No tämähän on aika hyvää. Nilkapurijana suosikkeja olivat Maija Mehiläinen (Pszczółka Maja) ja Nalle Luppakorva (Miś Uszatek).
Shoppailin pari viikkoa sitten Puolasta mm. Antologia polskiej animacji ‑boksin, jota tähän mennessä näkemäni perusteella suosittelen lämpimästi. (Olen katsonut vasta kymmenen ekaa pätkää, koska myös Wilper käsittääkseni haluaa nähdä tämän setin. Paketti lunastaa hintansa jo niiden aikana. Harkitsin kaupassa, että ostaisin hyllyn tyhjäksi noista ja myisin voitolla kotimaassa, mutta laukkuun piti mahtua pari flindaa Żubrówkaa...)
Lyhyitä kommentteja tähän asti katsomistani:
Korkeakulttuuria. Totisesti. Teki vaikutuksen myös humalaiseen nukketeatterijengiin.
Haupe & Bielińska: Zmiana warty (Vahdinvaihto)
Hupaisaa animaatiota stidiaskeilla. Parempi kuin tämän kuvauksen perusteella kuulostaa.
Borowczyk: Szkoła (Koulu)
Sylvester Stallonen näköinen solttu treenaa valokuvissa.
Lenica: Labirynt (Labyrintti)
Hieno tajunnanlaajentaja. Arvatkaa, mitä Wilperi teki tätä katsoessaan.
Urbański: Igraszki (Leikit)
Tyylikäs, historiallinen sotakomedia.
Giersz: Czerwone i czarne (Punainen ja musta)
Kurittomat mustepullot riehaantuvat larppaamaan härkätaistelua.
Szczechura: Fotel (Tuoli)
Tylsin tähän mennessä. Tai sit olen moukka.
Kijowicz: Klatki (Häkit)
Nicolas Cagen puuttumisesta miinusta, muuten ihan ovela.
Schabenbeck: Wszystko jest licbą (Kaikki on numero)
Veikeä matematiikkasekoilu, jossa numerot kiusaavat äijää.
Gierz: Koń (Hevonen)
Nättiä maalaustaidetta, kuten tyypin aikaisempikin. Hevosnaamarien arvostajina meillä taisi olla odotukset kuitenkin liian korkealla.
Olen just laittamassa Merlinille tilausta. Haluaako joku muu sieltä jotain?
Muualta slaavilaisesta maailmasta osaan mainita lähinnä Jan Švankmajerin, jota kovasti kunnioitan. Öh, kai venäläisetkin ovat jotain kivaa puuhailleet...