DVDitä kerätessä sitä havahtuu välillä itsetutkiskeluun. Tavallaan olen hieman kade heille, jotka pystyvät keräämään "vain hyviä" DVD-leffoja. Ei sellaisia ihmisiä taida ollakaan?
Mutta sitten tulee näitä elokuvia, jotka saattavat olla peräti viiden tähden kamaa, vuokralätty tulee katsottua – eikä sitten enempää. Mutta miksi näitä ei koskaan tule hankittua omaksi, edes halvalla, sasse.
1) Niin sanotut pahanolonelokuvat ovat mielestäni ristiriitainen genre dvd:iden keräilyn kannalta. Solondzit löytyvät, ja se pakollinen Bad Lieutenant, mutta se varmaan vain Harvey Keitelin takia, sillä esim. Lilja Foreverin, Unelmien sielunmessun, Salon, Elephantin tai Haneken elokuvien pariin ei ehkä vain tule palattua tarpeeksi usein, jotta niitä kannattaa omaksi hankkia. Ehkäpä se umpikiero huumori tekee Solondzin leffoista hyllykamaa.
2) Muusikoiden elämäkertaelokuvat ovat helpommin selitettävä tapaus. Rayssa ja Walk The Linessä ei ollut mitään vikaa, päinvastoin, mutta levyt ja musiikki-dvd:t kertovat saman originaalisti. Buena Vista Social Club-dvd:täkin tyrkittiin suurin piirtein eurolla käteen kaupoissa takavuosina, mutta kun ei. CD riittää, kun itse musiikin sanoma on niin vahva.
3) Spielbergin kanssa täytyy ottaa tiukka linja. A.I.:tä pyörittelin kotona kauan kädessä, tuplalevypainos ja kaikki, ja sitten vaan päätin että ei hitto, myyntiin vaan, mitä ihmettä olen aikoinaan ajatellut. Minority Report on kiikun kaakun hyllyssä, mutta Münchenin hienoiset korniudet tulevat jättämään sen alelaariin tulevaisuudessa. Schindlerin listasta riittää vhs. Spielberg on merkittävä ohjaaja, ja elokuvat pääpiirteissään hyviä, mutta... ei hyllyyn.
4) Vanhan johnwayne-koulukunnan länkkärit. Itse on tullut koko ikä vahdattua 60-luvulta alkanutta raadollisempaa länkkäröintiä. Puhtolänkkäritkin ovat oikeassa mielentilassa oikein loistavia, mutta ei niitä kaikkia saisi mahtumaankaan hyllyihin.
5) Puhtaasti tilankäyttösyistä joutuu myös sydän verta pierren tekemään karsintaa esim. Allenin, Kurosawan, Hitchcockin ja Bergmanin töiden kohdalla.
Jepjep. Mielipideasioitahan nämä.