Elokuvavuosi 2007

(The Lukewarm.) 6.1.2008 21:59

Viime vuonna tuli sen verran tasokkaita elokuvia teatterilevitykseen, että tällainen topikki on syytä perustaa. Tähän siis kelpuutetaan ainoastaan vuonna 2007 Suomen elokuvateattereissa pyörineitä elokuvia. Jos on vaikeuksia muistaa, niin imdb:ssä on useimpien elokuvien kohdalla myös Suomen julkaisupäivä.

Poikkeuksellisen viime vuodesta tekee se että pystyn nimeämään kymmenkunta elokuvaa, joita en ole nähnyt ja jotka saattaisivat yltää tälle listalle (Planet Terror, Goyan aaveet, Paksuna, Rottatuille, I'm Not There, Sicko, Persepolis).

1. 4 kuukautta, 3 viikkoa, 2 päivää

2. The Science of Sleep

3. Zodiac

4. Tideland

5. Eastern Promises

6. Du Levande

7. Death Proof

8. Control

9. Inland Empire

10. Miehen työ

Lopuksi vielä jotain festareiden parhaimmistoa, jotka eivät voineet olla tällä listalla: Zwartboek, Half Nelson, Mister Lonely, Venus...
wicked clown 6.1.2008 22:30

Mun mielestä Goyan aaveet ei ollut Suomessa teatterilevityksessä, vai olenko missannut jotakin. Se oli kyllä yksi viime vuoden parhaista, ehdottomasti.

(The Lukewarm.) 6.1.2008 23:06
wicked clown ( 6.1.2008 23:31)
Mun mielestä Goyan aaveet ei ollut Suomessa teatterilevityksessä, vai olenko missannut jotakin.

Kyllä se oli. http://www.finnkino.fi/movie/1299/
Shocky 6.1.2008 23:14

Kelpuutetaanko listalle myös muita elokuvia? Tässä:

Creepozoids

Alienators

Parasite Quarantine

Contamination

Hell of the Living Dead
Flash 7.1.2008 00:10
(The Lukewarm.) ( 7.1.2008 01:07)
Mun mielestä Goyan aaveet ei ollut Suomessa teatterilevityksessä, vai olenko missannut jotakin.

Helsingissä teattereissa kokonaista neljä viikkoa. Kävin katsomassa vappupäivänä viimeisellä viikolla. Vuoden 10. paras.
Artisan 7.1.2008 08:11

Olen kai missannut osan tuosta parhaimmistosta, kun ei tämä vuosi minusta mitään erityisiä hurraahuutoja ansaitse. Vain yksi täysi kymppi, joka sekin on oikeasti vuoden 2006 elokuva joka osui tälle vuodelle vain siksi kuin aiottu alkuperäinen ensi-ilta lykkääntyi kahdella viikolla ja osui siten vuoden ensimmäiseen viikonloppuun.

1. The Prestige

2. 28 viikkoa myöhemmin

3. Sicko

4. The Good Shepherd

5. The Simpsons Movie

6. Sunshine

7. Lions for Lambs

8. Goyan aaveet

9. Eastern Promises

10. The Fountain

Ei tuonne nyt ihan kauhean huonojakaan nimikkeitä eksynyt, mutta neljän tähden tasolle pudotaan kovin pian kärjestä alaspäin lähtiessä. Vuoden huonoimpia en ole niin tarkasti tilastoinut ja olen kaiketi niitä aika tehokkaasti vältellytkin, mutta kolme hirvitystä tulee heti mieleen joita erehdyin katsomaan:

1. Mr. Bean's Holiday (täysin alittamaton suoritus kaikilla osa-alueilla)

2. Death Proof (vuoden huonoin käsikirjoitus, razzie tälle)

3. Next (totaalinen naurettavuus pelasti vähän, mutta vain vähän)

edit: FS Filmillä oli näköjään vahva vuosi, top 10:ssä vain ykkönen, nelonen ja kasi ovat muiden levittäjien
Antti Tohka 7.1.2008 08:46

Taisin käydä katsomassa viisi elokuvaa normaaliohjelmistossa Suomessa, joten reunaehdot estävät äänestämästä.

edit:

Tai no yritetään...

1. Zodiak

2. Halloween

3. Transformers

4. Eastern Promisies

5. Simpson – The Movie

6. 300

7. Sheba Baby

8. 28 Weeks Later

9. Planet Terror

10. eeeehhhhhhhh

Näistä ainoastaan Zodiakin kävin katsomasa normaaliohjelmistossa...Suomessa. Täytyy hieman kelata noita statseja, jos vaikka keksisin jotain noiden keskinkertaisuuksien tilalle.

edit2 (= eli jos noista reunaehdoista luopuisi, lista näyttäisi tältä):

1. Zodiak

2. Out of Blue

3. Hallam Foe

4. All The Boys Love Mandy Lane

5. American Gangster

6. OSS 117: Le Caire nid d'espions

7. Black Book

8. Halloween

9. Transformers

10. Hostel 2
hamitu 7.1.2008 10:05

Pikkaisen ryhmiteltynä:

Tideland

Du Levande

Children of Men

Planet Terror

The Good Shepherd

Zodiac

Death Proof

Eastern Promises

Atonement

The Simpsons Movie

Kiinnostavia näkemättä The Science of Sleep, Control, Goyan aaveet, Persepolis & 4 kuukautta, 3 viikkoa, 2 päivää. Oliskos Half Nelson muussa levityksessa kuin R&A:ssa? Jos oli, niin se kuuluisi tuonne "kakkoskoriin".
Amadeus 7.1.2008 12:32

1. Sinä elävä *****

2. My Blueberry Nights ****

3. Zodiac ****

4. 4 kuukautta, 3 viikkoa, 2 päivää ****

5. Sovitus ***½

6. Häiden jälkeen ***

7. Little Children ***

8. Eastern Promises ***

9. Death Proof ***

10. Persepolis ***

Harvojen potentiaalisten elokuvien joukossa, jotka saattaisivat olla listalla, mutta joita en ole vielä nähnyt, on Lynchin Inland Empire.
(The Lukewarm.) 7.1.2008 14:36
Shocky ( 7.1.2008 00:15)

Creepozoids

Alienators

Parasite Quarantine

Contamination

Hell of the Living Dead

Öö, musta mä selitin harvinaisen yksiselitteisesti ekassa viestissä pelin hengen...
Shocky 7.1.2008 14:44
(The Lukewarm.) ( 7.1.2008 14:37)
Shocky ( 7.1.2008 00:15)

Creepozoids

Alienators

Parasite Quarantine

Contamination

Hell of the Living Dead

Öö, musta mä selitin harvinaisen yksiselitteisesti ekassa viestissä pelin hengen...

Sori.. Väsytti ja koetin alkaa muodostaa listaa ja sitten yhtäkkiä iski tällainen "moment of clarity" ja tajusin että en helvetissä ala tarkistelemaan imdb:stä jotain Suomen ensi-iltapäivämääriä jne. Onhan se toki aina hyödyllistä listata leffasuosituksia (huom. noi mun listaamat ei pakosti ole suosituksia), mutta nyt ei vaan jaksanut. Olin kuitenkin jo avannut Reply-laatikon, olisi ollut epäekologista jättää se tyhjäksi...
Young Hova 7.1.2008 15:03

Kyllä myös v 2007 Suomen videoensi-illat pitäisi laskea tähän, koska muuten mun listalta jää pois numero uno eli Black Book.

Flash 7.1.2008 21:15
Antti Tohka ( 7.1.2008 10:47)
1. Zodiak

2. Out of Blue

3. Hallam Foe

4. All The Boys Love Mandy Lane

5. American Gangster

6. OSS 117: Le Caire nid d'espions

7. Black Book

8. Halloween

9. Transformers

10. Hostel 2

American Gangster parempi kuin Hostel 2? Ei voi olla.
wicked clown 7.1.2008 22:10
Flash ( 7.1.2008 00:11)

Helsingissä teattereissa kokonaista neljä viikkoa. Kävin katsomassa vappupäivänä viimeisellä viikolla. Vuoden 10. paras.

Oho. Harmillinen missaus, mutta ajankohdan huomioiden ei yllättävää. Nyt, kun tarkemmin ajattelee saattaa mulla olla tuosta jotakin mielikuvia. Forman on ollut mun suosikki ohjaajia pitkään, joten ihmettelen miksi en reagoinut tuolloin.
Flash 7.1.2008 23:10
wicked clown ( 8.1.2008 00:11)
Flash ( 7.1.2008 00:11)

Oho. Harmillinen missaus, mutta ajankohdan huomioiden ei yllättävää. Nyt, kun tarkemmin ajattelee saattaa mulla olla tuosta jotakin mielikuvia. Forman on ollut mun suosikki ohjaajia pitkään, joten ihmettelen miksi en reagoinut tuolloin.

Taisi käväistä myös Kino Tapiolassa alkusyksystä.