Lainaan Young Hovaa toisesta topicista:
Martyrsia on vaikea arvottaa, se pitää nähdä uudelleen. Pidin joistain asioista kovasti, ja välillä en pitänyt – jälkimmäinen reaktio johtui väkivallasta, joka oli erään jakson aikana mulle yksinkertaisesti liikaa. Gulp.
Yllätyin kun melko "paatuneena" pitämäni katsoja sanoi näin ja aloin taas pohtia asiaa, jota olen miettinyt pitkään. Oon itse niin herkkis että mulle tulee elokuvaväkivallasta aika helposti sellainen olo, että en kestä katsoa. Pahimmassa tapauksessa jätän leffan kesken. Mua onkin aina mietityttänyt, että missä se raja menee niillä, jotka kestää samat kohdat silmääkään räpäyttämättä. Jossainhan sen täytyy mennä – vai meneekö? Onkohan tähän olemassa jotain yhtenäistä linjaa vai onko se täysin yksilöllistä?
Entä oletteko koskaan jättäneet leffaa kesken väkivallan tai "voimakkaiden kohtausten" takia? Kaikille Elitisti-uskottavuutensa menettämistä pelkääville suodaan mahdollisuus perustella kesken jättämistä väkivaltaisuuden lisäksi myös esim. nuorella iällä tai muilla väliaikaisilla olosuhteilla.
Mullahan näitä esimerkkejä riittää.
Kesken jääneitä leffoja:
Kim Ki-Duk: Address Unknown
Sodoman 120 päivää
Ulrich Seidl: Dog Days
Bonus:
Thelma & Louise :-D
Kokonaan katsomatta jäänyt:
Reikä sydämessä
Ennakkotietojen ja kuvausten perusteella podin pitkään tätä elokuvaa kohtaan sellaista yleistä angstia, vaikka en ole yhäkään edes nähnyt koko elokuvaa. Taidan vältellä katsomista koko ikäni.
Jotkut lapsia saaneet ystävät ovat muuten huomauttaneet, että eivät enää pysty katsomaan yhtä rankkoja elokuvia kuin aikaisemmin. Onkohan siis olemassa myös paatumista vastaava taantuminen? Ovatko lisääntyneet elitistit huomanneet vastaavaa?