Taotao, pieni pandakarhu ja Alfred J. Kwak

JariM 25.7.2007 15:28

Kiinnostanee foorumin vanhempia ja ehkä hieman muitakin(?)

Paljon kysyttyjä nostalgisia lastensarjoja kuten mm. Bara rolig i Bullerbyn, Taotao, pieni pandakarhu ja Alfred J. Kwak on hankittu ja niitä tullaan esittämään syksystä 2007 eteenpäin maanantaisin klo 18.30.

http://www.yle.fi/ulkomaiset/faq2.php?id=251
Zodiac 25.7.2007 18:50

Alfred J. Kwakia tuli kyllä lapsena katsottua. Hirveästi en siitä muista, mutta eikös jo sarjan ekassa jaksossa

Spoileri
Alfredin koko perhe jäänyt auton alle? Tylyä.
JariM 25.7.2007 19:51

Olin tuolloin jo Alfred iän ohittanut, mutta

Spoileri
toisella silmällä joskus seurasin ja alkupään jakossa Ankat toisiaan jäivät auton alle.

Oli aika tylyt verijäljet lastenohjelmaksi.
Flash 25.7.2007 21:30

Nämähän on ihan eri liigasta. Taotao on skeidaa mutta Alfred J. Kwak erinomainen.

Petri Kopakkala 25.7.2007 22:08

Alfredin seikkailuista on jäänyt mieleen hänen arkkivihollisensa. Adolf viiksineen ja hihamerkkeineen

selvää nazihässäkkää.
Spiritual Boxer 26.7.2007 09:14

Taotao oli suosikkin kun olin melkoisen pieni. Nyt olin järkyttynyt kaupassa dvd:itä kopeloidessani kun takannesta paljastui, että sarja sisältää Jumala-juttuja ja uskonnollisia opetuksia. Koska tämä tuli silloin muinoin televisiosta, jotain '84-85?

Kwak tuntui hieman vanhempanakin hyvältä, voisi melkein koettaa ottaa uusintakierroksen.
Lauri Lehtinen 26.7.2007 09:47
Spiritual Boxer ( 26.7.2007 09:15)
Taotao oli suosikkin kun olin melkoisen pieni. Nyt olin järkyttynyt kaupassa dvd:itä kopeloidessani kun takannesta paljastui, että sarja sisältää Jumala-juttuja ja uskonnollisia opetuksia. Koska tämä tuli silloin muinoin televisiosta, jotain '84-85?

Pandakarhuhan on lähinnä jonkinlainen hostaaja sarjassa, jonka joka jaksossa kuullaan ja nähdään joku vanha satu. Sarjaa lapsena seuranneet ei kuitenkaan yleensä muista paljon mitään näistä tarinoista, mieleen on jääneet vain panda ja emo eksoottisessa idyllissä. Opetuksia oli kovasti vaikka ei kai yleensä erityisen hengellisiä, ainakaan Suomen tv:n esittämässä muodossa. Aikoinaan oli melkoinen comedown, kun nämä satuilijat korvasivat Peukaloisen retkien jatkuvajuonisen ja aika jännittävän skandinaavisen fantasian. Koulupojan perspektiivistä vielä pahempaa oli tulossa: Liisa Ihmemaassa & Maija Mehiläinen (jälkimmäinen ei kai ollut skeida mutta niin kesy ettei sitä vaan jaksanut). Ei ihme että alkoi kauhuvideot kiinnostaa ennen aikojaan.
Spiritual Boxer 26.7.2007 10:37
Lauri Lehtinen ( 26.7.2007 09:48)
Spiritual Boxer ( 26.7.2007 09:15)

Pandakarhuhan on lähinnä jonkinlainen hostaaja sarjassa, jonka joka jaksossa kuullaan ja nähdään joku vanha satu. Sarjaa lapsena seuranneet ei kuitenkaan yleensä muista paljon mitään näistä tarinoista, mieleen on jääneet vain panda ja emo eksoottisessa idyllissä. Opetuksia oli kovasti vaikka ei kai yleensä erityisen hengellisiä, ainakaan Suomen tv:n esittämässä muodossa. Aikoinaan oli melkoinen comedown, kun nämä satuilijat korvasivat Peukaloisen retkien jatkuvajuonisen ja aika jännittävän skandinaavisen fantasian. Koulupojan perspektiivistä vielä pahempaa oli tulossa: Liisa Ihmemaassa & Maija Mehiläinen (jälkimmäinen ei kai ollut skeida mutta niin kesy ettei sitä vaan jaksanut). Ei ihme että alkoi kauhuvideot kiinnostaa ennen aikojaan.

Omat mielikuvat rajottuvat tosiaan pelkkään tunnelmaan, ja tuskinpa ainakaan mistään kovin kristillisestä sanomasta oli kyse (opetuksethan sinällään ovat lastensarjoissa jees, miten muuten minustakaan olisi kasvanut näin vastuuntuntoista aikuista miestä). Dvd:n takakansi jokatapauksessa kuvaa jaksoja mm. näin:

Tarina variksesta, joka halusi näyttää tikalta

Kun Luoja oli luonut maan, hän ei ollut tyytyväinen. Eläimet puuttuivat. Niinpä hän kutsui eläimet luokseen ja värjäsi ne revontulien kirkkain, iloisin värein!

Tarina omahyväisestä käärmeestä

Luoja oli unohtanut antaa eläimille jalat, joten niiden oli vaikea liikkua. Käärme oli ainoa jolla oli helppoa, mutta kuinkas sitten kävikään?

Luoja nyt tietysti liittyy ties mihin vanhoihin satuihin ja myytteihin.

Peukaloiset retket lienyt tulleen sitten uusintana joitakin vuosia Taotaon jälkeen, kun muistan niitä katselleeni mutta tuskin ennen Taotaoa... Parhaiten mieleen on jäänyt Golem-jakso, jossa sumuisessa satakaupungissa patsas herää eloon. Sen lisäksi vain joitain yksittäisiä hahmoja ja tapahtumia. Tämäkin taisi tulla jokin aika sitten taas?
Bitnik 26.7.2007 13:14

Katsoin jokin aika sitten Peukaloisen retkiä SubTV juniorilta sairaslomalla ja ihan hyvin toimi vieläkin. En muistanutkaan että alkuperäiset puheet kuuluivat kertojaäänen alta.

Ei TaoTao minusta ollut mitenkään uskonnollinen, ei luojalla viitattu sarjassa mihinkään tiettyyn jumalaan vaan johonkin määrittelemättömään voimaan joka nämä eläimet joskus oli maan päälle pykännyt.

Maailman ympäri 80 päivässä pitäisi nähdä perinteisenä animaatioversiona, koskakohan se pyöri tv:ssä? On tullut uusintanakin.
Spiritual Boxer 26.7.2007 13:21
Bitnik ( 26.7.2007 13:15)
Ei TaoTao minusta ollut mitenkään uskonnollinen, ei luojalla viitattu sarjassa mihinkään tiettyyn jumalaan vaan johonkin määrittelemättömään voimaan joka nämä eläimet joskus oli maan päälle pykännyt.

Tuskin olikaan (itse ei pysty muistamaan), mutta yhtä kaikki turmiollista aivopestä pikkulapsia tällaisella kreationismisatuilulla.

Maailman ympäri 80 päivässä pitäisi nähdä klassisena animaatioversio, koskakohan se pyöri tv:ssä? On tullut uusintanakin.

Tämä tuli itselläkin mieleen Peukaloisen jatkeeksi. Olin jo hieman kasvanut, mutta katselin pikkusiskojen seurana, toimi kuitenkin. Näitä varmaan löytyis nauhaltakin jostain vanhemmilta. Minkämaalainen sarja yli alunperin kyseessä, ranskalainen?
Petri Kopakkala 26.7.2007 13:28
Spiritual Boxer ( 26.7.2007 13:22)
Maailman ympäri 80 päivässä pitäisi nähdä klassisena animaatioversio, koskakohan se pyöri tv:ssä? On tullut uusintanakin.

Tämä tuli itselläkin mieleen Peukaloisen jatkeeksi. Olin jo hieman kasvanut, mutta katselin pikkusiskojen seurana, toimi kuitenkin. Näitä varmaan löytyis nauhaltakin jostain vanhemmilta. Minkämaalainen sarja yli alunperin kyseessä, ranskalainen?

Mullon semmoinen muistikuva että Maailman ympäri 80 päivässä oli samojen tekijöiden kuin D'artagan ja 3 muskettisoturia sarja.

Helkkarin hyvä se oli sekin ja tunnusmusiikkinsa soi joka jakson jälkeen hyvän aikaa mielessä.
moska 26.7.2007 13:36

Maailman ympäri kuten nämä kaikki muutkin on japanilaista tuotantoa, Suomessa esitetyssä versiossa vaan espanjalaiset oli pöllineet kaikki krediitit itselleen. Peukaloisen retket lienee nykyään mulle sopivan jännä. Skidinä en pystynyt kattomaan sitä jotenkin tavattoman surullisten musiikkien takia. Ja Kwakki on jännärinä jo ihan omaa luokkaansa.

Lauri Lehtinen 26.7.2007 13:48

Suomeksi spiikatut Peukaloisen retket, Tao Tao, Liisa Ihmemaassa ja Maija Mehiläinen linkittyy mulla yhteen koska ne muistaakseni lähetettiin samalla perheviihteen ykkös-ohjelmapaikalla, sunnuntai-illan prime timessä jommalta kummalta sen ajan kahdesta kanavasta ja sen takia niitä verrattiin toisiinsa, mm. Jukka Kajava huokasi helpotuksesta kun Maija Mehiläinen tuli "väkivaltaisen" (tai oikeasti enemmänkin rasittavan älyvapaan) Liisan Ihmemaassa paikalle.

Guido & Maurizio de Angelisin coolilla tunnarilla säestetyt Muskettikoirat ja Maailman ympäri 80 p taas taisi tulla ekalla kierroksellaan arki-iltaisin ellen väärin muista. Tai jos muistan niin asialla ei onneksi ole enää paljoa väliä.
JariM 26.7.2007 13:49
Maailman ympäri kuten nämä kaikki muutkin on japanilaista tuotantoa, Suomessa esitetyssä versiossa vaan espanjalaiset oli pöllineet kaikki krediitit itselleen.

noin taisi mennä:

Maailman ympäri 80 päivässä animaation krediitit animenewsnetworkin sivulla.
Disco Studd 26.7.2007 14:50

Asetan itseni jälleen uhkarohkeasti naurunalaiseksi, ja tunnustan diganneeni tosi paljon Liisasta Ihmemaassa. Pyhästä kasariquadrologiasta (Peukaloinen, TaoTao, Liisa ja Maija) tämä oli hulluin ja viihdyttävin. Jos vertaa lässyihin pandoihin ja mehiläisiin, ja sinänsä kiinnostavaan mutta aika pitkitettyyn Nils Holgerssoniin.

Tuubista löytyy nykyään kaikkea:

Maailman ympäri intro

ja outro

Peukaloisen retket

Tao Tao

Liisa Ihmemaassa (sama japaniksi)

Maija Mehiläinen