kahvinkeitin

Juhis H 1.11.2006 11:06

Ääni sekä Moccamasterille (joku Anttilan perusmalli meillä on) ja vielä tuolle kuvassa olevalle alumiinisysteemille jossa on tuo viiksiäijä, just samanlainen on myös ahkerassa käytössä. Ja on halpa.





Yksi hyvä peruskikka on se ettei koskaan kaada vettä kahvinkeittimeen itse kahvipannusta, siitä tarttuu rasvaa veteen ja vaikuttaa makuun. Tai sitten tietty pesee pannun joka käytön jälkeen mutta ei kai niin kukaan oikeasti jaksa tehdä.
Lauri Lehtinen 1.11.2006 11:41

Jep, "viiksiäijä-Bialetti" kuuluu keittiön varustukseen siinä missä korkinavaaja.





Kofeinistin ostoslistalla seuraavana oma kahvimylly ja papuja entistä tuoreempia makunautintoja varten. Kuulostaa ehkä liioittelulta mutta maistakaa niin ymmärrätte.
Red Right Hand 1.11.2006 12:02
Juhis H ( 1.11.2006 11:07)
Tai sitten tietty pesee pannun joka käytön jälkeen mutta ei kai niin kukaan oikeasti jaksa tehdä.




Heh, niinpä. Kerran kuukaudessa pitäisi kahvinkeittimen läpi juoksuttaa etikatkin kerääntyneen kalkin takia... mä oon kait tehnyt toimenpiteen kerran elämäni aikana. blush.gif
Antti Näyhä 1.11.2006 12:57

Bialettihan väittää, että alumiiniin ajan kanssa pinttyvät kahvinjämät parantavat makua, joten pannua ei kannata pestä liian huolellisesti. Oma pannuni on jonkun toisen valmistajan teräksinen malli, kalliimpi oli mutta viehättää jotenkin esteettisesti enemmän eikä sisällä tyhmän näköistä viiksiukkoa. Eikä tarvitse miettiä, aiheuttaako aivoihin kertyvä alumiini ajan kanssa elokuvamaun huononemista.





Lukaiskaapa moka-pannun lyhyt historia, sisältää kiinnostavia sosiopoliittisia juttuja. Mm. tuo alumiinin valinta materiaaliksi ei ollut sattumaa, vaan fasistihallinto valoi tuohon aikaan juuri alumiinista kansallisen omavaraisuuden symbolia, kun Italian kallioperästä löytyi kehnosti muita metalleja. Vitsikäs viiksiukkokin lienee siis fasisti, tai vähintään konformisti. Väkevää paatosta:



…(A)cknowledge that a new and decisively important protagonist has emerged in the nation’s economic life: ALUMINUM. An Italian metal, the abundance of which makes us the envy of the world…Aluminum is sure to permit us to reduce to a bare minimum the importation of other metals, freeing the Fatherland from the onerous tributes that, to this day, continue to be exacted abroad…(Aluminum) embodies Italy’s unyielding destiny!


(Tuossakin jutussa tosiaan puhutaan "koti-espressosta", mutta e-sanan käyttäminen tuossa yhteydessä on oikean kofeinisti-elitistin mielestä edelleen vain ihan silkkaa markkinamiesten kusetusta. smile.gif)
Plissken 2.11.2006 19:19
Antti Näyhä ( 1.11.2006 10:46)
Espressot voi sitten juoda vaikka Helsingissä käydessään La Lunassa, jossa on törkeän hieno vanha espressokone.




Ei voi enää. Paikka laitoi lapun luukulle jo kuukausia sitten sad.gif
Crni 3.11.2006 10:38
Plissken ( 2.11.2006 19:20)
Antti Näyhä ( 1.11.2006 10:46)
Espressot voi sitten juoda vaikka Helsingissä käydessään La Lunassa, jossa on törkeän hieno vanha espressokone.




Ei voi enää. Paikka laitoi lapun luukulle jo kuukausia sitten sad.gif




Missä tuo edesmennyt Luna sijaitsi?



Helsingin parhaat espressot 3.11.2006:



1.Kaffecentralen, Pursimiehenkatu



2.Gran Delicato, Albertinkadun ja Kalevankadun kulma



Suosittelen enemmän kuin lämpimästi, on kuin puhdasta kultaa joisi..
Bitnik 3.11.2006 12:06
Juhis H ( 1.11.2006 11:07)
Yksi hyvä peruskikka on se ettei koskaan kaada vettä kahvinkeittimeen itse kahvipannusta, siitä tarttuu rasvaa veteen ja vaikuttaa makuun. Tai sitten tietty pesee pannun joka käytön jälkeen mutta ei kai niin kukaan oikeasti jaksa tehdä.




Kahvirasva ei muuten lähde edes pesemällä täysin pois joten rasvaa menee aina tukkimaan putkistoa jos pannusta kaataa. Kahvirasvan tukkimat putket tekee sitä prötinä-ääntä.
pirihuora 5.11.2006 00:49

Hirveetä homostelua, vai onko tää nyt jotain metroseksuaalisuutta. Lakatkaa ostamasta niitä Hyvä Ostos-kahvipaketteja niin ei tarvii inistä kun tulee pahaa kahvia alle 200 euron keittimellä.

Lauri Lehtinen 5.11.2006 12:34
Crni ( 3.11.2006 12:39)
Plissken ( 2.11.2006 19:20)
Antti Näyhä ( 1.11.2006 10:46)
Espressot voi sitten juoda vaikka Helsingissä käydessään La Lunassa, jossa on törkeän hieno vanha espressokone.




Ei voi enää. Paikka laitoi lapun luukulle jo kuukausia sitten sad.gif




Missä tuo edesmennyt Luna sijaitsi?


Siis se pieni kahvila-ravintola, joka oli Helsinki Clubin naapurissa.



Cinema Mondon toimistolla taitaa olla samanlainen espressokeitin.
Antti Näyhä 7.11.2006 13:08
pirihuora ( 5.11.2006 00:50)
Hirveetä homostelua, vai onko tää nyt jotain metroseksuaalisuutta. Lakatkaa ostamasta niitä Hyvä Ostos-kahvipaketteja niin ei tarvii inistä kun tulee pahaa kahvia alle 200 euron keittimellä.


Käy sinä vaan huoltoasemalla imemässä heterokahvisi. Hyvä moka-pannu muuten maksaa n. 25 euroa.