Ja kaippa tänne sitten voi laittaa myös vinkkejä siitä, jos jonnekin muualle kuin Hesan Tennispalatsiin sattuu ilmaantumaan flipperi. Onhan tuo nyt käsittämätöntä, miten laitekanta on hävinnyt: luulisi flipuilla olevan juuri nykyään pirunmoinen kysyntä, kun pöydät ovat usein silkkaa adhd:tä, ja eurolla saa pelata monta kertaa kauemmin kuin jotain pölöä outrun- tai operationwolf ‑kloonia. Ilmeisesti Adam Sandlerin pitäisi tehdä flipperielokuva ennen kuin nuoriso innostuisi aiheesta.
Flipperit eivät tuota koska ovat helvetin huonossa kunnossa. Nuori polvi ei jaksa innostua mekaanisesta vempaimesta joka ei toimi, kukaan harrastaja ei tällaista jaksa pelata paria palloa pidempään ja Pelikaa ei huvita huoltaa koneita koska ne eivät mitään tuota. Olen yllättynyt jos Pirates of Caribbean pöytää löytyy virallisesti maastamme edes kymmentä kappaletta. Kehuttua Sternin viimeisintä, Spidermania, kun ei tuotu virallisesti maahan yhtään.
Itse pidän sekä old schooleista flippereistä että uudemmista 90-luvun laitteista, mutta nuo 90-luvun lopun laitteet ja sen jälkeiset menivät aivan liian teknisiksi. Batman Forever olisi ollut hyvä flipperi, mutta raudaltaan täysi susi; lukittavia multiball-palloja kuljettava Bat-hävittäjä (tai mikälie) toimi magneetilla ja 75% ajasta magneetti oli epäkunnossa, mistä syystä pallo jäi monesti jumiin tai tippui kentälle kesken matkan, eikä multiballia päässyt pelaamaan oikeastaan koskaan, tai sitten pallon lukittamista piti kokeilla 10 kertaa 3 pallon multiballia varten. Monesti pallo jäi jumiin drop targettien taakse, rampeissa oli jotain pallon pysäyttäviä osia (valoja tjs) yms, mistä syystä laite ei toiminut oikein koskaan täydellisesti.
Mikä mahtoi olla viimeinen Suomeen laajemmin tuotu flipperi? Itselleni viimeseksi on jäänyt tämä UFO-invaasio ‑aihetta käyttävä yritelmä, jossa oli näyttö keskellä kenttää ja useimmissa tehtävissä piti osua näytössä oleviin alieneihin tms. objekteihin. Itse kentästä en pitänyt, näyttö vei aivan liikaa tilaa, joten pelaaminen jäi vähälle. Ilmeisesti ei muutenkaan ollut suosittu, kun katosi paikallisesta Pelikaanista ennätysajassa. Muistaakseni tuon "kolmiulotteisen" teknologian (tarkoitti sitä näyttöä

Onko kukaan käynyt Puuhamaassa vuosiin? Itse kävin viimeksi silloin kun Sega Saturn oli uusinta uutta ja Puuhamaassa sai pelata Virtua Fighter 2:n Saturn-käännöstä ym. konsolipelejä pienessä hallissa. Ei siis ollut ihan eilen. Kiinnostavampi on kuitenkin se jättikokoinen pelihelvetti, josta ainakin aikaisemmin löytyi kolikkopelejä joka lähtöön Op. Wolfista, Ninja Warriorsista (kahden pelaajan widescreen-versio!!) ja katutappelupeleistä aina pitkään riviin hyviä flippereitä. Elitistisestä matkasta Puuhamaahan ilmaisia kolikkopelejä (kaikki käytössä sisäänpääsymaksulla) pelaamaan oli joskus aikoinaan puhetta, mutta mitään ei tainnut lopulta tapahtua.