17.11.2009 14:12
Miehen työ
17.11.2009 14:50
Ei kun mä haluaisin sitä ennemmin sulta. Mulla ei ole mitään käsitystä mikä taide-elokuvan määritelmä varsinaisesti on, mutta se käsitys, mikä mulla siitä on, ei kyllä tullut Miehen työn yhteydessä mieleen.
Ei sillä, että elokuvan, taide-elokuvan tai Miehen työn tarvitsisi ylipäätään kaikkea selittää tai vääntää rautalangasta. Se ei IMHO ole taide-elokuvan (mikä se nyt sitten onkaan) merkki, eikä sellaista tarvitse "sallia" vain taide-elokuville. Eikä kyllä käyttää puolustelunakaan esimerkiksi huonolle käsikirjoitukselle (alleviivataan vielä, että en tarkoita, että Miehen työn kässäri olisi huono.)
Edit: ylipäätään vierastan tosi paljon ajatusta, että olisi olemassa elokuvia ja taide-elokuvia, ja näillä olisi jotenkin toisistaan poikkeavat piirteet tai ominaisuudet, jotka väistämättä johtaisivat elokuvan kuulumisen jompaan kumpaan.
17.11.2009 15:12
En väittänyt, että Miehen työ olisi taide-elokuva. Viittasin vain, että siinä on käytetty taide-elokuvalle tyypillistä ominaisuutta. Elokuvatutkimuksessa taide-elokuvalle on yritetty vääntää jos jonkinlaisia määritelmiä. Itse olen lukenut määritelmistä oikeastaan vain Baconin Audiovisuaalisen kerronnan teorian, jossa yksi suosittu taide-elokuvan ominaisuus on nimenomaan päähenkilön motiivien osittainen tai kokonainen peittäminen katsojalta.
Mutta tossa sun editissä on kaikki olennainen problematiikka mikä näihin määritelmiin liittyy.
17.11.2009 17:34
Edit: ylipäätään vierastan tosi paljon ajatusta, että olisi olemassa elokuvia ja taide-elokuvia, ja näillä olisi jotenkin toisistaan poikkeavat piirteet tai ominaisuudet, jotka väistämättä johtaisivat elokuvan kuulumisen jompaan kumpaan.
Kuten Aki Kaurismäki joskus tokaisi: "On olemassa taidepaskaa, ja viihdepaskaa – ja sitten on olemassa elokuvaa."