Yle-Teeman spaghettiwesternit

Joestar 12.1.2007 15:07

Varsin yllättävää, että kevään elitistisintä televisiotapahtumaa ei olla täällä huomioitu vaadittavalla volyymillä. Tai sitten hiekkalaatikon asukit ovat jo kaulaa myöten hiekkaan vajonneina. Puhun tietenkin yle-teeman eurolänkkärien sarjasta. Spagut (termi tältä foorumilta opittua) ovat ainakin allekirjoittaneelle se kaikkein elitistisin elokuvagenre. Vaikka fanitukseni on kestänyt vasta pari vuotta, olen ehtinyt nähdä jo puolisen sataa teosta. Siksi olikin mieletön tuuri saada teeman ohjelmistoon kahta lukuun ottamatta itselleni ennennäkemättömiä spaghetteja.

Peli aukesi siis Bandidosilla, jota kohtaan itselläni oli suuret odotukset, olihan elokuva rankattu Rogerin nettisivulla top-200 listan sijalle viisitoista. Aika lähelle tuota sen itsekin laittaisin, vaikka ehkä juuri suurten ennakko-odotusten takia kolahdus ei kallomurtumaa aiheuttanutkaan. Italiankielinen puhe on minulle ollut aina plussaa, englanti kun on nuijan kuuloista jopa jenkkileffoissa, ja italiaahan Bandidosissa onneksi tuli. ”Porci!” Tunnusmusiikki oli vähän tylsänlainen, toivottavasti jatkossa tulee enemmän aidon Morriconemaista maestroilua. Visuaalisesti komea, kuten monet elokuvia lehdissä arvostelevat sokeat kanatkin huomasivat. Myös juonellisesti ja rakenteeltaan varsin onnistunut elokuva, ei juurikaan laahausta tai borea. Kaiken kaikkiaan hyvää shittiä (kuten nuoriso sanoo). Toisaalta ihan heti putkeen ei huvittaisi katsella toistamiseen.

Ensi kerralla sitten ”Hautausmaa ilman ristejä”. Mucho bueno!
Joestar 16.1.2007 13:50

Vai ei ole kukaan vielä replynnyt? Joko foorumin elitismin taso on niin matala, ettei spagut kiinnosta tai sitten taso on niin korkea, että spagut on käsitelty loppuun jo purkkimodeemikaudella. Toivottavasti kyseessä on tuo jälkimmäinen vaihtoehto.

Cimitero senza croci oli joka tapauksessa yksi parhaista elokuvista mitä telkusta on vähään aikaan tullut. Elokuva on masentavuudessaan ja rivispaguistapoikkeavuudessaan samaa sarjaa (the) Il Grande Silenzion kanssa, vaikkei sen tasolle pääsekään lähinnä pienempien puitteidensa takia. Itse asiassa pidän Cimiteroa jopa Silenziota masentavampana, koska sen näyttelijärivistöstä puuttuivat Kinskin kaltaiset hassuttelijat. Paljon mukavaa rivien välistä luettavaa ja tunnarilaulunkin sanat liittyivät hienolla tavalla elokuvan tarinaan. Olisi muuten kiva jos joku nero olisi tehnyt tämän jo 50-luvun Hollywoodissa. Olisi ainakin jenkkiteattereissa John Wayne –fanien päät räjähdelleet hämmennyksestä.

Yle voisi muuten poistaa sen äänitehosteen elokuvan päätteeksi singahtavasta logostaan. Ainakin minä sammutan television vasta kun leffa on varmasti loppu ja jotenkin tuo scifi-warppitehoste latistaa tunnelmaa.
SamiH 16.1.2007 14:01

lol

Jakel 16.1.2007 14:10
Joestar ( 16.1.2007 13:51)
Vai ei ole kukaan vielä replynnyt? Joko foorumin elitismin taso on niin matala, ettei spagut kiinnosta tai sitten taso on niin korkea, että spagut on käsitelty loppuun jo purkkimodeemikaudella. Toivottavasti kyseessä on tuo jälkimmäinen vaihtoehto.

Nämä käytiin läpi jo viime vuoden puolella useammassakin ketjussa (ainakin yleteema ketju).
Joestar 16.1.2007 14:21

En ainakaan itse löytänyt aiheesta niin tolkuttomasti jutustelua. Sitä paitsi foorumilla pitäisi riittää paljon sellaista väkeä, jotka eivät edes saa kirjoitella muualle kuin tänne hiekkalaatikolle.

Jeremias Rahunen 16.1.2007 15:08

Toki kyseiset spagut kiinnostaisivat, mutta kun tuo digivalmius on omalla kohdallani sattuneesta syystä vielä persiilleen, niin ei voi noita oikeen kommentoida. Talteen lähtisivät muuten takuuvarmasti.

No onpahan siksi aikaa tekemistä näitten loppujen Future Filmsin julkaisemien ja nyt alehintaan myytävien Spencer&Hill leffojen kanssa joita joutuu Anttilassa käydessä aina kantamaan kotiin. Nytkin lähti Pommittaja Bud, joka jo pelkän nimensä ansiosta vaikuttaa laadukkaalta. Ja olihan siellä sentään Buddy goes west, joka kai lasketaan spagettiosastolle. Unohtamatta Trinityä ja Nobodya jotka ovat tosin hyllyssä valmiina olleet jo pitemmän aikaa.
Jakel 16.1.2007 15:25
Joestar ( 16.1.2007 14:22)
En ainakaan itse löytänyt aiheesta niin tolkuttomasti jutustelua. Sitä paitsi foorumilla pitäisi riittää paljon sellaista väkeä, jotka eivät edes saa kirjoitella muualle kuin tänne hiekkalaatikolle.

Johtunee siitä, että Westernit ovat yleensäkin sellainen kestopuheenaihe, joka jakautuu useisiin ketjuihin aina elokuva, vhs ja dvd-osioissa. Monesti itse elokuvat on jo käyty läpi ja olennaisimmat asiat sanottu, joten tv-esitys ei siksi tuota suurta keskustelua. Tämä ei tietysti tarkoita sitä, että niistä ei pystyisi puhumaan lisää.
spatter 23.1.2007 15:40

En ole itse vielä digilaatikkoaikaan siirtynyt, ja vituttaa kun teeman spagut menee ohi..

Tuli mieleen että jos joku täällä olisi polttamassa itselleen noita DVD:lle, niin olisin kiinnostunut sosialisoimaan ne itsellenikin. Jotain korvaustakin voisin pistää.
Jouni Hokkanen 23.1.2007 16:43
spatter ( 23.1.2007 15:41)
En ole itse vielä digilaatikkoaikaan siirtynyt, ja vituttaa kun teeman spagut menee ohi..

Tuli mieleen että jos joku täällä olisi polttamassa itselleen noita DVD:lle, niin olisin kiinnostunut sosialisoimaan ne itsellenikin. Jotain korvaustakin voisin pistää.

Ei panikointia; spaguista on yksi uusintaoikeus jäljellä, eli setti esitetään vielä kerran parin-kolmen vuoden sisällä.
Antti Tohka 23.1.2007 16:55
Jouni Hokkanen ( 23.1.2007 16:44)

Ei panikointia; spaguista on yksi uusintaoikeus jäljellä, eli setti esitetään vielä kerran parin-kolmen vuoden sisällä.

Hieno homma. Welho varmaan terrorisoi noita lähetyksiä jotenkin, koska digiboksi on "mogannut" kaikki muuta paitsi tuon ensimmäisen lähetyksen.
Goose 24.1.2007 12:35
Antti Tohka ( 23.1.2007 16:56)
Jouni Hokkanen ( 23.1.2007 16:44)

Hieno homma. Welho varmaan terrorisoi noita lähetyksiä jotenkin, koska digiboksi on "mogannut" kaikki muuta paitsi tuon ensimmäisen lähetyksen.

Sama juttu mullakin!
Bitnik 29.1.2007 15:24

Tällainen löytyi:

http://www.lankkarit.net/
xav 30.1.2007 16:22

Hienoa kuulla että leffat tulevat vielä uudemman kerran, niin saa sitten ne talteen mitä ei levyinä löydä tai joihin pitää ensin tutustua.

Ja ylipäätään näiden näyttäminen on Huippu Juttu thumbsup.gif