Vahvistinvinkkejä

Martin 31.7.2009 12:34

Oho, olin laittanut tämän aluksi ihan väärään ketjuun...

Suositelkaas joku hyvä vahvistin mikä ajaisi asiansa uusimpien "elokuvaääniformaattien" toistossa ja lisäksi vinyylit, cd:t, ym. musapuolen formaatit. En haluaisi millään ostaa kahta eri vahvistinta vaan mielellään ottaisin jonkin yleispätevän. En ole kultakorva, mutta nykyiset kaiuttimet on sen verran laadukkaat, että mielellään ottaisin niistä kuitenkin mahdollisimman paljon irti.

Vahvariin tulisi kiinni vähintään vinyylilevysoitin (phono-liitin löydyttävä), cd-soitin, tallentava dvd-soitin (jatkossa blu-ray), tv ja tietokone. Jos mahdollista, niin myös vhs-nauhuri, xbox360, wii, jne., mutta näistä saan kyllä vedettyä äänet tv:nkin kautta.

Mieluusti ottaisin Sonyn vahvistimen, koska mm. tv ja tallentava dvd-soitinkin on Sonyn, mutta saa olla muukin. Hinta maksimissaan n. 600 euroa (voin tilata myös ulkomailta). Tarjonta on sen verran laajaa, että vinkit on enemmänkin kuin tervetulleita.
hamitu 31.7.2009 12:47
Martin ( 31.7.2009 12:35)
Vahvariin tulisi kiinni vähintään vinyylilevysoitin (phono-liitin löydyttävä)

Tuosta vaatimuksesta kannattaa luopua ja ostaa sen sijaan vinyylisoittimelle oma esivahvistin. Olen pitkään katsellut vastaavantyyppistä vahvistinta kuin mitä haet ja niissä ei juuri missään ole tuota phono-liitintä tai ainakin tuntuu että kun muuten sopivia on tullut vastaan, niin niissä ei phono-sisääntuloa ole. Itse päädyin ostamaan Cambridge Audion Azur 640P ‑esivahvistimen. Tuon hinta on 130 euroa, mutta jos vinyylisoittimessa on perus-MM-äänirasia, niin 540P:n saa 80 eurolla (640P tukee myös MC-äänirasioita). Äänenlaadullisesti parempi kuin oman vahvistimeni phono-sisääntulo (joku NADin perus-stereomalli), soittimena Dualin CS 505-3. Noita Cambridge Audion esivahvistimia saa ainakin Mr. Hifistä, myös kotiintilattuna ilman postikuluja. Eli sijoitat 80 euroa esivahvistimeen ja lasket sen verran varsinaisen vahvistimen budjettia.

Mutta minulle siis saa suositella vahvistinta samoilla spekseillä kuin Martinille, mutta minulle merkillä ei ole väliä eikä tarvitse olla Phono-liitintä smile.gif
netzach 31.7.2009 14:04

Ei ainakaan Sonya. Yamaha tuossa hintaluokassa.

Janne Timonen 31.7.2009 18:16

Kantsii heti unohtaa toi phono-liitäntä ja tsekkaa hyvä vahvistin ja siihen kylkeen hamitun vinkin mukaan esivahvistin letuille. Skaala laajenee ja koko pottina on varmasti stydimpi paketti joka on iisimmin päivitettävissä tulevaisuudessakin. Kas noita phono-liitänäisiä on nykyään (ja varmasti etenkin tulevaisuudessa) aika vähän tarjolla.

En itsekään jaksa surffata, joten odotan samoja vinkkejä.
Martin 31.7.2009 18:59
Janne Timonen ( 31.7.2009 18:17)
Kantsii heti unohtaa toi phono-liitäntä ja tsekkaa hyvä vahvistin ja siihen kylkeen hamitun vinkin mukaan esivahvistin letuille.

Näinpä siis teen ellei nyt jostain sopiva kuitenkin putkahda eteen. Eli voitte unohtaa myös noista minun vaatimuksistani sen phono-liitännän.
Rikhard 31.7.2009 20:01

Sitten vielä kun herrat esittävät sen tärkeimmän speksin, eli halutaanko kuva viedä yhdellä HDMI:llä telkkarille kaikista tuloista (komposiitti, komponentti, hdmi, whatever), vaiko eikö?

Hintahaarukkaan voisi osua Yamahaa, Onkyota tai Sonya (esim DH800-malli, ilman skaalainta, hinta noin 500.) Ainakin Sonyn DH700 kuulostaa hyvälle, ääni on puhdas ja siisti vaikka oikeaa voimaa uupuukin.
Antti Vanhala 1.8.2009 14:16

Samoilla linjoilla olen minäkin että phono-liitin tässä hintaluokassa rajaa turhan paljon hyviä vaihtoehtoja. Yamaha RX-V765 euromalleissa sellainen kuitenkin on mutta 699 e hinta Suomessa menee hieman yli tavoitteen. Onkyo TX-SR607 voisi olla hyvä vaihtoehto, siinä lienee luokassaan eniten hdmi-ottoja, 549 e suunnilleen. Kruunuradiossa oli Project phonobox MM-rasioille 65 euroa, tuskin huono vaihtoehto sekään huomioiden merkin osaamisen soitinpuolella.

Spiritual Boxer 3.8.2009 09:55

Itsellä on Yamaha RX-V863 ja olen ollut ääneen ja muutenkin tyytyväinen. Laite tuli hommattua kun oli tarvetta saada kuvaakin vahvarin läpi hieman vajaa vuosi sitten. Svh. 895 eur mutta tuon kyllä saa 500-600 e ja ehkä halvemmallakin nyt kun Yammun 09-mallit ovat tulleet markkinoille.

LP-sisääntulo löytyy, huonona puolena vain yksi HDMI-lähtö (kolme sisääntuloa): tällä hetkellä käytössä vain tykki mutta olen suunnitellut läppärille näytön hommaamista niin kiva olisi voinut ollut saada kuvatulo vedettyä myös suoraan siihen HDMI:llä. Toiseksi, en saanut vhs-videoilta kuvaa siirtymään kunnolla vahvistimen kautta tykille (vahvarin pitäisi osaa muuttaa analoginen sisääntulo HDMI-lähtöön sopivaksi ja vielä skaalta se 1080p asti) vaan signaali pätki jotenkin niin että tykki räpsyy kuvan ja sinisen välillä. Kovasti en jaksanut tuota koettaa fiksailla kun katson vhs:t yleensä vanhemmasta televisiosta mutta saattoi olla että netistä tietoa etsiessäni muillakin ollut tätä ongelmaa. Muutoin mainio peli tuohon alle 600 e hintaluokkaan. Ja tuo vahvarin oma kuvaskaalain ei kuulemma ole kummoinen mutta itsellä joko PS3 tai dvd-soitin hoitaa sitä tehtävää, joten en osaa sitä kommentoida.
Romero 4.8.2009 12:44

Tämän päivän vahvistimien videoliitännöistä löytyy kyllä komposiitti ja komponentti (RCA), S-video (mini-DIN) ja HDMI:t mutta mitenkäs sellaisten laitteiden kytkeminen joissa laadultaan paras mahdollinen signaalivaihtoehto on RGB ja tietenkin scartin kautta?

Antti Vanhala 4.8.2009 17:03

Ei scart-liitäntöjä ole vahvistimissa. Viimeisen kymmenen vuoden ajalta muistan nähneeni ehkä yhden kuvan moisesta, siinä kaikki. Ei ole oikein kokonsa puolesta kovin käytännöllinen, luulen.

Romero 10.8.2009 08:21
Antti Vanhala ( 4.8.2009 17:04)
Ei scart-liitäntöjä ole vahvistimissa. Viimeisen kymmenen vuoden ajalta muistan nähneeni ehkä yhden kuvan moisesta, siinä kaikki. Ei ole oikein kokonsa puolesta kovin käytännöllinen, luulen.

Tuon olen toki huomannut, lähinnä toteamuksen ajatuksena oli että ilmeisesti vahvistimet eivät tue RGB:tä oikein minkään muunkaan kytkentätavan kautta (jos sellaisia tai adaptereja edes on)?
Juhis H 10.8.2009 11:53

S-videoliitinkin näyttää jo ainakin Onkyon ja Sonyn uusimmissa malleissa puuttuvan. Enää pelkkä komposiitti, komponentti ja hdmi kuvalle.

Vahvistimen valinta voi olla ihan helvettiä. Olen itse valintaa yli vuoden jaanannut ja koko ajan pukkaa jotain uutta mallia ja ominaisuutta – ja kaikissa on aina foorumien mukaan jotain pikkuvikaa just omien laitteiden kanssa. Ainoa vinkki omasta failistani on se että osta se eka jonka näet jonka speksit täsmää. (esim. Marantzin SR5003 vaikuttais aika hyvältä, on kehuttu foorumeilla ja menee tuohon noin kuuteensataan, ja pitäis tuo analogi->hdmi muutos onnistua niin pääsee vähemmillä johdoilla.)
Romero 10.8.2009 12:34

No johan nyt on vittu, toki ymmärrän että kehityksen kulkiessa noita vanhempia liitäntätyyppejä ei katsota enää tarpeellisiksi kun nykypäivän toistimissakaan ei niitä käytetä mutta näin omasta näkökulmasta ja erinäisten "vanhanaikaisten" laitteiden omistajana tuollainen ärsyttää. Muutenkin alkaa tuntumaan että koko AV-vahvistimen toimintaperiaate ei sovi omiin tarpeisiini ollenkaan: Kokonaan vahvistimeen kytkettävien laitteiden kohdalla menettäisin näennäisen vaivattomuuden myötä television input/signaalityyppikohtaiset kuvansäätömahdollisuudet joilla on itselleni aika suuri merkitys, muut vempaimet pitäisi joko laittaa kylmästi kokonaan syrjään tai mikäli ei halua tyytyä johonkin saatanan komposiittiin yhdistää ne erikseen televisioon ja vahvistimeen kaiken maailman johtojen ja haaroitinkappaleiden avulla (näinhän kävisi tosin pelkän audiovahvistimenkin kanssa), sitten saisi olla molemmista sisääntulonamiskoja kääntelemässä jos selviää piuhapaljouden syövereistä hengissä. Ei kyllä kiinnosta sellainen yhtään.

Johtopäätös: Suositelkaa laadukasta ja kohtuuhintaista 2.1-etuvahvistinta, isken sen kiinni television stereo-linjaulostuloon.
Antti Vanhala 10.8.2009 18:39
Romero ( 10.8.2009 08:22)
ilmeisesti vahvistimet eivät tue RGB:tä oikein minkään muunkaan kytkentätavan kautta (jos sellaisia tai adaptereja edes on)?

Jotain tuonsuuntaista mietin itsekin hetken mutta ongelmaksi muodostunee euroopassa käytetyn RGBS-signaalin komposiittisync, eli neljä piuhaa tarvittaisiin. Y/Pb/Pr-liitännöissä on kolme mutta en tiedä menisikö komposiitissa samalla jotain läpi. Omatoimista kolvailua tuo ainakin vaatisi. http://en.wikipedia.org/wiki/Component_video .

2.1 etuvahvistimissa voi olla high end ‑hinnat, olisiko Harman/Kardon 3490 vahvistin yksi vaihtoehto, http://www.harmankardon.com/product_detail...mp;prod=HK+3490 ? Mutta saahan tuolla samalla hinnalla kyllä ihan ok av-laitteenkin. S-video taitaa tosiaan olla menneen talven lumia tuossa max 600 e luokassa ainakin.
Antti Vanhala 17.8.2009 19:35

Katselin tuossa vaihtoehtoa joka ei tullut heti mieleen, Denon AVR-1910

vaikutti puolen kiloeuron luokassa varsin mielenkiintoiselta. 4xHDMI ja muista luokan laitteista poiketen tarjolla myös analoginen monikanavaotto jos sellainen on tarpeen. S-videota tästäkään ei löydy.