Talolliset.fi

Arto Marttinen 16.7.2007 17:56

Olittepa sitten mitä tahansa mieltä Louhimiehestä, niin sitä tosiasiaa että hän on eräs yksi tämän hetken Suomalaisista paras ja monipuolisin ohjaaja. Tällä kertaa häneltä on ilmestynyt Talolliset.fi niminen lyhytelokuva. Elokuvasta tekee mielenkiintoisen se että kyseessä onkin mainos. Itse elokuvassa kyseisin mainoksen tekijää ei nimeltä mainosteta kuin pari-kolme sekuntia. Suosittelen pätkän katsomaan ja toivon että katsotte sitä enemmän elokuvana ettekä mainoksena ja elokuvan intressit mukaan ottaen.





www.talolliset.fi

Tiedän ärsyttävä flash-sivusto
Jonesy 16.7.2007 18:42
Arto Marttinen ( 16.7.2007 17:57)
Elokuvasta tekee mielenkiintoisen se että kyseessä onkin mainos.




Melkoista orwelliaanista kaksoispuhetta. Se, että kyseessä onkin mainos, tekee elokuvasta mainoksen, eli totaalisen mielenkiinnottoman.
Arto Marttinen 16.7.2007 21:37

Mainokset ovat mielenkiinnottomia? Juuri siksi nyt on yritetty jotain uuttaa. Mainoselokuva joka ei kuitenkaan ole mainos.

JaJa 16.7.2007 21:40
Arto Marttinen ( 16.7.2007 17:57)
Elokuvasta tekee mielenkiintoisen se että kyseessä onkin mainos.




Arto Marttinen ( 16.7.2007 21:38)
Mainoselokuva joka ei kuitenkaan ole mainos.




wacko.gif
Arto Marttinen 17.7.2007 01:25

Olisi kiva saada myös perusteluita, kuin pelkkiä hymiötä. Minusta tämä ainakin herättää ajatuksen siitä, mihin elokuva on menossa. Mihin tulevaisuudessa elokuvaa lanseerataan. Joku visionääri on musiikkiteollisuudessa, uskonut että levy on nykyään promootio tulevaa keikkaa kohtaa. Onko elokuva menossa myös samoihin piirteisiin? Haluaisin keskustelua elokuvan nykytilasta.

KCrimso 17.7.2007 09:02

Noh, onhan useat koko pitkät elokuvatkin nykyisin mainoksia. Transformersin yksi kantavista taka-ajatuksista lienee saada Hasbron muoviset robotit jälleeen miljoonavauhdilla liikkeelle lelukauppojen hyllyistä. Lisäksi leffassa toki mainostetaan monia muita pienempiä yhteistyökumppaneita kuten Nokiaa.

Liisa_ 17.7.2007 12:14
Arto Marttinen ( 16.7.2007 17:57)
Elokuvasta tekee mielenkiintoisen se että kyseessä onkin mainos. Itse elokuvassa kyseisin mainoksen tekijää ei nimeltä mainosteta kuin pari-kolme sekuntia. Suosittelen pätkän katsomaan ja toivon että katsotte sitä enemmän elokuvana ettekä mainoksena ja elokuvan intressit mukaan ottaen.




Häh? Mainos se on kyllä pidempikin mainos. Ja kyllä ne "intressit" ovat tässä ihan puhtaasti siellä kivitalopakettien kauppaamisen puolella. Näkyvyyttä ja myyntipuhetta firma saa kyllä rutkasti enemmän kuin pari-kolme sekuntia, käsishän on muodoltaan ja tyyliltään venytetty tv-spotti. Talotyyppien eroja pohditaan oikein dialogissa kokonaisen kohtauksen verran. Kun katsoo streamina, kivitalofirman logo näkyy oikeassa alakulmassa. Pätkän päätöskuva on planssi, jossa muistetaan vielä mainita lämmityskustannuksissa syntyvät säästöt, olikohan unohtunut dialogista...



Onhan Louhimies ohjannut paljon muitakin mainoksia, kuten varmaan kaikki kotimaiset tv/elokuvaohjaajat henkensä pitimiksi. Louhimiehen Greenpeacelle tekemä mainoselokuva oli ihan tyylikäs. Oon myös siinä käsityksessä, että Soneran tv-kamppis, jossa isänä PP Petelius ja äitinä Miitta Sorvali, olisi Louhimiehen ohjaama, tietääkö joku paremmin?



Enemmän tässä alkaa kiinnostaa mainonnan kuin elokuvan tulevaisuus. Olisi mielenkiintoista tietää, millaisella budjetilla tällä kampanjalla kivitaloja myydään ja mikä on lopullinen kate.
Dotcom 17.7.2007 12:19

Soneran mainokset on Louhimiehen.

Arto Marttinen 17.7.2007 12:48

"Enemmän tässä alkaa kiinnostaa mainonnan kuin elokuvan tulevaisuus."





Siteerataan vähän tekijöitä.



"Luja-yhtiöiden brändijohtaja Jussi Hirvelä perustelee perinteisestä mediamainonnasta pidättäytymistä sillä, että mainoshäly on tekemässä kuluttajat entistä immuunimmaksi tavanomaisille mainosviesteille."



"Leffan jälkeen katsojat ohjataan yhtiön nettisivuille, ja tekijöiden toiveissa on, että elokuvasta kehkeytyisi myös puheenaihe. Kustannuksiltaan "Talolliset.fi" rinnastuu 30 sekunnin mainosspottiin, jota ajetaan valtamedioissa."



Tämä 30 sekuntia valtamediassa kertoo kyllä sen että pätkän tekeminen ei todellakaan ollut halpaa touhua. Viime eduskuntavaalien alla ajettiin tietyn puolueen vaalimainosta. Mainos ei ollut 13 sekuntia pitkä ja maksoi kyllä maltaita ja mainosta esitettiin vain keski-suomessa.
Liisa_ 17.7.2007 13:30
Arto Marttinen ( 17.7.2007 12:49)
"Enemmän tässä alkaa kiinnostaa mainonnan kuin elokuvan tulevaisuus."



Siteerataan vähän tekijöitä.



"Luja-yhtiöiden brändijohtaja Jussi Hirvelä perustelee perinteisestä mediamainonnasta pidättäytymistä sillä, että mainoshäly on tekemässä kuluttajat entistä immuunimmaksi tavanomaisille mainosviesteille."



"Leffan jälkeen katsojat ohjataan yhtiön nettisivuille, ja tekijöiden toiveissa on, että elokuvasta kehkeytyisi myös puheenaihe. Kustannuksiltaan "Talolliset.fi" rinnastuu 30 sekunnin mainosspottiin, jota ajetaan valtamedioissa."






Ja se puheenaihe, joka tästä ehkä kehkeytyy, on kyllä varmaan ne talofirman eri talopaketit tai rakennusratkaisut. Paljon rahaa tuohon on pistetty mutta aikaisemmin tää sama olisi tehty ehkä viraalivideon ja flash-saitin sijaan tv- ja printtikamppiksen yhdistelmänä, samoilla kustannuksilla.



Vaikka mainoselokuvat voikin olla ihan kiinnostavia, alkaa vähän ottaa päähän tällainen nettivideon tai mainoksen tyrkyttäminen jonain auteur-lähtöisenä teoksena. Kuluttajien älyn aliarvioimista.
Arto Marttinen 17.7.2007 13:48

No mutta, mitä itse "elokuvaan" tulee niin ihan mukava pikku pätkä se oli. Kuvasi hyvin meitä Suomalaisia miehiä, jotka hajoittavat laitteen ekaksi ja sitten lukevat ohjekirjaa, mitä olisi pitänyt tehdä toisin. Mitään mullistavaahan tämä ei tuo.





Mites muuten foorumilaiset, millaista arvoa annatte mainoksille, näin taiteellisen näkökulman kautta.



Itselle jäänyt mieleen ainakin seuraavat



Light Beer-mainos

http://www.youtube.com/watch?v=ODCu2jeAa5E



Boys drive fast-mainos
Jakel 17.7.2007 14:07

Ainakin Jalmari Helanderin mainokset ovat ihan mainioita, alkaahan niissä olla jonkinlaista tavaramerkiksi muodostunutta räiskettä. Kunhan vaan unohtaisi nuo joulupukkiviritykset ja tekisi sen UKK 200x ‑elokuvan....