Kummisedät

Asswipe 14.3.2007 13:23

Tuolla parempien ihmisten puolella oli läppää Kummisedistä ja Tohkan kysymys perusteluille on täysin validi. Itseänikin kovasti kiinnostaa tietää miksi osat 1 ja 2 ovat mestariteoksia? Onko ketään kuka olisi kyennyt katsomaan Kummisedät "avoimin mielin"? Tietysti ne vanhat starbut, jotka kävivät aikoinaan leffassa ihmettelemässä näitä, mutta kultaako nyt vaan muisto ja se että ne oli silloin vitun cool niin ovat sitä vieläkin. Uudet katsojat sitten eivät "uskalla" muuta sanoakaan, koska ovat perseenlipittelijöitä. Ilmiö joka ihme kyllä on netissäkin äärimmäisen yleistä vaikka täällä voisi yrittää heittää muutakin.





Otetaan huomioon, että lähdemateriaali on todella paska. Siis luettavaksi kelpaamatonta roskaa, mutta paskoista kirjoistahan saa tehtyä hyviä elokuvia. Ja pakkohan se on todeta ettei Kummisedät juurikaan eroa Kauniista ja Rohkeista; saippuaoopperaa levottomilla näyttelijöillä, ammattilaisilla ja sitten munalla. Ja munaahan jokaisesta löytyy. Sitä en muista onnistuiko Puzo luomaan roskateokseensa mitään munaa.



Ensimmäinen osa ei tod. ole mestariteos. Se kuitenkin lyö veren rullaamaan suonissa tuhatta ja sataa kun Vito Corleone toivuttuaan näyttää bossien kokouksessa who's da man.



Toinen osa ei tod. ole mestariteos. Se todella laahaa ja on liian pitkä. Ilman ilmiömäistä näyttelyä ei loppukaan olisi pelastanut. Pacinon kasvoilta näkee jokainen mikä hänestä on tullut, masentunut tappaja (aidot jannuthan kärsivät sydänvaivoista ja masennusoireista). Elokuvan jäätävin kohtaus ja kirjoissani nostaa yhdellä tähdellä heti.



Kolmonen ei tod. ole aikaisempiin verrattuna niin huono kuin annetaan ymmärtää. Väittäisin että se on ns. elokuvallisilta ansioiltaan sarjan paras. Ohjaustyö loistaa enemmän ja loppu – kun taas kerran Corleonen perhe vetää kaikki kiikkuun – on sarjan paras.



Mielestäni jokainen on neljän tähden elokuva, joista jokaisessa tietyt kohtaukset ovat niitä suurimpia tunteiden herättäjiä ja lyövät elokuvan kulun paremmille raiteille, ts. nostavat niitä paremmaksi kuin ovatkaan.



Mutta että mestariteoksia? Apocalypse Now (pidempi versio) on mestariteos, Excalibur on mestariteos, Taksikuski on mestariteos, Mafiaveljet on mestariteos, Illasta aamuun on mestariteos, Pulp Fiction on mestariteos, Irreversible on mestariteos, Visitor Q on mestariteos, Hyvät Pahat ja Rumat on mestariteos ja jopa Musa the Warrior on mestariteos. En kyllä ikinä laskisi Kummisetiä tähän porukkaan mukaan.



Kiinnostaa varsinkin kuulla nuorimillta katsojilta mikä niistä nyt tekee mestariteoksen. Vanhat starbuthan ei muusta mitään tiedä kun aivotoiminta on loppunut jo 30v, mutta yhtä lailla. Kertokaa.
KCrimso 14.3.2007 13:42
Asswipe ( 14.3.2007 13:24)
Mutta että mestariteoksia? Apocalypse Now (pidempi versio) on mestariteos,




Lyhyempi on helvetin paljon tehokkaampi kuin pitkä versio johon lisätty oikeastaan pelkästään turhia ja puisevia kohtauksia.
netzach 14.3.2007 15:48
KCrimso ( 14.3.2007 13:43)
Asswipe ( 14.3.2007 13:24)
Mutta että mestariteoksia? Apocalypse Now (pidempi versio) on mestariteos,




Lyhyempi on helvetin paljon tehokkaampi kuin pitkä versio johon lisätty oikeastaan pelkästään turhia ja puisevia kohtauksia.


Lyhyempi on kyllä toimivampi. Vielä kun jaksaisi joskus katsoa tuon paskanlaatuisen workcutin, siinä onkin puurtamista. Anyway molemmat versiot on silti parasta mitä on koskaan tehty tai tullaan tekemään elokuvan saralla.



Kummisedistä osat 1 ja 2 noin viiden tähden tavaraa. Osa 3 noin kahden.
Lauri Lehtinen 14.3.2007 16:07
netzach ( 14.3.2007 17:49)
KCrimso ( 14.3.2007 13:43)
Asswipe ( 14.3.2007 13:24)
Mutta että mestariteoksia? Apocalypse Now (pidempi versio) on mestariteos,




Lyhyempi on helvetin paljon tehokkaampi kuin pitkä versio johon lisätty oikeastaan pelkästään turhia ja puisevia kohtauksia.


Lyhyempi on kyllä toimivampi. Vielä kun jaksaisi joskus katsoa tuon paskanlaatuisen workcutin, siinä onkin puurtamista. Anyway molemmat versiot on silti parasta mitä on koskaan tehty tai tullaan tekemään elokuvan saralla.


Ei Reduxista ole tosiaan muuta iloa ollut kuin se, että se on auttanut tajuamaan alkuperäisen version toimivuutta ja tiheyttä paremmin, ja ehkä tuonut ohjaaja-tuottajalle ansaittua hilloa. 1970-luvun Coppola ja myöhempien aikojen Coppola eivät ole ihan sama asia, ja valitettavasti vain ensimmäisellä oli ymmärrystä leikata elokuvasta heikoimmat sivuroolit ja vetisimmät selittelyt ja poliittiset alleviivaukset.



Mielestäni Redux ei myöskään kuvallisesti hehkunut yhtä vahvasti kuin Apocalypse Now, tiedä sitten johtuuko negatiivien vanhentumisesta vai mistä.
KCrimso 14.3.2007 16:12
Lauri Lehtinen ( 14.3.2007 16:08)
Mielestäni Redux ei myöskään kuvallisesti hehkunut yhtä vahvasti kuin Apocalypse Now, tiedä sitten johtuuko negatiivien vanhentumisesta vai mistä.




Reduxissahan oli myös uusi kuvasuhde joka ei ainakaan minua miellyttänyt yhtä paljon kuin vanhemman laajempi 2.35:1.
Lauri Lehtinen 14.3.2007 17:38
sud ( 14.3.2007 19:15)
Kummisedistä en muista oikeastaan enää mitään muuta kuin etten ollut niistä mitenkään vaikuttunut, ykköstä tehtäessä jouduttiin muuten käsikirjoitusta korjaamaan(=sensuroimaan) huomattavasti ennen kuin mafia näytti vihreää valoa leffan kuvausten aloittamiselle...ei innosta katselemaan uudestaan tuokaan tieto.


Näinhän se homma toimii Hollywoodissa, kuvaukset aloitetaan heti kun mafia näyttää vihreää valoa. On totta että eri lähteiden mukaan alan miehet halusivat jotenkin vaikuttaa elokuvan sisältöön, mutta lopulliset muutokset on tainneet olla muutaman mafia-sanan dialogista poistamisen luokkaa. Mikään ei kai estä tarttumasta romaaniin jos haluaa vähemmän sensuroitua näkemystä.
mjokio 14.3.2007 21:01

Ihan kotimaistakin kannatta lukea, Ilkka Ahtokiven Joten me päätimme tappaa hänet.

mjokio 15.3.2007 06:48
sud ( 15.3.2007 01:12)
mjokio ( 14.3.2007 21:02)
Ihan kotimaistakin kannatta lukea, Ilkka Ahtokiven Joten me päätimme tappaa hänet.




Yhtä sun toista kotimaistakin tosiaan pitäisi lukaista kun jostain kiven alta löytyy, kuten Kutvosen Kulkurin tie ja Andalusian puukkotekniikat...eipä ole näkynyt.



Tarjota saa vaikka sitten lainaksi.




Mihin ne on kaikki kadonneet? Noin viis vuotta sitten niitä oli kirja-alessa tuhoton määrä. Huutonettiin?
xav 16.3.2007 09:32
Asswipe ( 14.3.2007 13:24)
Ensimmäinen osa ei tod. ole mestariteos. Se kuitenkin lyö veren rullaamaan suonissa tuhatta ja sataa kun Vito Corleone toivuttuaan näyttää bossien kokouksessa who's da man.




Vastaan yhtä vankoilla perusteilla kuin tekin, on se mestariteos. Sit voidaan pohtia sitä että mika on mestariteos.

Mun mielestä Kummisetä toimii ihan helvetin hyvin, turhia kohtauksia ei mielestäni ole juurikaan, teknisesti leffa on toimiva ja näyttelijät kaikki paikallaan.

Toka osa on ehkä hivenen liian pitkä, siinä olen samaa mieltä. Kolmonen toimii mukavasti ja on tarpeeksi erilainen kahteen ensimmäiseen osaan verrattuna jotta ansaitsee hyvän elokuvan leiman.



Asswipe ( 14.3.2007 13:24)
Mutta että mestariteoksia? Apocalypse Now (pidempi versio) on mestariteos, Excalibur on mestariteos, Taksikuski on mestariteos, Mafiaveljet on mestariteos, Illasta aamuun on mestariteos, Pulp Fiction on mestariteos, Irreversible on mestariteos, Visitor Q on mestariteos, Hyvät Pahat ja Rumat on mestariteos ja jopa Musa the Warrior on mestariteos. En kyllä ikinä laskisi Kummisetiä tähän porukkaan mukaan.




Pulp Fiction mestariteos? No morjens.
mjokio 16.3.2007 16:20
sud ( 15.3.2007 23:58)
mjokio ( 15.3.2007 06:49)
sud ( 15.3.2007 01:12)
mjokio ( 14.3.2007 21:02)
Ihan kotimaistakin kannatta lukea, Ilkka Ahtokiven Joten me päätimme tappaa hänet.




Yhtä sun toista kotimaistakin tosiaan pitäisi lukaista kun jostain kiven alta löytyy, kuten Kutvosen Kulkurin tie ja Andalusian puukkotekniikat...eipä ole näkynyt.



Tarjota saa vaikka sitten lainaksi.




Mihin ne on kaikki kadonneet? Noin viis vuotta sitten niitä oli kirja-alessa tuhoton määrä. Huutonettiin?




Täh? Ei ole näkynyt missään divarissa(ei olla moisesta kuultukaan noissa) saati huutonetissä...jos löydät jostain ylimääräisiä niin tarjoile ihmeessä tännekin suuntaan..




Esmes täällä.
in her mansion with her cocaine 29.4.2007 20:24
Asswipe ( 14.3.2007 14:24)
Uudet katsojat sitten eivät "uskalla" muuta sanoakaan, koska ovat perseenlipittelijöitä. Ilmiö joka ihme kyllä on netissäkin äärimmäisen yleistä vaikka täällä voisi yrittää heittää muutakin.

Kiinnostaa varsinkin kuulla nuorimillta katsojilta mikä niistä nyt tekee mestariteoksen.




Bongasin tällaisia kummallisia väittämiä enkä voi jättää kommentoimatta.



Ensinnäkin on outoa, että joku ei "uskaltaisi" sanoa mielipidettään.



Toiseksi, se että on muiden kanssa samaa mieltä siitä, että Kummisetä-elokuva(t) ovat mestariteoksia, johtuu melko varmasti siitä, että ne _ovat_ mestariteoksia.



Itse aikoinaan aloin katsoa kyseistä elokuva-sarjaa ehkä hieman epäilevästi, ehkä juuri sen takia, että sitä niin kehuttiin ja niistä puhuttiin niin painokkaaseen sävyyn. Mutta kas, kokemus oli kerrassaan intensiivinen. Näissä elokuvissa on jotain melkein maagista, mikä vangitsee katsojan täydellisesti. Tunnelma säilyy intensiivisenä alusta loppuun saakka (ennen kaikkea I:ssä, mutta myös muissa) ja vielä paljon elokuvan jälkeenkin.



Näyttelijäsuoritukset, ohjaus, kerronta; kaikki kohdallaan.



Lisäpoitti: myöskin mestariteokset taitavat olla niitä kaikkein eniten kopioiduimpia elokuvia?