Death Metal

Murasami 17.1.2008 13:21

Mites elitisteillä toimii kuolonmetalli, Itse innostuin viimevuoden alkupuolella kuuntelemaan sitten armeijassa tuli luettua Choosing Death ja kiinnostus vain syveni (vaikka olihan tämä aikalailla pelkkää Napalm Death tarinaa). Itselle kolahtaa ainakin seuraavat yhtyeet. Death, Obituary (Eniten kaksi ensimmäistä), Nile, Cannibal Corpse, Deicide, Sotajumala, Malevolent Creation, Behemoth (Satanicasta lähtien), Krisiun, Morbid Angel, Vader, Suffocation,Necrophagia, Gorguts, Entombed, Dismember, At The Gates, Bolt Thrower,Zyklon, Six Feet Under (Varmaan epätasaisin Discografia ikinä), Kataklysm, Decapitated, Bloodbath ja jonkun verran Autopsy, Pestilence ja Grave. Nyt nopean kuuntelun perusteella tuo Gorefestin eka levy on aika kova. Eli suosituksia ja keskustelua meni aika listaamiseksi mutta menköön.

Antti Tohka 17.1.2008 14:21

Dismember tänä lauantaina Night Life Rockissa!

Omia döödis suosikkejani: Nile: kaksi ensimmäistä, The Haunted: kaksi ensimmäistä, Morbid Angel: eka, Terrorizer: World Downfall,...uuu, no onhan noita muutama. Suurinta osaa näistä suosituista bändeistä en kyllä arvosta yhtään.
Humphrey Bogart 17.1.2008 15:27

Kyllähän DM:a tuli kuunneltua enimmäkseen 90-luvun alussa, mutta toki edelleen silloin tällöin. Vaikka enimmäkseen kuuntelusessiot ovat painottuneet melodisen DM:n puolelle. Vinyyleinä löytyy lähinnä sitä puhtainta death metallia eli Obituarya (Obituaryn keikka oli todella hyvä pari vuotta sitten Nummessa, vaikka en mitään odottanut), Bolt Throwerin neljä ensimmäistä (Warmaster!!, tämän kansi on jo jotain unohtumatonta vinyylimuodossa), Entombedin pari ekaa, joista Left Hand Path tietysti rulaa edelleen. Morbid Angelin Blessed Are the Sick, Altars of Madnessia en jostain syystä koskaan saanut päivitettyä nauhoitetusta c-kasetista parempaan muotoon. Pestilencen Testimony of the Ancients on edelleen ihan sopivaa kuunneltavaa, joku hemmo osti multa aika hyvällä hinnalla vuosia sitten Nummirockissa Pestilencen melko repaleisen paidan. Death taitaa kuitenkin oikeista death metal ‑bändeistä olla se ykkönen, sitä on tullut hommattua jopa cd-muodossa Humaniin asti. Cancerin eka levy oli muistaakseni ihan jees, vinyylinä löytyy, mutta ei ole tullut kuunneltua aikoihin. Kitarassa taisi olla joka paika höylä James Murphy.

Jos joku haluaa osta Atheistin Unquestionable Presence ‑cd:n, niin voisin ehkäpä siitä luopua.

Onko The Haunted deathia?
Antti Tohka 17.1.2008 15:44

Miten unohdinkaan Bolt Throwerin, joka on sentään paras!

Murasami 17.1.2008 15:55

Bolt Throwerin Realm of Chaos on yksi parhaita levyjä ikinä! "On countless worlds the earth shakes as the forces of chaos strive to gain control whilst they unleash their devastating weaponry upon their foes there is no time for peace ...ONLY ETERNAL WAR"

netzach 17.1.2008 16:42
Humphrey Bogart ( 17.1.2008 15:28)

Ei todellakaan.

Kyllä DM iski nuoreen mieheen aika helvetin kovasti 90-luvun alussa. Ja toki sen aikuisia kun laittaa vinyyliltä pyörimään niin pyörii sukatkin jalassa.
Tomi Pulkki 17.1.2008 17:10

Uuden polven DM-orkestereista ei tule nopeasti muita varteenotettavia mieleen kuin Repugnant ja Arghoslent.

Antti Tohka 17.1.2008 18:37
netzach ( 17.1.2008 16:43)
Humphrey Bogart ( 17.1.2008 15:28)

Ei todellakaan.

Kyllä DM iski nuoreen mieheen aika helvetin kovasti 90-luvun alussa. Ja toki sen aikuisia kun laittaa vinyyliltä pyörimään niin pyörii sukatkin jalassa.

No on se Deathia siinä missä At The Gateskin. Toisaalta, kyllähän osa nimittää Bolt Throweria ja Terrorizeria grindiksi.

http://www.metal-archives.com/band.php?id=85
Humphrey Bogart 17.1.2008 20:27

Nää genrejaottelut on joskus aika pilkunnussimista, mutta itse en ole Hauntedia kyllä koskaan mieltänyt death metalliksi. Se vaatisi enemmän örinää.

netzach 17.1.2008 23:20
Humphrey Bogart ( 17.1.2008 20:28)
Nää genrejaottelut on joskus aika pilkunnussimista, mutta itse en ole Hauntedia kyllä koskaan mieltänyt death metalliksi. Se vaatisi enemmän örinää.

Ja munaa. Haunted on semmosta modernia asenne shittii. Vertaukset At The Gatesiin on vastenmielisiä. Kuin Vertaisi Carcassia Amon amarthiin (vai mikä se paska oli jossa Amot soittelee nykyään).

Pulkki pistää asialinjalla, nykyDM on melko paskaa ripoffia.

Unleashedilta kannattaa hommata vitun kovat 90-luvun alun Where No Life Dwells ja Shadows in the Deep.

Kyllähän nuo vanhat suomidemot lämmittää mieltä aika perkeleesti. Disgrace, Sentenced, Putrid, Demilich jne jne.

Niin ja yksi parhaista eli melkein unohdettu Benediction: The Grand Leveller (tämän paidan tahtoo)

Niin ja sitten kotikaupungin kult eli Mordicus ja demot + cd Dances from left, vitun kovaa. Phlegethon oli kokeellisempaa mutta tekemässä paluuta. Ja toki suomesta myös Funebre: Children of the corn kannattaa hommata uudelleen masteroitu bonus versio.

Massacre: from beyond on vanha klassikko.

Darkthronen Soulside Journeyn voi laskea myös aika kovaksi DM:ksi.

Siinä nyt sekaisin jotain.
Murasami 18.1.2008 21:18

Miten saattoi unohtui Nicke Andersonin mainio Death Breath orkka Stinkin up the night on ollut soitossa viikottain ilmestymisestään asti eikä vieläkään väsytä en sitten tiedä miten puristeille tälläinen retroilu uppoaa mutta itse odottelen innolla seuraavaa levyä.

SickBoy 19.1.2008 17:40
Murasami ( 18.1.2008 21:19)
Miten saattoi unohtui Nicke Andersonin mainio Death Breath orkka Stinkin up the night on ollut soitossa viikottain ilmestymisestään asti eikä vieläkään väsytä en sitten tiedä miten puristeille tälläinen retroilu uppoaa mutta itse odottelen innolla seuraavaa levyä.

Pitikin juuri tiedustella, että miten DB on ihmisiin iskenyt, ilmestymisensä yhteydessä tuli muutamaan otteeseen kuunneltua ja aika hyvin upposi tuolloin. Perinnetietoista ja tyylitajuista meininkiä ei-niin-vakavalla otteella.

Aika vähän tulee nykyään deathia metallia kuunneltua, blackia sitten sitäkin enemmän. Mainituista kolahtaa ainakin Six feet Underin pari varhaista albumia, muutamat Cannibal Corpset sekä Death kokonaisuudessaan. In Flamesin Jester Race ja Dark Tranquillityn Projector voisi mainita näistä vähemmän perinteisistä döödis-levyistä. En muista ainoatakaan uudempaa dm-yhtyettä, jota jaksaisin kuunnella.
Murasami 20.1.2008 03:07

Jeah! Dismeberin keikka oli täyttä rautaa sai jutustella vokalisti Matti Kärjen ja Antti Tohkakin oli meisingeissä.. tuli myös ostettua Demoniacalin levy ja Dismemberin paita...

thumbsup.gif
Antti Tohka 20.1.2008 12:41
Murasami ( 20.1.2008 03:08)
Jeah! Dismeberin keikka oli täyttä rautaa sai jutustella vokalisti Matti Kärjen ja Antti Tohkakin oli meisingeissä.. tuli myös ostettua Demoniacalin levy ja Dismemberin paita... thumbsup.gif

biggrin.gif, heh. Minä taasen menin sen bläkkisdisrohemmon pöydälle ja ilmoitin "minä olen nyt kännissä, myy mulle levyjä". Keikkakin oli kova, sekis olisi voinut olla kyllä lievempi.
Goldberg 23.1.2008 17:03

REPULSION! Nunslaughter, Martire, Morbosidad, Cianide.