Nyt pari kertaa Nauravan paholaisen katsottuani en vieläkään oikein pidä siitä, vaikka elokuva sisältää paljon mahdollisuuksia siihen ja ajattelin tiedustella vähän muilta näkökulmia elokuvaan. Omasta mielestäni Chunchon (Volonte) hahmo on jotenkin liian sidoksissa elokuvan poliittiseen sanomaan. Elokuvan potentiaalisesti jännittävät tapahtumat, joissa Chuncho on mukana, kuvataan miltei olan kohautuksella niin että ne jäävät epäkiinnostaviksi taka-alalle ja keskitytään Chunchon reaktioihin ja suhteen muuttumiseen amerikkalaiseen (Castel). Kuitenkin niin, ettei Chunchon näkökulmaa ei koskaan kuviteta samaistuttavaksi vaan katsoja on ulkopuolisena tarkkailijana kun hän saa kertoa sen itse, missä käsikirjoitus ja Volonte aika hyvin onnistuukin, mutta lopputulos muistuttaa enemmän dialogivetoista näytelmää kuin elokuvaa.
Kaikki vaikuttaa harkitulta ja kuviota on kiinnostavaa pohtia, mutta elokuvan katsominen elokuvana ei ole kovin mielenkiintoista! Ainoa inhimillisellä tasolla kiinnostava juttu on Chunchon ja amerikkalaisen välisen "homoseksuaalisen" hyväksikäyttösuhteen kuvaus. Kaikki muut kiinnostavat henkilöt jäävät taka-alalle tai tapettaviksi ilman että jälkikäteen muistellaan, mikä tietysti kuvaa hyvin hyväksikäyttösuhteen lopputuloksia mutta ei mitään muuta, kun henkilöt eivät ole katsojalle tuttuja ennestäänkään.
Löytyykö muunlaisia tai samankaltaisia näkemyksiä tai mitä ylipäätään itse kukin tykkää elokuvasta? Perustelkaa!