DVD-soitinta etsimässä

Antti Vanhala 6.1.2007 16:07

Ennen kuin aloitan tuhansien eri tekniikkafoorumien viestien penkomisen niin kysynpä ensin täältä, eli jos olet ostanut hintaluokan 100-200 e dvd-soittimen lähiaikoina niin kokemuksia kehiin. Vaatimuksena olisi ainakin optinen anto äänelle ja helppo aluekoodittomuus, mieluiten niin että olisi jo valmiina tai ainakin kauppa tekisi sen pyydettäessä. Ja jos kauppa sijaitsee pääkaupunkiseudulla on se tietty plussaa.

Antti Näyhä 6.1.2007 16:26

Menee parikymppiä yli budjetin, mutta osta silti

Oppo.
november 6.1.2007 17:05

Ostin tässä uudenvuoden tienoilla videotykin ja sitä ostaessani myyjä kysyi, että onhan DVD- soittimessani varmasti digitaalisen kuvantulon liitinpaikat (eli tämä ns. kolmipäinen komponenttivideokaapeli) Merkki on Sony ja hintaluokaltaan n. 100 euron malli on DVP- NS33. Koska laite oli kytkettynä telkkariin scarttijohdolla en ollut asiasta varma, mutta ajattelin että kun merkki on niin laatuisa kuin Sony, niin kyllä siinä varmasti liitännät löytyy.

Kotiin tullessa asian todellinen laita paljastui kun totesin ettei kyseistä liitosmahdollisuutta ole vaan rampassa on vain tämä yksipäinen komposiittivideokaapelipaikka. Tykin kun laittaa niin kuvan soisi olla parasta mahdollista luokkaa eikä mitään paalinnarukytköksiä.

Tykin myynyt liike oli jo kiinni joten lähdin 20 km päässä olevalle Kärkkäiselle ja sieltä löytyi Sonyn malli hintaluokassa n. 150 euroa. Malli oli tarjouksessa ja sain sen satasella. Myyjä vakuutti, että siitä löytyy varmasti tarvitsemani liitäntäpaikat. Kiireesti kotiin, paketti auki ja hommiin!! Vaan Lofoottien lokinläjä! Ei löytynyt siitäkään mallista sijaa digitaaliselle kuvantulolle. Silloin polvet notkahtivat, oli istuttava ja päästettävä n. 30 kirosanaa. Mieli oli ruveta moukarinheittotreeneihin tuolla kyseisellä kapistuksella vaan maltoin mieleni ja lähdin sinä päivänä jo kolmannen kerran kauppasille.

Ällistynyt myyjä ei kaupassa uskonut tätä ennenkuin itse näki ja ihmetteli Sonyn mallien surkeita kuvanliitäntämahdollisuuksia. Kaiveli jostain saman hintaisen Panasonicin ja ehdotti sen ostamista Sonyn sijaan. Vaadin, että paketti avataan siellä ja todetaan neljän silmän voimalla että nuo kirotut liitäntäpaikat varmasti siellä on ja ihme!! Sieltähän löytyi ne. Näin vaikeaa se joskus on!!

Kyselit lähinnä optista äänenantoa ja sellainen kyllä löytyi jopa tästä halvimmasta Sonyn räikästä. Aluekoodeihin en ole niin perehtynyt, mutta olettaisin sinun olevan tykistön miehiä joten Sonyn surkeat kuvanliitäntämahdollisuudet ajattelin tuoda esiin.

Kohelluspäivästä on nyt viikko ja loppusaldona oli kolme eri reissua ja 120 km edestakaisin ajelua vaan kyllä kannatti! Nyt on kuvat ja äänet kohdillaan ja katselunautinto optimaallinen.
k-mikko 6.1.2007 18:04
november ( 6.1.2007 17:06)
Ostin tässä uudenvuoden tienoilla videotykin ja sitä ostaessani myyjä kysyi, että onhan DVD- soittimessani varmasti digitaalisen kuvantulon liitinpaikat (eli tämä ns. kolmipäinen komponenttivideokaapeli)

Komponentti ei ole digitaalinen, jos nyt ymmärsin oikein.

Itse hommasin tykin yhteydessä vuosi sitten Samsung 850:n, joka oli tuolloin varsin suosittu tykin kumppaniksi. Nyt on tilalle tainnut tulla uudempi 860. Aluekoodittomaksi sai kaukosäätimellä kunhan ensin tajusin lukemani oikein. Äänen saa ulos ainakin koaksaalilla, optisesta en ole saletti, mutta 860:sta löytyy ainakin. HDMI löytyy sekä DIVX-toisto jos on hyötyä. Huonoja puolia 850:ssä se, ettei tunnista automaattisesti NTSC/PALia ja kaukosäädin pitää suunnata tarkasti. Hintaa n. 150e.
JMustonen 6.1.2007 18:32

Kysytäänpä samalla: Itse olen harkinnut Panasonicin tallentavaa

Dmr-es15:ta (199 euroa Anttilasta). Onko kellään mitään kokemuksia tästä? Ainakin dvdplazalla kokemukset ovat olleet positiivisia. Ja kiirehän tämän kanssa on, kun pitää olla joku tallentava ensi maanantaiksi. Kiitokset vaan Teema.
Antti Vanhala 6.1.2007 18:35

Kommentit arkikäytöstä ovat hyviä, esim. itse en enää aio sietää yhtäkään laitetta jossaa kaukosäädintä pitää tähdätä tarkemmin. Liitännät tietty on helppo laskea tarpeen mukaan, tuo optinen anto on kumma juttu, vastaan on tullut jo parikin soitinta joissa oli kyllä kuvapuoli kunnossa mutta ääniantona vain koaksiaali joita vahvistimissa yleensä on paljon vähemmän kuin optisia liitäntöjä.

Tosiaan, kolmella rca:lla viitataan epäilemättä YPbPr-kuvaan joka on analoginen, pystyy 1080i hd-tarkkuuteenkin, http://en.wikipedia.org/wiki/YPBPR . HDMI välittää kuvan digitaalisesti.
Antti Näyhä 6.1.2007 18:47

Ja selvennetään vielä, että DVI/HDMI on siis kuvanlaadultaan komponenttiakin parempi valinta soittimen ja digivideotykin väliin (mahdolliset soitinten/tykkien bugit poislukien).

november 6.1.2007 21:09
Antti Vanhala ( 6.1.2007 18:36)
.

Tosiaan, kolmella rca:lla viitataan epäilemättä YPbPr-kuvaan joka on analoginen, pystyy 1080i hd-tarkkuuteenkin, http://en.wikipedia.org/wiki/YPBPR . HDMI välittää kuvan digitaalisesti.

Kyllä vaan, tuo se juuri on ja tuohon liitäntöjä on Sonyissa alle 200 euron malleissa turha odottaa.
Antti Vanhala 7.1.2007 12:31
JMustonen ( 6.1.2007 18:33)
Kysytäänpä samalla: Itse olen harkinnut Panasonicin tallentavaa Dmr-es15:ta (199 euroa Anttilasta). Onko kellään mitään kokemuksia tästä?

Kommentoidaan kun on kiire, vaikkei tämä taida olla erityisen rakentava. Minulla on tuon edeltäjä ES10 ja se on kyllä hyvä laite, joskin laukesi totaalisesti alle vuoden käytön jälkeen (näitä on raportoitu useita netissä joten kyse ei ole ollut yksilöviasta), ei suostunut lukemaan levyjä enää lainkaan. Onneksi takuuta oli pari kuukautta jäljellä joten asiointi huollon suhteen kävi helposti. Sen jälkeen laite on toiminut kuin unelma, levyjen yhteensopivuuden osalta paremminkin kuin ennen. DVDPlazan ketjusta tosin jäi vähän epävarmaksi onko ES15 mallissa RGB in, digiboksista tallennettaessa hyvin oleellista: http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=47620 . Tulkitsen itse tuota niin että ominaisuus löytyy mutta pieni epävarmuus jää.
Petteri Borgman 7.1.2007 15:10

Kivoja nää heräteostokset:

Oppo DV-981HD. Nyt kun vielä jostain sais rahaakin.

Varmistuksena vielä, tuossa tuotekuvauksessa kun luki universal dvd player, niin tarkoittanee, että on valmiiksi aluekooditon?

edit: linkki kuntoon
Antti Vanhala 7.1.2007 22:28

Oppo on aluekooditon, sitä en tosin heti muista pitääkö laitteeseen syöttää jokin mukanatuleva koodi. Eipä sillä ole juurikaan merkitystä. Yksityiskohdat selviää Marekilta jos soitin kiinnostaa, hän vastaa sähköposteihin ripeästi ja asiakaspalvelu on asiantuntevaa.

Petteri Borgman 8.1.2007 17:00
Antti Vanhala ( 7.1.2007 22:29)
Oppo on aluekooditon, sitä en tosin heti muista pitääkö laitteeseen syöttää jokin mukanatuleva koodi. Eipä sillä ole juurikaan merkitystä. Yksityiskohdat selviää Marekilta jos soitin kiinnostaa, hän vastaa sähköposteihin ripeästi ja asiakaspalvelu on asiantuntevaa.

Jeps, vähän lisää nettiä selailemalla löytyi, että aluekoodin saa pois syöttämällä koodin kaukosäätimellä.
Antti Vanhala 8.1.2007 18:21

Valmistajien sivustoja selatessani huomasin että ainakin Pioneer käytti termiä "universal dvd player" viittamaan siihen että soitin toistaa mahdollisimman monia levy- ja tiedostoformaatteja eikä lainkaan aluekoodittomuutta. Tätä on varmaan Opponkin kohdalla tarkoitettu kun itse aluekoodi on purettava ns. manuaalisesti.

Antti Vanhala 3.3.2007 15:12

Valituksi tuli sitten Pioneer 696, on toiminut kaikin puolin täsmällisesti ja luotettavasti kuukauden verran. Kaikki oleellinen löytyy ja kapulakin on mukavan selkeä. Laitteen toimitti postiennakolla valmiiksi aluekoodittomana

www.sarkapro.com .
Petteri Borgman 3.3.2007 17:51

Eilen tuli Oppo ja pikaisen testaamisen perusteella täytyy sanoa, että laitetta ei ole turhaan kehuttu! Telkkari on 37" hd-ready joten oppossa on käytössä 720p skaalaus. Kuvanlaadussa oli selvä parannus vanhaan perussoittimeen verrattuna ja olipa laite jo valmiiksi aluekooditonkin.