The Beyond

Humphrey Bogart 17.9.2006 18:41

Kun täällä on elokuvien suhteen aika hiljaista niin pistetään nyt ketju pystyyn vaikka Fulcin The Beyondista. Tutkiskelin äsken joku aika sitten ollutta elitistien parhaat kauhuelokuvat ‑äänestystä ja tämä leffa sai aika runsaasti mainintoja. Katsoin eilen elokuvan vasta ensimmäistä kertaa ja tuli lähinnä sellainen tunne että olisiko tämä ollut kovempi tapaus, jos olisi nuorempana nähnyt ensimmäisen kerran. Tämä listautui ihan hyvä ‑sarjaan omalla kohdalla mutta ei sen enempää. Yritystä oli, näkemystä ja visioita, mutta ei tämä silti mitään ultimaalisia säväreitä antanut. Muutamia hyviä hyytäviä kohtauksia, mutta kokonaisuus jäi silti jotenkin odotettua laimeammaksi. Loppukohtaus oli kyllä hieno (kun päähenkilöt seisovat siellä jossain) ja jätti hyvän fiiliksen. Musiikki loi hyvää tunnelmaa, katsoin leffan yöllä valot sammutettuina, mutta silti... Olenko missannut jotain? Toisaalla väitettiin että elokuva paranee useammalla katselukerralla, mutta tätä kommenttia kuulee turhankin usein jos kyseenalaistaa jonkun leffan ylivoimaisuuden. ***½

Syvällisiä kommentteja elokuvasta siis kaivataan ja miksei Fulci-fanien analyyseja muutenkin miehen tuotannosta. Beyondia ei näköjään ole arvosteltu Elitistissä, vaikka moni muu Fulcin elokuva on.
Ehetyz 18.9.2006 17:23
sud ( 17.9.2006 22:26)
Prologi oli hieno...vähän junnaa muuten ja efektit olivat todella pöljän näköisiä...vievät tunnelmasta paljon pois Bad taste-henkisyydellään, se hämähäkki-kohtaus, onneton tekokoira ja silmänpullahdukset...khihihi.

*sarkasmi alkaa*

Niin, Alien versus predator oli varmaan tosi paljon parempi.

*sarkasmi päättyy*
Dremez 18.9.2006 19:31
Humphrey Bogart ( 17.9.2006 18:42)
Syvällisiä kommentteja elokuvasta siis kaivataan ja miksei Fulci-fanien analyyseja muutenkin miehen tuotannosta. Beyondia ei näköjään ole arvosteltu Elitistissä, vaikka moni muu Fulcin elokuva on.

No tämä kuuluu noihin Fulcin tunnetuimpiin teoksiin ja helposti tulee tehtyä perusoletus että kaikkihan nämä ovat nähneet joskus teinivuosina. Eli mielestäni samalla viivalla kuin esim. melkein kaikki Argentot, turha arvostella kun netit pullistelee näiden arvosteluja ja kaikki olennainen on jo sanottu.

Threadinkin saaman suosion perusteella juuri tuo puhkikuluneisuus vie suurimmat mehut avata sanaista arkkuaan vaikka itse elokuva olisikin varsinkin nostalgiasyistä arvossaan.
Artisan 18.9.2006 20:51
sud ( 18.9.2006 20:50)
A vs. P oli kieltämättä mukavampi katsoa loppuun asti kuin Beyond

biggrin.gif

Siinä meni kaikki mahdollinen uskottavuus kertaheitolla!
Humphrey Bogart 19.9.2006 10:39
Dremez ( 18.9.2006 19:32)
Humphrey Bogart ( 17.9.2006 18:42)

Eli mielestäni samalla viivalla kuin esim. melkein kaikki Argentot, turha arvostella kun netit pullistelee näiden arvosteluja ja kaikki olennainen on jo sanottu.

No, onpa Elitistin sivuilla arvosteltu mm. Suspiria, eiköhän senkin analyyseja ole netti pullollaan.. Mutta toki osasin odottaa että Beyond on puhkikaluttu aihe monen mielestä. Aina voi löytyä kuitenkin jotain uutta sanottavaa. Ja jos keskusteluja täytyy avata elokuvista joista ei ole jo puhuttu aikaisemmin niin aika vähissä ne ovat.
Artisan 21.9.2006 13:28
sud ( 21.9.2006 12:49)
mun illuusio särkyy niin helposti tökeröyksissä.

Esim.

"Höh, huono tehoste. Ei zombiet oikeasti näytä tuolta!"
Maldoror 21.9.2006 14:48

Minun kohdallani ainakin

Beyondin (ja hieman kärjistäen eurooppalaisen genre-elokuvan yleensä) viehätys on niinkin epämääräisessä asiassa kuin tunnelmassa. Minulla on ei ole mitään monitahoisia henkilöhahmoja, hienoja tehosteita, loogista tarinankerrontaa yms vastaan, mutta lähinnä sydäntäni olevat elokuvat eivät kiehdo minua noiden seikkojen takia, vaan monesti niiden puutteesta huolimatta.

Elokuvat kuten Beyond käyttävät erilaisia keinoja (kuvasto, musiikki jne jne) luodakseen jotain mitä en oikeastaan osaa kuvailla muulla sanalla kuin tunnelma. Joskus olen käyttänyt myös termiä maagisuus, mutta se nyt saattaa monista kuulostaa jo liian kornilta. Minulle tärkeintä on juuri se millaisia assosiaatioita elokuvat luovat mielessäni, ja yleensä nämä assosiaatiot ovat juuri Fulcin, Argenton, Bavan, Francon, Rollinin ja kumppanien kohdalla niin häiriintyneitä, että elokuviin ei voi olla rakastumatta. Eli siis, jos elokuva ei vedä minua mukaansa maailmaansa, silloin ei ole mitään väliä onko sillä nerokas käsikirjoitus (esim. useammat Kubrickit jättävät kylmäksi).
JMustonen 21.9.2006 20:55
sud ( 21.9.2006 14:04)
Mun kohdalla ei katso tekovuotta vaan tyylitajuista toteutusta, joka näkyy esim. siitä kuinka nopeasti ajan hammas mitäkin tekelettä puraisee... Uskon että vähemmälläkin rahalla olisi voitu tehdä Beyondin hämähäkki-kohtaus tyylikkäämmin jos ideoita, itsekritiikkiä ja tyylitajua olisi löytynyt tekijöiltä enemmän...jos itse olisin leffantekijä, en voisi päästää käsistäni moista kökköä.
Standartit efektien tekemisen ja katsomisen suhteen ovat melkoisesti muuttuneet tässä vuosien varrella. Näillä kriteereillä esim. Forbidden Planetin ja oikeastaan koko 50 ‑luvun scifin voi upottaa roskakoriin monen muun genren ohella. Vastaavasti 80 ‑luvun alun gorea on helppo kritisoida kököksi tai huonoksi tehdyksi, jos välttämättä haluaa lähteä tälle linjalle. Siitä huolimatta, vaikka efektit näyttävät ajoittain keinotekoisilta en lähtisi väittämään etteikö Fulcilla vielä 80 ‑luvun alussa ollut itsekritiikkiä ja tyylitajua. Resurssit olivat usein todella pienet ja kökköjäkin efektejä väännettiin monia tunteja. Tietenkin elokuvaa voi tarkastella jonain omasta historiastaan irrallisena kujanjuoksuna, jonka huippukohdat löytää kulloisenkin vuosikymmenen teknologiasta – toinen vaihtoehto on yrittää suhteuttaa elokuvien sisältö siihen ajanjaksoon jona ne on valmistettu.
sud 22.9.2006 09:57
JMustonen ( 21.9.2006 20:56)
sud ( 21.9.2006 14:04)
Mun kohdalla ei katso tekovuotta vaan tyylitajuista toteutusta, joka näkyy esim. siitä kuinka nopeasti ajan hammas mitäkin tekelettä puraisee... Uskon että vähemmälläkin rahalla olisi voitu tehdä Beyondin hämähäkki-kohtaus tyylikkäämmin jos ideoita, itsekritiikkiä ja tyylitajua olisi löytynyt tekijöiltä enemmän...jos itse olisin leffantekijä, en voisi päästää käsistäni moista kökköä.
Standartit efektien tekemisen ja katsomisen suhteen ovat melkoisesti muuttuneet tässä vuosien varrella. Näillä kriteereillä esim. Forbidden Planetin ja oikeastaan koko 50 ‑luvun scifin voi upottaa roskakoriin monen muun genren ohella. Vastaavasti 80 ‑luvun alun gorea on helppo kritisoida kököksi tai huonoksi tehdyksi, jos välttämättä haluaa lähteä tälle linjalle. Siitä huolimatta, vaikka efektit näyttävät ajoittain keinotekoisilta en lähtisi väittämään etteikö Fulcilla vielä 80 ‑luvun alussa ollut itsekritiikkiä ja tyylitajua. Resurssit olivat usein todella pienet ja kökköjäkin efektejä väännettiin monia tunteja. Tietenkin elokuvaa voi tarkastella jonain omasta historiastaan irrallisena kujanjuoksuna, jonka huippukohdat löytää kulloisenkin vuosikymmenen teknologiasta – toinen vaihtoehto on yrittää suhteuttaa elokuvien sisältö siihen ajanjaksoon jona ne on valmistettu.

En ole kaikkea 80-gorea sanonut paskaksi. Fulciltakin löytyy ihan hyvin tai siedettävästi tehtyä, kuten jo mainitsin, esim. Beyondin alkukidutus oli ihan siisti...pitäisi varmaankin katsoa uudestaan, mutta en vaan jaksa pelkkien tappokohtauksien takia enää vaivautua, kun muistaakseni leffassa ei ollut juuri muuta mielenkiintoista antia sinänsä hienon tummanpuhuvan visuaalisen ilmeen lisäksi..
Red Right Hand 22.9.2006 11:04
biggrin.gif

Muut paremmat kirjoittajat ovat sanoneet kaiken tästä paremmin jo, mutta meikälle Beyond oli yksi ekoja italialaisia kauhuelokuvia Argentojen ohella/jälkeen ja kyllä se päivä kun sain himoitun vipcostrongcutin (P&S! löytyy hyllystä edelleen...) käteeni oli suuri päivä. Beyond tuntui silloin erittäin ilkeältä elokuvalta, filmiltä joka huokui jotain yliluonnolista pahuutta. Diggasin joka sekunnista, joka efektistä, joka soundista. Tarinalla ei ollut merkitystä kun fiilis syntyi jollain toisella tasolla.

Nykypäivänä kun katson Beyondin, liittyy katsomiskokemukseen paljon nostalgiafiiliksiä ja ‑arvoa: vaan eihän nostalgia-arvo ole sinänsä mikään huono arvo sekään.
Yotsuya 22.9.2006 11:51

Beyondin muistiin syöpyneet kohtaukset TOP 5:

1) Prologi kokonaisuudessaan mutta varsinkin rujot avohaavat

2) Putkimies Joen ylösnousemus saastaisesta kylpyammeesta + naula pään läpi

3) Sokea nainen juoksee huoneen poikki ja MacCollin hahmo jää miettimään mikä on pielessä

4) Hapoa naamalle ruumishuoneella, hillittömän morbidi tunnelma

5) Loppukohtaus jossa Warbeck ja MacColl löytävät itsensä helvetin porteilta.

Kolmessa kohtauksessa splatter on keskeisessä osassa mutta tunnelma ja italoabsurdiikka kaikissa viidessä.
Ehetyz 23.9.2006 10:58
sud ( 22.9.2006 11:22)
Paska on paskaa ja kökköys kökköyttä tekovuodesta huolimatta, jos ei ole silmää niin ei ole. Ei tarvitse olla täydellisen virheetöntä, mutta jotain rotia sentään. Beyondin muutamissa kohtauksissa kökköyden huomaamisesta ei voi välttyä vaikka niitä katsoisi pikakelauksella.

Joo, olen sanonut kaiken tästä kaiketi jo...skeida efekti, pienoismalli tai millä vaan vastaavalla on samanlainen vaikutus kuin todella epäuskottavalla ja huonolla näyttelijällä, dont work on me.

Ehkä sinun sud kannattaisi tosiaan pysytellä siinä AvP:ssä. Tai oikeastaan, ehkä sinun ei kannata katsoa mitään ennen vuotta 2000 tehtyä elokuvaa, niin herkät silmäsi voivat välttyä paskuuden ja kökköyden näkemiseltä.
ttt 18.8.2010 21:12

Tietysti namä asiat liityvät konteksiin ja moneen muuhun...(he), eli milloin ja missä iässä olet sen nähnyt, jne..

Mulle Beyond pysyy periaatteessa sekä Fulcin Top 5;ssä..

Itse näin sen noin 20v. sitten viuimeksi (du-nauhan kopsu) ja silloin ei erikostehosteet todellakaan haitannut.. Päinvastoin.

Täytyypäs pitkästä aikaa katsoa..

Mielummin katsoisin 7 tunes for a murderer / la sette notte i nero, jota en ole nähnyt, ikinä..
flp 14.9.2010 20:05
ttt ( 18.8.2010 21:12)
Tietysti namä asiat liityvät konteksiin ja moneen muuhun...(he), eli milloin ja missä iässä olet sen nähnyt, jne..

Mulle Beyond pysyy periaatteessa sekä Fulcin Top 5;ssä..

Itse näin sen noin 20v. sitten viuimeksi (du-nauhan kopsu) ja silloin ei erikostehosteet todellakaan haitannut.. Päinvastoin.

Täytyypäs pitkästä aikaa katsoa..

Mielummin katsoisin 7 tunes for a murderer / la sette notte i nero, jota en ole nähnyt, ikinä..

Ehdottomasti Beyond on parhaita Italia kauhukuvia, jopa top 4 joukossa italia saralla. Minun dvd versio lähtee viimeisimmän joukosta jos joutuisin niistä luopumaan.

Mitä tehosteisiin niin nykyjään ei osata tehdä ilman tietokonetta noikin hyviä ja näyttäviä tehosteita kuten 80 luvulla, eli manuaalia peliin niisä on jotain kovaa särmää ja jotain joilla tietokone tehosteilla ei pääse. cool.gif
Jakel 14.9.2010 20:20

Beyond edustaa itselleni jotenkin sitä ideaalista 80-luvun kauhuelokuvaa joka syntyi videokauden alun katsomiskokemusten tuloksena. Osansa asiassa on myös se, että Fulci oli yksi ensimmäisiä nimiä, jonka oppi tuntemaan niistä 'kauheista elokuvista'. Kaikkea näitä elokuvia ei tullut alunperin edes katsottua, vaan kaveripiirissä joku kertoi elokuvasta jonka oli salaa vanhemmiltaan nähnyt tms. Jokatapauksessa, uusintakatselut ovat varmistaneet, että Beyond toimii edelleenkin.