Etsijät
Tuo on tosiaan virallinen totuus, mutta pakko on minunkin myöntää etten ole koskaan tajunnut Etsijöiden suuruutta, vaikka en sitä nyt ihan kahdenkaan tähden arvoiseksi dumaisi.
Juoni oli langanohut, oikeastaan vain pari kohtausta vei tarinaa eteenpäin, muu oli täysin järjetöntä sekoilua joka ei liittynyt mitenkään tarinaan, tuntui siltä kuin elokuvaan olisi laitettu kaikki pieleen menneet kohtaukset peräjälkeen. Ne pari hienoa kohtausta (niissäkin hienoa oli lähinnä upea kuvaus) olivat toki mukana mutta kun muu elokuva on järjetöntä kökköilyä niin kyllähän sellaista on mahdoton sanoa klassikoksi. Jopa John Wayne oli täysin järjetön roolissaan ampuilemassa minne sattuu aseellaan. Ja siinäkään ei ollut mitään järkeä että
Juoni oli langanohut, oikeastaan vain pari kohtausta vei tarinaa eteenpäin, muu oli täysin järjetöntä sekoilua joka ei liittynyt mitenkään tarinaan, tuntui siltä kuin elokuvaan olisi laitettu kaikki pieleen menneet kohtaukset peräjälkeen. Ne pari hienoa kohtausta (niissäkin hienoa oli lähinnä upea kuvaus) olivat toki mukana mutta kun muu elokuva on järjetöntä kökköilyä niin kyllähän sellaista on mahdoton sanoa klassikoksi. Jopa John Wayne oli täysin järjetön roolissaan ampuilemassa minne sattuu aseellaan. Ja siinäkään ei ollut mitään järkeä ettäSpoileriWayne yrittää ensin ampua intiaanihuoraksi muuttunutta tyttöä ja sitten kohta on kuin mitään ei olisi tapahtunut
Onhan toi muistaakseni epätasainen leffa mutta nimenomaan Waynen psykopaattirooli nostaa menon koville kierroksille.
Etsijät on tullut katsottua joskus 90-luvun jälkipuoliskolla ja silloin jäi tuo "eihän tämä nyt mikään erikoinen ollut"-fiilis. Muistikuvien perusteella jotain ***. Vaatisi kyllä uusintakatselua, jotta voisi antaa lopullisen tuomion tästä elämää suuremmasta elokuvasta.
Itse olen antanut tuolle parikin uutta tilaisuutta, mutta kyllä se max. ton kolme tähteä on. Ei lähe kunnolla käyntiin missään välissä.
Samaa mieltä Etsijöistä. Monissa arvosteluissa ja esseissä on esitetty joskus ihan erinomaisia tulkintoja elokuvan historiallisista, psykologisista, esteettisistä, ym. tasoista, mutta katsomiskokemuksena Etsijät on jättänyt joka kerta kylmäksi. Sekä Ford että Wayne ovat tehneet paljon parempia elokuvia. Vaikkapa yhteinen Mies joka ampui Liberty Wallacen on rautaa.
Monissa arvosteluissa ja esseissä on esitetty joskus ihan erinomaisia tulkintoja elokuvan historiallisista, psykologisista, esteettisistä, ym. tasoista
Kaiketi elokuvan sanoma on itse elokuvaa suurempi ja mahtavampi. Onhan se kuitenkin toiminut monelle 60-luvulla breikanneelle amerikkalaiselle ohjaajalle jonkinasteisena virstanpylväänä. Itse sanoisin sen olevan, kuten musapuolella Bob Dylan. Harva pitää hänen itse esittämistä biiseistä mutta coverit toimii helkutin hyvin.
Tämän lainauksen voin allekirjoittaa sanasta sanaan.Samaa mieltä Etsijöistä. Monissa arvosteluissa ja esseissä on esitetty joskus ihan erinomaisia tulkintoja elokuvan historiallisista, psykologisista, esteettisistä, ym. tasoista, mutta katsomiskokemuksena Etsijät on jättänyt joka kerta kylmäksi. Sekä Ford että Wayne ovat tehneet paljon parempia elokuvia. Vaikkapa yhteinen Mies joka ampui Liberty Wallacen on rautaa.
En tiedä onko Etsijät niin oman aikakautensa näköinen elokuva, että monet sen teemat vaatisivat perehtymistä amerikkalaiseen 50-luvun lännenelokuvaan, ja miksei myös kulttuuriin. Itse olen sitä sukupolvea, joka oppi rakastamaan 60-luvun lopun westernin ajatusmaailmaa ja teemoja. Kuitenkin Etsijöiden mielenkiintoisin anti (allekirjoittaneelle) on juuri sen asema amerikkalaisen elokuvan historiassa, mukaan lukien sen ikonisoituminen eräänlaiseksi tyyppiwesterniksi, jota on laajasti tulkittu elokuvahistorian ja jopa semiotiikan välinein. Elokuvan pinta ei ole kovin kiinnostava – no viimeisestä näkemisestä on jo vuosia – mutta pinnan alta löytyy paljon erityisiä kontrasteja, jotka vaikuttivat lännenelokuvan "aikuistumiseen".
Itse olen aina pitänyt Etsijöistä ja omissa papereissani se on aivan parhaimpien länkkäreiden joukossa. Mielestäni tarina on toimiva, eikä Fordille tyypillinen huumorikaan onnistu elokuvaa latistamaan. Roolisuoritukset ovat kauttaaltaan hyviä, ainoastaan Hank Wordenin olisi voinut rankata huoletta pois (kuten suurimmasta osasta Fordin elokuvia). Maisemat ovat todella upeita ja kuten Lamourhaaja edellä totesi, vuodenaikojen vaihtuminen onnistuneesti toteutettua. Kenties katselen Fordin elokuvia ylipäätään musta lappu silmillä, mutta tästä en kyllä valittamista löydy. Fordin paras elokuva, ainoastaan Young Mr. Lincoln pystyy haastamaan.
Mies joka ampui Liberty Valancen on puolestaan sellainen Ford-Wayne ‑kaksikon teos, jonka suuruutta en ole koskaan ymmärtänyt.
Etsijät tulee tänä iltana kakkoselta klo 22.05.