Vigilante-elokuva

Spiritual Boxer 4.12.2008 10:22
Ehetyz ( 30.11.2008 22:50)
Cloud ( 30.11.2008 18:38)
Taken *****


Pirun kova elokuva tosiaan, näistä uuden aallon vigilanteiluista (vrt. Brave one, Death sentence) kirkkaasti paras, about ****.


Kyllähän tässä rikollisia teilataan lain laitapuolella ja poliisit kannoilla mutta aivan "puhdasoppisesta" vigilantesta ei ole mielestäni kyse, sillä genren elokuville keskeinen kostoelementti puuttuu.



Man on Fire – näkemättä

Death Sentence

Outlaw

The Brave One *½

Taken **** -> http://www.elitisti.net/review.php?id=1484



Mitäs muita näitä "uuden aallon vigilanteiluja" on tullut? (Ehkä mukaan voisi laskea myös The Punisherin [*½] mutta se on ensiksi sarjakuvaelokuva.)
G.P.O. 4.12.2008 10:37

Danny Dyerin ja Gillian Andersonin tähdittämä

Straightheads kuuluu ilmeisesti joukkoon, mutta omakohtaista kokemusta ei ole.



Roland Emmerichin The Patriot on rehellistä kostoeksploitaatiota, vaikkei suoranaisesti vigilante-elokuva olekaan.
Spiritual Boxer 4.12.2008 10:46
G.P.O. ( 4.12.2008 11:38)
Roland Emmerichin The Patriot on rehellistä kostoeksploitaatiota, vaikkei suoranaisesti vigilante-elokuva olekaan.


Kuinka tyydyttävä tää on tässä kategoriassa? Jätin väliin kun en Braveheartista juuri perustanut ja Emmerich ei innosta (joo, ei edes Täydellinen sotilas).



Gibsonista tuli mieleen, että Payback: Straight Up – The Director's Cut (2006) menee tavallaan tähän vaikka alkup. toki kuvattu jo 90-luvulla. En ole muuten nähnyt tästä mitään versiota joten kannattaakohan aloitaa suoraan tuosta Dir. Cutista?
Jakel 4.12.2008 10:54
Spiritual Boxer ( 4.12.2008 10:47)
G.P.O. ( 4.12.2008 11:38)
Roland Emmerichin The Patriot on rehellistä kostoeksploitaatiota, vaikkei suoranaisesti vigilante-elokuva olekaan.


Kuinka tyydyttävä tää on tässä kategoriassa? Jätin väliin kun en Braveheartista juuri perustanut ja Emmerich ei innosta (joo, ei edes Täydellinen sotilas).




Joo, ei kyllä kuulu mitenkään kategoriaan. Samalla logiikalla Gladiatorkin olisi kosto-aspektin myötä sopiva.
(The Lukewarm.) 4.12.2008 10:55

Alkuperäinen Payback oli muistaakseni suht raaka.

Spiritual Boxer 4.12.2008 11:03

Onko tästä kommentteja: R&A:ssa esitetty ruotsalainen

Leo (2007)



Baise-moista (2000) ei ole jäänyt mieleen tapahtuiko naisten "spree" kuinka kosto/vigilante-hengessä...
Ehetyz 4.12.2008 11:26
Spiritual Boxer ( 4.12.2008 11:04)
Baise-moista (2000) ei ole jäänyt mieleen tapahtuiko naisten "spree" kuinka kosto/vigilante-hengessä...




Tuo taitaa pudota kyllä ihan killing spree/sarjamurhaaja-kategoriaan.
G.P.O. 4.12.2008 11:33
Jakel ( 4.12.2008 10:55)
Joo, ei kyllä kuulu mitenkään kategoriaan. Samalla logiikalla Gladiatorkin olisi kosto-aspektin myötä sopiva.


Kuuluupas, ainakin Gladiaattoria enemmän. Gladiaattori pyrkii olemaan oikea historiallinen elokuva vaikka kosto eräs elokuvan teema onkin, mutta The Patriotissa sisällissota on ainoastaan taustalle sysätty tekosyy sille, että Gibsonin esittämä suoraselkäinen isä voi kostaa perheensä kokemat vääryydet mahdollisimman monelle ja mahdollisimman verisesti. Tietyistä yhtäläisyyksistä huolimatta The Patriotin ja Braveheartin vertailu ei ole hedelmällistä, sillä The Patriot on lähempänä ison budjetin versiota Death Wish 3:sta, kuin mitään oikeaa elokuvaa.
Martin 4.12.2008 11:40
Spiritual Boxer ( 4.12.2008 11:04)
Onko tästä kommentteja: R&A:ssa esitetty ruotsalainen Leo (2007)


Tässä mun syväluotaava kommentti Berlinale-ketjusta:

Fares: Leo

Fares synkistelee kostodraamassa. Vakuuttavan alun jälkeen kärsii naurettavasta kässäristä. ***


Kannattaa kyllä ehdottomasti katsoa vaikka kässäri olikin apukoulutasoa. Koston motiivina toimiva kohtaus alkupuolella oli muistaakseni todella rankka.
Red Right Hand 4.12.2008 11:50

Kosto taitaa olla niin perusaihe nykyajan toiminta/jännitys/ jne. elokuvissa että rajanveto on ehkä vaikeata. No joo, parhaimmista uusista vigilanteista tuli mieleen viime vuoden R&A:n parhaimmistoa ollut

Shotgun Stories (ohj. Jeff Nichols).
AlexA 4.12.2008 12:33
Spiritual Boxer ( 4.12.2008 10:47)
Gibsonista tuli mieleen, että Payback: Straight Up – The Director's Cut (2006) menee tavallaan tähän vaikka alkup. toki kuvattu jo 90-luvulla. En ole muuten nähnyt tästä mitään versiota joten kannattaakohan aloitaa suoraan tuosta Dir. Cutista?




Straight up ehdottomasti. Theatrical cut kanssa viihdyttävä mutta Straight up suoraa turpaan vetoa alusta loppuun ja loppu tässä versiossa reippaasti parempi. Straight up teatteriversiota rankempi ja kiekolla mukana varsin hyvää läppää Gibsonilta ja Helgelandilta. Ainoa nillitys että teatteriversion musiikkipuoli parempi.



Eye for an eye menee ysärin puolelle mutta Sally Field vetää varsin hyvät Bronsonit ja Kiefer Sutherland loistava kunnon death wish 3 tyylisenä nihilistipaskiaisena.





Jo mainituista:

Death sentence * (duunissa huurupäissään laitoin death wishin mikä tietty ***** jok ikinen osa myös viimeinen vitonen, Michael Parks ja jalkapallopommi!!)

Man on fire ****

Brave one **

Laitetaan nyt Patriot kanssa ja hyvää civil war DW3 meininkiä tosiaankin. ***+ Kellään tietoa mitä 2-3 v sitten julkaistussa extended cutissa olisi lisää?



Takenia odottelen vesi kielellä, onneksi tulossa teattereihin täällä.. Ellei sitten rööperin suosio rajaa kunnon leffojen ensi-iltoja
Spiritual Boxer 4.12.2008 12:52
Red Right Hand ( 4.12.2008 13:51)
Kosto taitaa olla niin perusaihe nykyajan toiminta/jännitys/ jne. elokuvissa että rajanveto on ehkä vaikeata.


Kiinnostaa nimenomaan puhdasveriset Death Wishin perilliset eli sellaiset, joissa tavallinen heppu kokee henk.koht. tragedian, turhautuu virkavallan kyvyttömyyteen ja lähtee vasta sen jälkeen omin päin (tai samanhenkisessä porukassa) kostamaan vastuunomaisille. "Tavallisella hepulla" saa tietysti olla takanaan historiaa sotilaana tms. kunhan alkutilanteessa tarkoituksena on viettää lainkuuliaista ja leppoisaa perhe- tai vastaavaa ‑elämää. Koston pitää olla "oikeutettu" jne.



Näihin raameihin menevät helposti ainakin Death Sentence, Outlaw, The Brave One, Straightheads ja Leo. Taken ei mene koska motiivina ei ole kosto. Paybackistä en osaa sanoa kun en ole nähnyt mutta jos päähenkilö jo valmiiksi kyvykäs konna niin ei sitten ihan istu. Sama juttu tavallaan Man on Firen kanssa.



Myös täysoppisen vigilante-luokituksen välttäviä 2000-luvun rape & revenge elokuvia sopii kommentoida tässä!



AlexA ( 4.12.2008 14:34)
Jo mainituista:

Deathwish *


Mikäs tää on?
Jakel 4.12.2008 13:01
Spiritual Boxer ( 4.12.2008 12:53)
Näihin raameihin menevät helposti ainakin Death Sentence, Outlaw, The Brave One, Straightheads ja Leo. Taken ei mene koska motiivina ei ole kosto. Paybackistä en osaa sanoa kun en ole nähnyt mutta jos päähenkilö jo valmiiksi kyvykäs konna niin ei sitten ihan istu. Sama juttu tavallaan Man on Firen kanssa.




Vigilantismiin kyllä kuuluu tietty poliittinen ulottuvuus, eikä kyse ole pelkästä kostosta. Olennainen osa on kasvuprosessi järjestelmän tukijasta oman käden toimijaksi. Pohja lähtee jos henkilö on jo ammattimainen tappaja valmiiksi (toisaalta nämä psykoottiset Vietnam-tappajat kaduilla ovat sitten oma lukunsa).
Spiritual Boxer 4.12.2008 13:17
Jakel ( 4.12.2008 14:02)
Vigilantismiin kyllä kuuluu tietty poliittinen ulottuvuus, eikä kyse ole pelkästä kostosta. Olennainen osa on kasvuprosessi järjestelmän tukijasta oman käden toimijaksi. Pohja lähtee jos henkilö on jo ammattimainen tappaja valmiiksi (toisaalta nämä psykoottiset Vietnam-tappajat kaduilla ovat sitten oma lukunsa).


Ehdottomasti! Ainakin jonkinasteinen poliittisuushan tulee käytännössä mukaan lähes automaattisesti mikäli juoni etenee itsenäiseen kostamispäätökseen virkavallan/yhteiskunnan rankaisukyvyttömyyteen turhautumisen kautta kuten määritelmässäni kuvailin. Herkullisinta tietysti on jos aluksi ollaan liberaaleja vasemmistolaisia kunnes kadun realiteetit tunkevat olohuoneeseen mutta mielestäni tässä riittää pelkkä "tavallisuus" ja yhteiskunnan normien mukainen peruselämä (= eli rikollisten tappaminen ei tulisi tarinan alkutilanteessa kysymykseenkään). Sotilastaustan mainitsin nimenomaan Vietnam-veteraanikostajat huomioiden, kyllähän monesse kunnon vigilante-elokuvassa päähenkilöllä on esim. juuri sotilaan koulutus mutta silti tapahtuu (henkinen) kasvuprosessi, joka ajaa ottamaan kyvyt käyttöön siviilissä.
Jakel 4.12.2008 13:44
Spiritual Boxer ( 4.12.2008 13:18)
kyllähän monesse kunnon vigilante-elokuvassa päähenkilöllä on esim. juuri sotilaan koulutus mutta silti tapahtuu kasvuprosessi, joka ajaa ottamaan kyvyt käyttöön siviilissä.




On joo, väkivallan käytön aloittaminen saattaa olla kyllä helpompaa, mutta jonkinasteisen prosessin sotilaskin joutuu käymään läpi.



Vaikka nyt mennään 80-luvulle, niin Exterminatorin päähenkilö, joka käyttää liekinheitintä ja tekee dum-dum luoteja on jonkinasteinen kostonenkelien psykoottinen ääripää. Sotilas, joka käyttää välineinä kaikkea sodan ns. kunniasääntöjen vastaisia aseita. Loppujenhan lopuksi väkivallan käytön aloittaminen alkaa raivosta ja jatkuu yhä pahentuen niinkauan kun ei ole mitään menetettävää ja konfliksi syntyy kun päähenkilö kokeekin halua palata siviilielämään tekojensa seuraukset (kiinnijäämisriski) mukanaan.



Onhan esim. Outlawissakin entinen sotilas, mutta hahmo muuttui liian radikaalisti ja liian nopeasti.