Onko elitisteillä käytössä näitä nyt joka puolella mainostettavia langattomia laajakaistayhteyksiä? Itse olen kokeillut yhteyksiä Elisan gprs-datalla, Edge-tekniikkaa tukevala kännykällä maksiminopeus on kai silloin tuo mainosten minimi 384. Elitisti aukeaa melko sujuvasti mutta esim. gmail taas on ihmeen tahmea, voi kestää pitkäänkin ennen kuin mitään tulee näkyviin. Elisan 1M liittymällä kokemukset toisaalla olleet myös kovin vaihtelevia, Dna:n mokkula taas ei löytänyt edes verkkoa, tietoa ei vielä ole oliko rikki koko palikka vai jotain muuta vikaa.
Langaton laajakaista
Samaan syssyyn voisin kysyä, onko noissa WLAN-reitittimissä jotain erikoista, mitä pitäisi ottaa huomioon. Aparaatti on tuossa 1.5 metrin päässä, mutta kone herjaa signaalin olevan heikko ja se katkeileekin vähän väliä.
Samaan syssyyn voisin kysyä, onko noissa WLAN-reitittimissä jotain erikoista, mitä pitäisi ottaa huomioon. Aparaatti on tuossa 1.5 metrin päässä, mutta kone herjaa signaalin olevan heikko ja se katkeileekin vähän väliä.
Minkä merkkinen reititin? Aparaatin ajureiden/firmwaren päivitys voisi auttaa.
Soneran mokkuloita olen jonkin verran käyttänyt. Nopeus tuntuu olevan aika pienestä kiinni, esimerkiksi kerrostalossa sisällä ei välttämättä saa nopeampaa yhteyttä mutta ulos kävellessä alkaa toimia.
Ei oo omakohtaista kokemusta mokkuloista, mutta aika arpapeliltä yhteyksien toimivuus toistaiseksi vaikuttaa mitä on lukenut eri foorumeilta. Näppituntumalta olen tulkinnut niin että landella pelittävät paremmin kuin stadissa, mutta voi olla että kyse on vain satunnaisotannasta.
Pari tuntia eri foorumeita kolusin muutama viikko sitten tähän asiaan liittyen. Muuttamisen seurauksena piti vaihtaa liittymää koska sonera ei uuteen kämppään enää kiinteitä asentanut. Kauppasivat tilalle mokkulaa. Vaihdoin sitten suosiolla saunalahteen.
Jos käyttää konetta sellaiseen että tarvitaan kaistaa ilman minkäänlaisia katkoksia pidempiä aikoja (esim. pelatessa, erityisesti rahapelejä) niin mokkula ei ole suositeltava vaihtoehto, ainakaan toistaiseksi.
Mielestäni mokkula ei ole nopeusvaihteluidensa vuoksi mikään pysyvä ratkaisu vaan ok silloin kun konetta pitää käyttää junassa, autossa tai muuten muualla kuin kotona.
Junassa ei ollut mitään toivoa yhteydestä ainakaan kännykällä vaan ilmoitti koko ajan modeemi katkaissut yhteyden. Bussissa toimi puoli tuntia Helsingistä mutta tunnin päästä ei saanut yhteyttä. Ei siis kovin vakuuttavaa, tiedä sitten miten itse mokkulat toimii, mutta eikös ne ole pohjimmiltaan 3G-kännyköitä?
Elisan 1M mokkula käytössä ja alun ongelmien jälkeen tuo on toiminut pääasiassa moitteetta. Junassa en ole kokeillut, mutta siellä nyt lähtee normaali GSM-verkkokin alta joissain paikoissa, niin aika hissua saattaa 3g:n kanssa olla. Kyllä tuolla mokkulalla ihan sujuvasti irkkaa, lukee sähköpostit ja selailee kevyehköjä sivuja, kun jossain lentokentällä on jumissa. Ihan kätevä kapistus, siis.
Ainakin soneralla lyödään oletuksena Roaming-esto päälle, eli vain kotimaisiin verkkoihin pääsee dataa siirtelemään. Halutessaan eston saa toki pois.
Soneran palikasta ei myöskään pahaa sanottavaa, toimii ompullakin ihan moitteetta ja toimivuus on kännykä-gprs-3g-läppäri yhdistelmää vakaampi.
Onko tähän mokkula-asiaan tullut mitään uutta, mikä kandeis ottaa huomioon?