15.3.2008 20:56
Windows kettuilee taas vaihteeksi
15.3.2008 23:24
http://koti.mbnet.fi/fic/ohjeet/muisti_ei_voi_olla_read.htm
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/452205
Tarkoittaiskohan tuo lonkalta heitettynä että muistia (tai vaikkapa swap-tiedostoa?)ei voi lukea sillä siihen ei löydy oikeuksia. Linuxin puolella kun joutuu joskus muuttelemaan tiedostojen luku- ja kirjoitusoikeuksia, ehkä Windowsinkin mutta harvemmin peruskäyttäjän. Just a hunch.
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/452205
Tarkoittaiskohan tuo lonkalta heitettynä että muistia (tai vaikkapa swap-tiedostoa?)ei voi lukea sillä siihen ei löydy oikeuksia. Linuxin puolella kun joutuu joskus muuttelemaan tiedostojen luku- ja kirjoitusoikeuksia, ehkä Windowsinkin mutta harvemmin peruskäyttäjän. Just a hunch.
17.3.2008 20:53
Kysyn ystävälleni apua (mulla ei ole PC:tä):
Miten Windows Movie Makerilla tehdään dvd? Musta tuntuu (arvaus) sillä ei ole sellaista ominaisuutta. Matskut pitää tod. näk. exporttaa jonnekkin. Millä softalla se kandeis tehdä? Kyseisellä koneella on Nero mutta mun mielestä siinä ei ollut valikkoa Dvd-videolle, kaikille muille mahdollisille kyllä on. Tää on taas tätä. Kaikki apu on hyvin arvostettua. Boonuksena: Musta tuntuu ettei kyseiselle koneelle voida asentaa mitään ylimääräisiä ohjelmia.
18.3.2008 01:51
http://koti.mbnet.fi/fic/ohjeet/muisti_ei_voi_olla_read.htm
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/452205
Tarkoittaiskohan tuo lonkalta heitettynä että muistia (tai vaikkapa swap-tiedostoa?)ei voi lukea sillä siihen ei löydy oikeuksia. Linuxin puolella kun joutuu joskus muuttelemaan tiedostojen luku- ja kirjoitusoikeuksia, ehkä Windowsinkin mutta harvemmin peruskäyttäjän. Just a hunch.
Kiitos, kyllähän tuo valottaa asiaa. Sen kummemin en rupea asiaa korjailemaan kun kone toimii ja tuo esiintyy ainoastaan kun olen sulkemassa sitä. Käsitykseni mukaan pahan alku on Norton.
18.3.2008 05:33
Kysyn ystävälleni apua (mulla ei ole PC:tä):
Miten Windows Movie Makerilla tehdään dvd? Musta tuntuu (arvaus) sillä ei ole sellaista ominaisuutta. Matskut pitää tod. näk. exporttaa jonnekkin. Millä softalla se kandeis tehdä? Kyseisellä koneella on Nero mutta mun mielestä siinä ei ollut valikkoa Dvd-videolle, kaikille muille mahdollisille kyllä on. Tää on taas tätä. Kaikki apu on hyvin arvostettua. Boonuksena: Musta tuntuu ettei kyseiselle koneelle voida asentaa mitään ylimääräisiä ohjelmia.
Ainakaan minun koneella olevalla Windows Movie Makerilla et voi muuta kuin siirtää Dv, avi yms tiedostot cd:lle.
Eli aika peruskauraa koko ohjelma, melkeinpä hyödytön näinä aikoina.
Haluaako kaverisi tehdä dvd:n valikoilla yms ja sitten polttaa sen dvd:lle? Vai haluaako hän vain polttaa dvd:n?
CDBurnerXP Pro on hyvä ilmainen poltto-ohjelma.
Itse suosin Neroa, helppo ja toimiva kokonaisuus. Omani sain oem-softana koneen mukana. Jonkun verran tuo maksaa mutta ei oem version pitäisi olla hirmu kallis. Polttamisen lisäksi ohjelmaan saa kaiken maailman lisäherkkuja kuten Recoden jolla voit kutistaa dvd:si. Lisävaihtoehtoja on paljon.
Nero recoden sijaan käytän Dvd rebuilderiä. Tämä on näppärä (ja ilmainen!) dvd:n kutistusohjelma. Mukana tulee ilmainen kodekki, mutta jos olet laatutietoinen hankit Cinemacraft encoderin. CCE:täkin saa koekäyttää. Ihan perustarpeisiin tuo vakiokodekki on vallan riittävä.
Jotkut käyttävät Dvd Shrinkkiä.
Jos taas haluaa tehdä dvd:n alusta eli vaikkapa DV-kameran tallentamasta videokuvasta niin TMPGEnc DVD Author on vallan mainio ohjelma. Maksullinen, mutta helppokäyttöinen ja monipuolinen. Sillä saa tehtä kappalevalikot, tekstivalikot, ekstravalikot ym kivaa.
Lisäksi ohjelmalla voi editoida eli leikata pätkiä pois ja yhdistellä elokuvatiedostoja.
Nyt mieleeni ei tule yhtään ilmaisohjelmaa jolla saisi tehtyä DV-kuvasta dvd:n valikoilla mutta kokeile esim. Freeware Arenaa.
Paljon ohjelmia eri tarkoituksiin ja mitä parasta, vain ilmaisia.
Joitain ilmaisia olen kokeillut, vaikka ei tässä nyt tule yhtään mieleen. Hoitavat silti hommansa.
Jos pärjää ilman editointia ja valikkoja, lataa The FilmMachine. Ohjelmassa on ollut "lapsentauteja" mutta itse käytän tuota jos tarvitsen pelkkää dvd-kuvaa ja nopeasti. Tämänkin mukana tulee ilmainen kodekki, toki tähän saa esim. CCE:n.
Jos koneelle ei saa asennettua mitään softia niin suosittelen että kaverisi polttaa tai tekee dvd:n jollain toisella koneella. Muuten tuo tuppaa menemään liian vaikeaksi.
19.3.2008 21:24
Vittu, että hajoo pää:
KB946041 update rikkoo mp3/videotoiston totaalisti Vistassa.
System Restorella saa koneen kondikseen hyvin, mutta vaikka säätäis windows updatet pois päältä ja lois uuden Restore Pointin, niin silti tää saatanan Vista instaa ton päivityksen joka vitun päivä.
Argh.
19.3.2008 22:21
Vittu, että hajoo pää:
KB946041 update rikkoo mp3/videotoiston totaalisti Vistassa.
System Restorella saa koneen kondikseen hyvin, mutta vaikka säätäis windows updatet pois päältä ja lois uuden Restore Pointin, niin silti tää saatanan Vista instaa ton päivityksen joka vitun päivä.
Argh.
Laita kunnon firewall.
24.3.2008 14:18
Mikä olisi paras/helpoin tapa liittää adsl-modeemiin vanhahko läppäri jossa ei ole ethernet-liitäntää? Windows XP SP2, USB löytyy ja näyttäisi tuossa sivussa olevan myös PCMCIA-paikkakin. Verkkokaupasta löytyi usb:n tämä:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=0132 ja pcmcia:n tämä: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=8988 . Onko kokemusta tällaisten asennuksesta, tavoitteena mahdollisimman helppo asennus kun vanhaan läppäriin ei mahdottomia viitsisi panostaa mutta jos netin saa toimimaan niin kyllä se siihen käyttöön vielä kelpaisi.
24.3.2008 15:34
Mikä olisi paras/helpoin tapa liittää adsl-modeemiin vanhahko läppäri jossa ei ole ethernet-liitäntää? Windows XP SP2, USB löytyy ja näyttäisi tuossa sivussa olevan myös PCMCIA-paikkakin. Verkkokaupasta löytyi usb:n tämä: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=0132 ja pcmcia:n tämä: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=8988 . Onko kokemusta tällaisten asennuksesta, tavoitteena mahdollisimman helppo asennus kun vanhaan läppäriin ei mahdottomia viitsisi panostaa mutta jos netin saa toimimaan niin kyllä se siihen käyttöön vielä kelpaisi.
Luultavasti paras tapa on juurikin jompikumpi noista linkkiesi vaihtoehdoista. Ilmeisesti adsl-modeemissasi ei ole wlan-tukea? Silloin olisi helpointa ostaa läppäriin PCMCIA-wlan-kortti.
24.3.2008 19:01
Wlan ei tosiaan ole käytettävissä, lähinnä mietityttää onko tuo PCMCIA liitäntänä plug and play ‑näkökulmasta yhtään USB:tä haastavampi?
edit: testattiin töissä tuollainen pcmcia-kortti läppärissä, eikä ollut yhteyden kanssa ongelmia kunhan oikea ajuri löytyi.
