22.4.2007 13:01
Musta sä nyt missaat sen oleellisen pointin, että se orgiakohtaus ei ole tarkoitus olla ehkä järin realistinen, eikä edes kovin kiihottava. Ylipäätään koko elokuva on täysin unenomainen... En ehkä sanoisi, että koko ensimmäinen puolisko on mustasukkaisen miehen uni, mutta musta on päivän selvää, että sitä ei voi ottaa ihan yks yhteen todellisuuden kanssa.
Lisäksi sä oletat, että Kubrickin mielestä Bill on sympaattinen jamppa ja Billin fantasiat on Kubrickin fantasioita... Ensinnäkin, Bill on lääkäri; Kubrick vihasi lääkäreitä. Toiseksi, Bill on kristitty. Kirjassa päähenkilö on juutalainen ja sen on kirjoittanut Freudin aikalainen...
Vaikka mä kuinka yritän etsiä, niin mä en kyllä löydä mistään kommenttia jossa mä olen olettanut mitään tuollaista. Puhun elokuvan sisällöstä, en kubrickista todellisena henkilönä vaan ohjaajasta nimeltä Kubrick. Eihän jonkun todellisen SK-nimisen henkilön arvomaailmalla tarvitse olla mitään tekemistä sen arvomaailman kanssa mitä hänen elokuvansa (tai hänen taiteilijan imagosa) tahalteen tai tahattomasti tukee/ylläpitää/ihannoi. Sen sijaan nimenä Kubrick, joka liitetään elokuvan tekijäkaartiin, vaikuttaa kyllä automaattisesti siihen odotushorisonttiin jossa tämä elokuva koetaan.
Siihen nähden siis heterosentrisen tylsyyden antaisi varmasti mennä helpommin sormien lävitse jos ohjaajana olisi ollut joku muu kuin mies Hohdon, Kellopelin ja Lolitan takana.
En myöskään ole missään kaivannut "vastaavuutta todellisuuden" kanssa, vaan jotain joka erottaisi nostaisi elokuvan ylemmäksi kuin keskimääräinen r'n'b ‑videokuvasto.
Olen samaa mieltä JMUstosen kanssa siitä ettei ole järkeä jankata siitä mitä elokuva olisi voinut olla. Tällaisenaan se kuitenkin häviää seksuaalisuuden tutkielmana Baise-moille, Romance X:lle tai Idiooteille jotka ovat about samalta ajalta. Nämä elokuvat voivat olla joiltain teknistaiteellisilta ansioiltaan kehnompia, mutta ainakin niissä on yritetty rikkoa jotain rajoja ja tabuja sekä ravistella katsojaa.
Sitä en kyllä tajua mitään mihin Mustonen viittaa meikän "köyhällä käsityksellä miehen visuaalisuudesta, urasta ja teemojen runsaudesta." Olen edelleen puhunut vain tästä yhdestä elokuvasta ja käsittääkseni taisin sanoa että "miehen kaikki muut elokuvat ovat genrejensä parhaimmistoa." Kyllä sen luulisi viestittävän sitä että mulla on jotain käsitystä miehen visuaalisuudesta, urasta ja teemojen runsaudesta. Mielestäni esim. Kubrick on yksi kaikkein aikojen parhaimmista kirjojen valkokankaalle siirtäjistä – tämä vaan ei ole työnä lähelläkään parhaiden tasoa, mitä lopputulokseen tulee.