Shyamalanin elokuvien käsikirjoitusten (ja niitten mahdollisten aukkojen) armottoman kriittisestä analysoinnista tuli mieleen, että mikä tekijä saa katsojan yhtäkkiä asettumaan über-kriittiseen moodiin? Nimenomaan käsikirjoituksethan tuntuvat olevan Shyamalanin elokuvien kompastuskivinä.
Missä kulkee raja? Wtf?-meiningin piristävyys muuttuukin kiusaantuneisuudeksi...jossain vaiheessa. Kieli poskessa tehtyjen elokuvien juonikuviolliset mokat annetaan helposti anteeksi, toimintaelokuvissa myöskin, kunhan mättöä riittää. Science Fictionin kohdalla taas usein tuntuu, että ollaan todella skarppina (Sunshine ym.) ja ollaan pettyneitä kun teos ei tuonutkaan mitään uutta kyseiseen genreen. Kuinka moni action tai draamaelokuva uudistaa genreään tänä päivänä. Johtuuko tämä etenkin SF:n tapauksessa katsojan ylioptimistisista odotuksista oman suosikkigenren edustajan ollessa tarkastelun alla?
Mietteitä?