Tarkista etteivät salasanasi ole joutuneet vääriin käsiin

drake2j 13.10.2007 20:44

Linkki MuroBBS ‑linkkiin:

78000 suomalaisen salasanat kräkätty

Jos löydät oman tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi listalta, kannattaa se käydä mitä pikimmiten vaihtamassa kaikille sivustoille joilla olet sitä käyttänyt.

Tämä tietomurto ei siis millään tavoin koske elitisti.net:iä, mutta lienee täälläkin aiheellista tiedottaa asiasta.
funkstörung 14.10.2007 00:06

"Nettifoorumeiden käyttäjiltä viety tuhansia tunnuksia

Julkaistu: 21:25

Päivitetty: 21:53

Anna-Riitta Sippola

helsingin sanomat

Useista suomalaisista internetfoorumeista on viety noin 80000 käyttäjätunnusta ja niihin liittyviä salasanatietoja ja julkaistu netissä. Asia tuli ilmi lauantaina.

Julki on tuotu lähinnä keskustelufoorumeiden tai yhteisöpalvelujen käyttäjätunnuksia sekä käyttäjätunnusten md5/sha1 ‑salasanatiivisteitä.

Viestintäviranomaiset neuvovat erityisesti yhteisöpalvelujen käyttäjiä tarkkuuteen ja varmuuden vuoksi vaihtamaan salasanansa.

F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen pitää tapausta ainutlaatuisena. Hän olettaa teon motiiviksi kiusanteon. Rahallista motiivia tai erityistä sanomaa hän ei usko teon takana olevan.

Tunnukset on kerätty useasta eri järjestelmästä. Ilmeisesti eri järjestelmiin on murtauduttu ja kerätty sieltä käyttäjätunnuksia ja niihin liittyviä salasanatietoja tai niin sanottuja hasheja. Hashista ei suoraan näe oikeaa salasanaa, mutta erilaisten työkalujen avulla yksinkertaisen salasanan löytäminen on sen kautta helppoa.

Hyökkäyksen tekijät ovat ruotsalaisia, ja he lähettävät netissä myös terveisensä suomeksi ”Hönden” kääntämänä.

”Kansainvälisestikin on aika harvinaista, että kerätään hirveä määrä salasanoja ja sitten vaan julkaistaan ne verkossa”, Hyppönen sanoo.

Tunnuksia on viety erityisesti foorumeilta, joilla ihmiset keskustelevat harrastuksistaan. Yksi niistä on rakkausrunot.fi.

Tunnuksen avulla voi kirjautua palveluun ja häiriköidä siellä toisena ihmisenä, Hyppönen kertoo. "
Jonesy 14.10.2007 08:47
funkstörung ( 14.10.2007 00:07)

MuroBBS:n asiaa käsittelevästä ketjusta voi ladata tuon tunnuslistan itselleen ja tarkistaa, mitä omille tunnuksille kuuluu. Ainakaan minun tunnuksiani ei listalla ollut.
Marienbad 14.10.2007 11:08
Jonesy ( 14.10.2007 08:48)
funkstörung ( 14.10.2007 00:07)

MuroBBS:n asiaa käsittelevästä ketjusta voi ladata tuon tunnuslistan itselleen ja tarkistaa, mitä omille tunnuksille kuuluu. Ainakaan minun tunnuksiani ei listalla ollut.

Nyt ei ainakaan mulla toiminut tuo Muron .zip ‑listanlatauslinkki.
drake2j 14.10.2007 11:50
Marienbad ( 14.10.2007 11:09)

Tässä uusi linkki:

*ei toimi enää tämäkään...*
Tovrleaf 14.10.2007 18:48

Tuon kääntäjä (mikä pisti silmään) oli Hönde joka on tiettävästi Tean Eliten ainoa suomalainen jäsen (tai ainakin oli), oli telkkarissakin vähän aikaa sitten ohjelmasa

MOT – näkymätön konekaappaus.
Humphrey Bogart 14.10.2007 20:49
drake2j ( 14.10.2007 11:51)
Marienbad ( 14.10.2007 11:09)

Tässä uusi linkki:

*ei toimi enää tämäkään...*

Tuolta tulee vaan törkeitä kuvia.
Riley 14.10.2007 20:52

Tuolta voi tsekata onko tunnus listalla:

http://www.pelulamu.net/vuoto/
psilocybianth 14.10.2007 23:34

Yks psilo löytyi, mutta tuossa muodossa ei muistaakseni mitään tunnaria mulla ole. Ja joku netistä löytynyt kääntäjä ei ainakaan tota hashia saanut auki.

Jeremias Rahunen 5.11.2011 22:16
16 000 suomalaisen tiedot vuotaneet nettiin

Tälläisen löysin googlettamalla:

Tässä jotain infoa mistä tiedot on mahdollisesti vuotaneet.

Tarkista oletko listalla (syötetään oma syntymäaika)
JariM 12.11.2011 22:26

Taas yksi tietovuoto:

500 000 suomalaista sähköpostiosoitetta nettilistalla:

Jättimäinen tietovuoto?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011111214745394_uu.shtml

Täältä voi tarkistaa onko oma osoite listalla:

http://naamapalmu.fi/emaildump/

ja

http://fin.afterdawn.com/mailivuoto.cfm
Jakel 12.11.2011 23:40

Tuo on ilmeisesti osaksi pelkkä sähköpostilista.

Toki siellä jotain muutakin voi olla, mikäli oheiset epäillykset osoittautuvat oikeiksi -> Osa vuotaneista sähköpostiosoitteista peräisin keskustelufoorumeilta