGETS (USA 1968)

Boris Karloff



25.3. torstai 20:00

Roger Corman: TERRORIN VALLASSA (The Terror, USA 1963)

Jack Nicholson, Boris Karloff, Dick Miller



31.3. keskiviikko 21:00 & 3.4. lauantai 21:00

Vernon Sewell: CURSE OF THE CRIMSON ALTAR (UK 1968)

Boris Karloff, Christopher Lee, Barbara Steele, Michael Gough



7.4. keskiviikko 21:15

Jesús Franco: VERENHIMOINEN DRACULA (Count Dracula, BRD 1970)

Christopher Lee, Herbert Lom, Klaus Kinski, Soledad Miranda



13.4. tiistai 21:15

Al Adamson: DRACULA VS. FRANKENSTEIN (Verimessu, USA 1971)

Carroll J. Naish, Lon Chaney Jr., Russ Tamblyn, Forrest J Ackerman



14.4. keskiviikko 21:00

Peter Duffell: THE HOUSE THAT DRIPPED BLOOD (UK 1970)

Peter Cushing, Christopher Lee, Ingrid Pitt



17.4. lauantai 21:00

Freddie Francis: TALES FROM THE CRYPT (UK 1972)

Ralph Richardson, Joan Collins, Peter Cushing, Patrick Magee



21.4. keskiviikko 21:00

Roy Ward Baker: THE MONSTER CLUB (UK 1980)

Vincent Price, Donald Pleasence, John Carradine, Britt Ekland



24.4. lauantai 21:00

Pete Walker: KAUHUJEN TALO (House of the Long Shadows, UK 1983)

Vincent Price, Christopher Lee, Peter Cushing, John Carradine



27.4. tiistai 21:00

Greydon Clark: ILMAN VAROITUSTA (Without Warning, USA 1980)

Jack Palance, Martin Landau, Cameron Mitchell, Neville Brand



1.5. lauantai 20:00 & 3.5. maanantai 21:15

Jack Sholder: ARMOTON YÖ (Alone In the Dark, USA 1982)

Jack Palance, Donald Pleasence, Martin Landau



4.5. tiistai 21:00

John Carpenter: USVA (The Fog, USA 1980)

Jamie Lee Curtis, Janet Leigh, Adrienne Barbeau



8.5. lauantai 21:15

John Carpenter: PIMEYDEN VALTIAS (Prince of Darkness, USA 1987)

Donald Pleasance, Alice Cooper



Liput 5 euroa, kausikorttilaisille 4 – myynnissä Orionissa ja verkkokaupassa, ks: www.kava.fi.
Flash 18.1.2010 22:16

Kauhutähtiparaatin avaa tiistaina 19.1. klo 21 mykkäkauden suuri ikoni Lon Chaney (1883-1930). Tod Browningin THE UNKNOWN on kädettömänä esiintyvän veitsitaiturin ja käpälöintiä vihaavan ratsastajanaisen huikean makaaberi romanssi sirkusmiljöössä, jonka Browning tunsi kuin taskunsa. Toinen esitys lauantaina 23.1. klo 21. Helsingin ensi-illasta Punaisessa Myllyssä 23.4.1928 on jo sen verran aikaa, että uusinta on enemmän kuin paikallaan. Älä ole kädetön vaan hanki liput ajoissa!









"Lon Chaneyn makaaberin uran kohokohta" – Peter von Bagh, Tähtien kirja



"Kun työskentelen Lon Chaney ‑elokuvan tarinan kanssa, en ajattele koskaan juonta. Se seuraa itsestään hahmon luomisen jälkeen. Elokuvan The Unknown lähtökohtana oli pelkästään kädetön mies. Kysyin itseltäni, mikä olisi säpsähdyttävin tilanne, johon näin muotopuoli ihminen voisi joutua. Juoni sirkusesiintyjästä, joka käyttää jalkojaan kuin käsiä, joka rakastaa tyttöä ja menettää tämän ja lopulta yrittää kammottavaa rikosta varpaillaan, kasvoi näistä mietteistä."

– Tod Browning
AlexA 23.1.2010 13:13

Mites unknown musiikit? Ettei vaan ole jotain kammoa syna tilulilua!

moska 23.1.2010 13:53

Musiikkia ei kannata pelätä, sitä ei nimittäin ole.



Hyvä BFI:n printti ja leffa toimii täysillä.
Murnau 24.1.2010 09:14

Olikos tuolla paljonkin porukkaa? Käytiin päivemmällä katsomassa Epsteinin La Belle Nivernaise ja ainakin jo tuolloin tuntui kiinnostusta Browningin pätkää kohtaan olevan. Harmi kun se esitettiin niin myöhään, olisin mieluusti katsastanut itsekin. Mutta kun ei kehtaa keskellä yötä lähteä takaisin tien päälle...

Flash 25.1.2010 16:27
Murnau ( 24.1.2010 09:14)
Olikos tuolla paljonkin porukkaa? Käytiin päivemmällä katsomassa Epsteinin La Belle Nivernaise ja ainakin jo tuolloin tuntui kiinnostusta Browningin pätkää kohtaan olevan.


Lauantaina n. 50 katsojaa eli suht standardi määrä. Tiistaina oli hieman enemmän. Enemmänkin porukkaa olisi voinut odottaa paikalle, kun ottaa huomioon, että kyseessä olivat Orionin ensiesitykset. Kuulemma joskus (80-luvun alussa?) Arkistolla on ollut jonkinmoinen Tod Browning ‑sarja mutta jostain syystä ilman The Unknownia. Lieneekö leffaa siis näytetty Suomessa lainakaan sitten 1920-luvun ensi-iltakierroksen?
jussi 25.1.2010 17:50

"Lieneekö leffaa siis näytetty Suomessa lainakaan sitten 1920-luvun ensi-iltakierroksen?"





On semmoinen muistikuva, että Sodiksessa on tullut nähtyä livenä säestettynä...
Flash 25.1.2010 18:06
jussi ( 25.1.2010 17:50)
"Lieneekö leffaa siis näytetty Suomessa lainakaan sitten 1920-luvun ensi-iltakierroksen?"



On semmoinen muistikuva, että Sodiksessa on tullut nähtyä livenä säestettynä...


Mikäköhän ajankohta mahtoi olla? 90-luvun lopussa (1997?) oli säestettynä toinen Chaney-klassikko He Who Gets Slapped. Ei-Chaney Man Who Laughs taisi olla vuonna 2000.
Lazer 25.1.2010 18:30

Kyl tää oli kuin olikin Forssassa 2006.

Murnau 25.1.2010 19:00

Ja ellen väärin muista, niin mr. QCine oli säestämässä.

Antti Vanhala 25.1.2010 20:06

Arkistosta tuo Unknown löytyikin: http://old.forssasilentmovie.com/ohjelma.html

Flash 25.1.2010 20:26

Tuo Forssan näytös on mennyt ihan ohi, olisin melkein voinut jopa lähteä katsomaan. Muistan vain, että jonain vuonna siellä oli Browningin ja Chaneyn West of Zanzibar, joka sekin kiinnostaisi todella paljon.

jussi 26.1.2010 13:57

"Lieneekö leffaa siis näytetty Suomessa lainakaan sitten 1920-luvun ensi-iltakierroksen?





On semmoinen muistikuva, että Sodiksessa on tullut nähtyä livenä säestettynä...



Mikäköhän ajankohta mahtoi olla? 90-luvun lopussa (1997?) oli säestettynä toinen Chaney-klassikko He Who Gets Slapped. Ei-Chaney Man Who Laughs taisi olla vuonna 2000."



Tarkistin asian, Sodis 1997. Löytyi vielä lipunkanta ko. esitykseen.
Flash 26.1.2010 19:35

Kauhutähtiparaati tekee 80 vuoden aikahypyn nykypäivään, kun vuoroon astuu Rob Zombie persoonallisine

Halloween-tulkintoineen. Yhteys varhaiseen jenkkikauhuun ei ole suinkaan tuulesta temmattu, minkä voi todeta vaikkapa katsomalla hra Zombieta esittelemässä kotiaan:



http://www.elitisti.net/forum/topic/7698-elitisti-cribs/page__view__findpost__p__165497

http://smg.photobucket.com/albums/v291/TheFool/?action=view¤t=zombie.flv



Halloween on itsessään varsinainen kauhutähtiparaati, sillä rooleissa nähdään mm. Malcolm "Kissaihmiset" McDowell, Udo "Flesh for Frankenstein" Kier, Brad "Child's Play" Dourif, Sid "Spider Baby" Haig, Ken "Dawn of the Dead" Foree, Dee "The Howling" Wallace, Sybil "Howling II" Danning, Tom "Henry" Towles, Richard "The Premonition" Lynch, Danny "Hämärästä aamunkoittoon" Trejo, Bill "The Texas Chainsaw Massacre 2" Moseley ja Sheri "The Devil's Rejects" Moon Zombie.



Ainoa esitys keskiviikkona 27.1. klo 21.00!



Elokuvan (spoilaamaton) esittely:

http://www.kava.fi/node/3040/year/2010/month/1/week/4
Lauri Lehtinen 6.2.2010 15:22
"When a man is denied his great love, he goes mad."



"What torture, what delicious torture… POE, YOU'RE AVENGED!!!"




Mykkäkautta ja 2000-lukua miksanneen prologin jälkeen Kauhutähtiparaati leikkaa näyttelijävetoisen kauhun vahvimpaan kauteen: Boris Karloffin ja Bela Lugosin kulta-aikaan Universal-studiolla. Unohtakaa hetkeksi Dracula ja Ed Wood, Lew Landersin THE RAVEN (1935) tarjoaa Lugosia parhaimmillaan ja on ainoa Bela-Boris-yhteistyö, jossa Lugosi sai isomman roolin kuin vakituinen vastanäyttelijänsä.



Synkkiä sanakäänteitä viljelevä plastiikkakirurgi Dr Vollin (Lugosi) on fanaattinen Edgar Allan Poen lukija ja yrittää ratkaista rakkauselämän pulmansa Poen novelleista kopioidun omatekoisen kidutuskammion välineillä. Kuilun, heilurin ja ansojen lisäksi pirullisissa suunnitelmissa auttaa karmeaan kuntoon tohtoroitu apuri Karloff. Lugosin hyytävä ja romanttinen neroilu on edelleen se paras Poe-manian tulkinta – enemmän kuin paikallaan Kauhutähtiparaatissa, joka on täynnä kirjailijan innoittamia elokuvia Cormanista Carpenteriin. The Ravenin esityskopioiden pelättiin tuhoutuneen tulipalossa, mutta hyvä 35 mm ‑printti löytyi kuin löytyikin Universal Cityn holveista – elokuvakulttuurin salaiset voimat ovat jälleen puolellamme!



The Raven Orionissa TIISTAINA klo 21.15 & PERJANTAINA klo 21.00 – ei heikkohermoisille!



"Remarkably well scripted, the film achieves an enjoyable delirium"

‑Aurum Film Encyclopedia



"Bela Lugosi in one of his greatest roles as Dr Vollin, a brilliant, eccentric plastic surgeon obsessed by the works of Poe. The spurned madman invites his "Lenore" and her approved fiance to his electrically operated home to try out his collection of torture devices. Besides his own pit-and-pendulum there's a bedroom/elevator and a room with crushing walls. Best of all is the doctor's new assistant (Boris Karloff), partially paralyzed instrument of revenge."

‑The Psychotronic Encyclopedia of Film