Voddler

drake2j 13.11.2009 09:04
Voddler on elokuvien Spotify – Suomeen ensi vuonna

Ruotsissa loistavia nettikonsepteja näyttää tippuvan kuluttajien ulottuville jatkuvasti, ja viimeisin paljon huomiota kerännyt palvelu on Voddler, joka tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden katsella mainosrahoitteisia elokuvia.

Pari viikkoa sitten virallisesti avattu Voddler on kerännyt Ruotsissa runsaasti kiinnostusta, sillä palvelulla on tällä hetkellä 70 000 rekisteröitynyttä käyttäjää ja palvelun käyttöä haluaisi kokeilla ainakin noin 200 000 innokasta ihmistä, jotka jonottavat parhaillaan sisäänpääsyä palveluun.

(AfterDawn)

Voddler

Voddler Blog

voddlerinvite.tk

Voddler invites
Rantala 13.11.2009 15:58

Tämä kuulostaa hyvälle. Arvelluttaa vain tuo P2P tekniikan käyttäminen. Tämä vissiinkin sulkee pois suorat striimaukset? En saanut linkkejä pläräämällä selville onko kyseessä striimaus vai lataus koneelle. Ja jos kytseessä on latauspohjainen sovellus, jääkö lataukset jumittamaan jos puuttuu seedaajia?

drake2j 13.11.2009 16:15
Rantala ( 13.11.2009 15:58)
Tämä kuulostaa hyvälle. Arvelluttaa vain tuo P2P tekniikan käyttäminen. Tämä vissiinkin sulkee pois suorat striimaukset? En saanut linkkejä pläräämällä selville onko kyseessä striimaus vai lataus koneelle. Ja jos kytseessä on latauspohjainen sovellus, jääkö lataukset jumittamaan jos puuttuu seedaajia?

Tarkemmista yksityiskohdista tuntuu olevan vielä todella vähän tietoa liikkeellä. Täältä voi katsella screenshotteja ja esittelyvideon palvelun käytöstä, joskaan ne eivät toki paljasta mitään pinnan alla kytevästä tekniikasta.

Veikkaisin vahvasti että p2p-liikenteellä mennään eikä mitään koneelle lataus ‑vaihtoehtoja tarjota (joskin kolmannen osapuolen softia tähän tarkoitukseen ilmaantuu takuulla markkinoille). Todennäköisesti Voddlerin perustajilla ja yhteistyökumppanifirmoilla on omilla servereillään aina muutama seedi per leffa, etteivät lähteet pääse kokonaan kuivumaan.
Jonesy 13.11.2009 17:30
Rantala ( 13.11.2009 15:58)
Tämä kuulostaa hyvälle. Arvelluttaa vain tuo P2P tekniikan käyttäminen. Tämä vissiinkin sulkee pois suorat striimaukset?

Toimiihan Spotifykin hyvin suurelta osin p2p-tekniikalla, vaikka onkin 95%:sti striimauspalvelu (nykyäänhän Spotifyn kautta voi myös joitain harvoja biisejä ostaa koneelleen). Jos kaikki Spotifyn käyttäjät imisivät kaiken datansa suoraan Spotifyn palvelimilta, olisi kuormitus palvelimille pitkässä juoksussa kestämätön.
theremin 13.11.2009 20:13

Huvitti noissa screenshoteissa tuo Steven Seagalin romanttinen komedia "2 päivää Pariisissa". Tarkoittaako tuo sitten sitä että käyttäjät voivat itse muokata sisältöä.

(The Lukewarm.) 14.11.2009 11:26

Tuleekohan tässä mainoksia kesken elokuvan kuten Spotifyssa kesken levyn?

Jonesy 14.11.2009 11:40
(The Lukewarm.) ( 14.11.2009 11:26)

Ihme kyllä ilmeisesti ei. Slashdotin uutisen mukaan:

After signing deals with Disney and Paramount, the company provides access to thousands of films, which are shown uninterrupted after a barrage of ads.

Eli kesken leffan mainoksia ei ainakaan Disneyn ja Paramountin leffoissa tule, mutta elokuvaa ennen on pakko katsoa ilmeisesti melkoinen läjä mainoksia.
flimtrick 15.11.2009 12:25
(The Lukewarm.) ( 14.11.2009 11:26)

Ymmärtääkseni Spotifyn maksullisessa versiossa mainoksia ei tule, ainoastaan ilmaisversiossa.
drake2j 5.2.2010 13:15
Ilmainen elokuvapalvelu aikoo laajentua Suomeen
Jonesy 5.2.2010 17:35
Jetro Suni ( 5.2.2010 13:15)

Mmtäh? Johan minä olen ainakin pari viikkoa käyttänyt. Tai siis tarkemmin sanoen pari kertaa kokeillut. Ideana hyvä systeem on ryssitty järkyttävän surkealla teknisellä toteuksella ja tietoturvatasolla vähintäänkin epäilyttävällä softaratkaisulla, jossa Voddlerin automaattinen taustapalvelu on asennuksen jälkeen koko ajan päällä ja lähettää P2P-periaatteella elokuvadataa jatkuvasti muille käyttäjille. Eli vaikka käyttäjä ei edes käynnistä itse Voddler-softaa (joka sekin on raskas, kömpelö ja rasittava), erillinen taustasofta puksuttaa taustalla dataa jatkuvasti.
flimtrick 7.2.2010 12:53
Jonesy ( 5.2.2010 17:35)
Jetro Suni ( 5.2.2010 13:15)

Mmtäh? Johan minä olen ainakin pari viikkoa käyttänyt. Tai siis tarkemmin sanoen pari kertaa kokeillut. Ideana hyvä systeem on ryssitty järkyttävän surkealla teknisellä toteuksella ja tietoturvatasolla vähintäänkin epäilyttävällä softaratkaisulla, jossa Voddlerin automaattinen taustapalvelu on asennuksen jälkeen koko ajan päällä ja lähettää P2P-periaatteella elokuvadataa jatkuvasti muille käyttäjille. Eli vaikka käyttäjä ei edes käynnistä itse Voddler-softaa (joka sekin on raskas, kömpelö ja rasittava), erillinen taustasofta puksuttaa taustalla dataa jatkuvasti.

Joo yhdyn kyllä tähän. Mulla on softa kans koneella ja ensin herjasi palomuurista vaikka palomuuri oli pois päältä eikä tämän takia suostunut avaamaan softaa. Päivityksen jälkeen tämä ongelma korjaantui mutta en siltikään pysty kirjautumaan Voddleriin koska "unable to create client" tai jotain vastaavaa paskaa vaikka e-mailit ja muut laitoin aivan oikein. Vaikuttaa liian säätämiseltä, taidan heittää koko paskan roskiin.
G.P.O. 23.8.2010 12:11

Voddlerilta sähköpostiini saapuneen ilmaiskoodin rohkaisemana katsoin eilen ensimmäisen elokuvani palvelun kautta, vaikka kirjauduinkin sinne jo alkukesästä. Pienen asentelun ja säätämisen jälkeen elokuva (

A Perfect Getaway) alkoi pyörimään ja yllätyin kuvanlaadusta erittäin positiivisesti. Hyvän dvd:n kuvanlaatuun ei toki päästy, mutta jopa 52-tuuman televisiosta katsottuna kuva oli silti erittäin hyvä, eikä pikselöitymistä esiintynyt missään vaiheessa. Palikoitumisen sijasta kuva oli hivenen pehmeä, jota ainakin itse siedän paljon pikselimössöä paremmin. Elokuva ei myöskään pätkinyt missään vaiheessa, vaan pyöri täysin sujuvasti. Tämän kokemuksen perusteella voisin jossain vaiheessa jopa vuokrata elokuvia Voddllerin kautta, niin kätevältä palvelulta se vaikutti.

Verrokkina nettivuokraamoista toimii ainoastaan SF Anytime, jonka muutamia sitten testatessani totesin täysin kelvottomaksi tekeleeksi. Sekin lienee parantanut palveluaan vuosien varrella, mutta tuolloin SF:n kuvanlaatu oli jopa 20-tuumaiselta tietokoneen ruudulta katsomiskelvotonta sotkua.
Red Right Hand 16.12.2010 18:28

Kappas, saunalahden asiakkaille tarjotaan ilmatteeksi Voddleria. Varmaan myös Elisan.

Vielä en ole ehtinyt testata.