Cypher / Brainstorm

Spaddu 1.1.2004 15:49

Vittu että oli mahtava!

Luulen, että positiivinen fiilis voisi olla vieläkin yllättävämpi, jos olisin bongannut vaan dvd:n vuokraamon hyllystä ihan muina miehinä (mitä en koskaan tee). Jeremy Northam (esim. tää The Netin palkkatappajatyyppi, Gosford Park, Mametin The Winslow Boy) onnistuu aika hyvin muuntautumaan alun ujosta ja nörttimäisestä valkokaulustyöntekijästä – ne silmälasit voi jumalauta – uuden roolinsa täysin siemauksin vastaanottavaksi teollisuusvakoojaksi tms. Lucy Liu ei sinänsä tehnyt yhtään erilaisempaa roolityötä kuin Charlien enkeleistä tai Kill Billistä saisi aiheen odottaa – kylmät mutta arvoitukselliset silmät ja kovaa ulkokuorta, perinteinen femme fatale siis. Juonesta ei kannata kertoa yhtään mitään, takakantta ei kannata edes lukea (en tiedä spoilaako se, minä en lukenut). Sanotaan vaikka, että elokuva on – ainakin aluksi – yhdistelmä Carpenterin They Live!:ä sekä jotain nykyaikana niin muodikasta identiteettisekoiluelokuvaa ja agenttimysteerijännäriä whatever the fuck that means. Cypherista voisi ehkä olla ainesta eräänlaiseksi kaveripiirin suosittelun kautta kasvavaksi kulttielokuvaksi ("Hei kato tää, tää on vitun hyvä.")...

Speksit: Anamorf. 1,85:1, DTS/dd 5.1, ekstroina muutamat aika perinteiset ja tylsät haastattelut ja "B-Roll" sekä neljän elokuvan (ml. Cypher) trailerit, kuvanlaatu on aikalailla super.
Dotcom 2.1.2004 15:17

Voi helvetti. Mä en ole viodevuokraamosa käydessäni tajunnut että tämä on se Cypher kun kannessa lukee vielä niin helvetin isolla Brainstorm. Olisihan ton Lucyn pitänyt jo paljastaa. Täytyy varmaan lähtee käymään videovuokraamossa...

MiR 2.1.2004 20:28

Jep, kerrassaan loistava leffa joka onnistuu ahdistavuudessaan loistavasti. Juuri Northamin rooli kantaa elokuvan vielä yhden asteen korkeammalle. Ostin DVD:n tietämättä leffasta oikeastaan juuri mitään – tällä kertaa uhkapeli todella kannatti. Ehdottomasti suositeltava leffa miltei kenelle tahansa.

Griffin 2.1.2004 23:59

Minä en taas tälle teokselle ensikatselulla paljoa syttynyt. Riskalan ylisanojen jälkeen odottelin korkeintaan jotain hieman keskinkertaista parempaa ja sen periaatteessa sainkin. Mitenhän tuota tuli nyt kommentoitua tuonne viikon aikana katsotut ketjuun? Muistaakseni jotenkin niin, että homma kompastui mielestäni liikaan pyörittelyyn ja omaan näppäryyteensä. Elokuvalle pitää kuitenkin antaa joskus toinenkin mahdollisuus, jos vaikka sitten purisi paremmin. Kannattaa kuitenkin katsoa ainakin kerran, koska kyllä tämä viime aikojen scifin kärkeen menee.

drake2j 3.1.2004 16:38
Griffin (3.1.2004 00:00)
Minä en taas tälle teokselle ensikatselulla paljoa syttynyt.

Samat sanat. Katsomisesta on jo jonkinverran aikaa joten en nyt osaa kommentoida tarkemmin missä mentiin vikaan, ei vaan toiminut kohdallani, ei viihdyttänyt, lähinnä tylsistytti. Ajattelin vain yllämainittujen ylisanojen jälkeen varoittaa suhtautumaan elokuvaan hienoisella varauksella.
k-mikko 3.1.2004 20:37
Griffin (3.1.2004 00:00)
Muistaakseni jotenkin niin, että homma kompastui mielestäni liikaan pyörittelyyn ja omaan näppäryyteensä.

Näin minunkin mielestäni.
Spaddu 3.1.2004 21:04

Okei, ehkä pettymyksen syynä liian korkeat ennakko-odotukset. Ja varmaan takakannen lukeminen. Se voi pilata aika paljon. Mutta jos mitään odottamatta – tietäen, että Riskala ylisti Cypherin taivaisiin, mutta suhtautuen samalla arvosteluun nuivalla ja saattaa olla paska ‑asenteella – katsoo elokuvan, voipi myönteisesti yllättyä.

Ossessione 5.1.2004 16:50

Itse olin aikoinani tuskastua kuoliaaksi elokuvan näytöksessä, jonne olin kavereideni suosituksien perusteella päätynyt. Elokuva todellakin kärsii omasta näppäryydestään, eikä yllättävä juoni jaksanut kiinnostaa minua juuri lainkaan. Henkilöhahmoista oli lähes mahdoton välittää ja kokonaisuus näytti silmissäni aika kurjalta kaikkine tehosteineen. Loputtomien yllätysten kokonaisuus tuntui aika vaisulta ja väkinäiseltä. Lucy Liu oli kyllä nätti ja poltteli baarissa hienosti savuketta... muistaakseni kampauskin oli varsin kaunis. Kiintoisin elokuvaa koskeva kysymys liittynee sen nimenvaihdokseen pohjoisia markkinoita varten. Onko kenelläkään tietoa miksi Cypheristä tuli Brainstorm?

Dotcom 6.1.2004 16:24

Tuli tarkastettua Cypher.

Mielestäni näyttelijäsuoritukset olivat hyvinkin oivallisia, mutta minä ainakin hieman turhauduin varsinkin elokuvan keskivaiheilla johteun juuri elokuvan "tiedostavasta" näppäryydestä. Samanlaiset ongelmat ovat vaivanneet niin monia elokuvia, esim. The Game joten ei tästä enää jaksa nalkuttaa. Kokonaisuudessaan Cypher oli kuitenkin oikein oivallinen ja piristävä. Erilainen elokuva. Tietokoneella tehdyt efektit olivat, kuten useimmiten heikohkoja.

Se kuka vastaa elokuvan uudelleen nimeämisestä pitäisi teloittaa ilman oikeudenkäyntiä.
Disco Studd 7.1.2004 16:04

Elokuvan "ekstroja" katsellessani käsitin, että Cypher / Brainstormin alkuperäinen nimi olisi pitänyt olla Company Man.

Se olisi ollut hyvä nimi.
Spaddu 8.1.2004 15:24

Minusta taas Company Man kuulostaa aika kammottavalta. Vrt. joku Bad Company.

Dotcom 9.1.2004 16:04

Mistä toi Cypher nimi sinänsä edes tulee? Brainstorm on todella kammottava nimi, ei mitenkään liitettävissä elokuvaan. Company Men olisi ollut hyvä ja näppärä nimi joka olisi sopinut elokuvan henkeen parhaiten.

Spaddu 9.1.2004 19:30

Hohdon haastattelussa se selitettiin. En muista mitä oli. Ks. Hohdosta.

MiR 9.1.2004 22:51

Sinänsä mielenkiintoinen sävy vallitsee tässä threadissa – leffa tuntuu olevan suurimman osan mielestä ihan O.K., mutta ei sitten kuitenkaan ole loppupeleissä mitenkään turhan häävi raina.

Kyseessä ei ole perinteinen elokuva, mikä on laajalti tunnustettu hyväksi asiaksi – mutta toisaalta omanlaisesta pikkunäppäryydestä, juonen koukeroisuudesta ja liiallisista käännöksistä, sekä omien polkujen kulkemisesta ei sittenkään oikein pidetä. Erilainen saa olla – mutta ei erilainen kuitenkaan aivan tällä tavalla, vai?

Näyttelijät – No ovathan ne ihan siedettäviä tuntuu olevan vallalla oleva käsite. Liu on nätti, mikä riittää hänelle hyvin. Northam vakuuttaa suorituksellaan, paitsi ehkei sitten kuitenkaan. Ja ei ne roolitkaan sitten kuitenkaan oikein toimi – tai ole ainakaan mitenkään uskottavia.

Entäpäs sitten tämä leffan nimi. Eihän tämä perkele soikoon voi olla leffa eikä mikään kun kerran on ihan nimikin vaihdettu tänne 'pohjoisen ulottuvuuden' markkinoille. Eikä tuo nimikään oikeastaan selitä elokuvaa tai kuulu siihen millään tavalla. Paskoja nimiä ovat oikeastaan kumpikin.

Omasta mielestäni Cypher/Brainstorm on silti leffa paikallaan, enkä näe sen juonessa mitään suurempia ongelmia. Kyse on sci-fistä, joten hieman vapauksia voinee antaa inho-realismista.

EDIT: Luojan kiitos leffan nimeksi ei tullut Company Man, Spaddun perustelu riittänee.
Griffin 10.1.2004 02:42

Ainakin täällä osoitteessa tuo juonessa tapahtuva jatkuva twistaaminen alkoi maistua niin itsetarkoitukselliselta, että se vei hommasta makua liiaksi. Se taas, että sanoin sen menevän viime aikojen scifin kärkeen taas kertoo mielestäni jotain surullista ko. genren nykyisestä tilasta, mutta eiköhän se taas jossain vaiheessa muutu parempaan suuntaan. Ties vaikka Natalin seuraava ohjaus purisi paremmin, ainakin Cubesta tykkään kuin hullu puurosta.