Kuolatut kasetit

drake2j 18.7.2006 23:39

Eli mitkä ovat ne FIxit joiden perään olette keskenkasvuisena kuolanneet hienojen kansien tai takakansihehkutusten takia, ja jotka myöhemmin, mahdollisesti vasta aikuisiässä, nähtynä ovat osoittautuneet hitonmoisiksi pettymyksiksi.

Omaan listaani kuuluu valitettavasti vain hyvin tavanomaisia nimikkeitä, johtuen kotipaikkakuntani _erittäin_ rajoittuneesta videotarjonnasta. Mutta, here we go:

http://www.elitisti.net/fixcovers/03152.jpg

Nomads – yön muukalaiset (1986)

"Vain niille, jotka uskaltavat ottaa pelon pelkona ja kauhun kauhuna!"

Joopa joo. Kannen hienon henkiolentomörön ja takakannen pelottelujen jälkeen en ikinä osannut odottaa mitään niin tylsää ja pitkäpiimäistä haahuilua kuin mitä elokuva lopulta tarjosi.

http://www.elitisti.net/fixcovers/old/cover-halloween_iii.jpg

Halloween III – pahuuden yö (1982)

Ihastuin aikoinani kannen verenpunaisena hehkuvaan yötaivaaseen ja keskellä möllöttävään mutanttinaamaan. En vieläkään ymmärrä miten kansi liittyy itse elokuvaan.

http://www.elitisti.net/fixcovers/00341.jpg

Alligaattori (1980)

Näin elokuvan vasta vähän aikaa sitten Future Filmin dvd:ltä, eikä se säväyttänyt sitten niin millään tasolla. En edes muista koko elokuvasta enää mitään, kai siinä se kumialligaattori lopussa vilahti.

http://www.elitisti.net/fixcovers/old/cover-rawhead_rex.jpg

Raakalainen (1986)

Olin pienempänä (ja olen toki jossain määrin edelleenkin) todella innoissani kaikkien Fangoria-maskimörköjen ja splatterin perään. Ihastelin kasetin kantta pitkän aikaa R-Kioskin videohyllyllä ja onnistuinkin lopulta (jo joskus ala-asteiässä) näkemään itse elokuvan – mutta eipä siitä valitettavasti jäänyt käteen mitään positiivista. Olisin oikeasti halunnut pitää elokuvasta ja sen "sympaattisesta" raakalaismöröstä, mutta aina ei voi voittaa...
JMustonen 19.7.2006 05:57
drake2j ( 18.7.2006 23:40)
Alligaattori (1980)

Näin elokuvan vasta vähän aikaa sitten Future Filmin dvd:ltä, eikä se säväyttänyt sitten niin millään tasolla. En edes muista koko elokuvasta enää mitään, kai siinä se kumialligaattori lopussa vilahti.
Joskus 80 ‑luvun alkupuolella sain penkoa vakituisen lapsenvahtini beta-kokoelmaa ja sieltä käsiin eksyi monesti Alligaattori. Nimi ja kansi olivat miellyttävän uhkaavat, mutta nauhuriin saakka kasetti ei koskaan päätynyt. Ei ollut kuulema lapsille sopivaa katsottavaa, joten oli tyytyminen bondeihin. Arvatenkin moisen takia leffaa kohtaan kehittyi suuria odotuksia. Sittemmin tuo on monesti nähty ja elokuvana ihan ok. Pettymys kumminkin.

Maissilapset

Lapset tappavat vanhempansa. Löytyi samasta säkistä, mutta tätäkään ei saanut katsoa. Itse asiassa Maissilapset on elokuva, josta allekirjoittaneella oli pitkään mielikuva jonain todella sairaana teoksena, ja onhan se ihan ymmärrettävää kun miettii miten elokuvan teema jäsentyy ala-asteikäisen aivoihin, tai sanotaan että 80 ‑luvulla eläneeseen naskaliin. Nykyäänhän joku Friday the 13th:kin (sen ajan kovimpia elokuvia / vaihtoartikkeleita välitunneilla) on jo ihan perussettiä tv ‑esityksineen. Joka tapauksessa elokuvan ympärille kasaantuneeseen myyttiin verrattuna Maissilapset oli kolmen tähden mahalasku, kun sen pari vuotta sitten näki.

Piraija/Lentävät tappajat

En muista nyt kumman takakannessa on kuva puoliksi syödyistä ihmisen kasvoista. Moinen herätti kuitenkin lapsessa pelonsekaisen mielenkiinnon elokuvaa kohtaan. Vasta jokunen vuosi sitten sain nuo katsottua, eikä paljoa jäänyt käteen.

Saari

Muistaakseni tämän kannessa vedestä nousi käsi, joka pitelee veistä. Odotukset olivat kovat, mutta kaikkosivat nopeasti kun tämän vihdoin näki. Viime näkemästä on arviolta 16 vuotta. Ainakin omiin käsiin osuneet videot olivat kaiken muun hyvän lisäksi niin hämärällä kuvalla, että puolet elokuvasta sai tuhrustaa pimeää ruutua. Ehkä tätä osaisi nykyään arvostaa enemmän.

Demonoid

Jylhä ja uhkaava kansikuva, takana k-20 tarrat ja kultaiset reunat (muistaakseni). Kantta tuli tuijoteltua monesti ja vaikutti siihen aikaan ulkoisten puitteiden perusteella todella rankalta elokuvalta. En ole tätä vieläkään nähnyt, mutta epäilen että edessä on imdb:n pohjalta melkoinen pettymys.

Pelon kasvot

Takakannessa kuva hissistä, jossa yltäpäältä veristen tahrojen peittämä mies. Vaikutti lupaavalta. Tylsä etukansi piti kuitenkin paremmin kutinsa.

Jouluyö, murhayö

"Nuori poika katsoo kuinka hänen vanhempansa teurastetaan. Pojan isä pääsee hengestään nopeasti ja kivuttomasti pistoolin luodin tunkeutuessa hänen päähänsä. Pojan äiti sitävastoin on vähemmän onnekas. Ennen kuolemaansa hänet raiskataan, kidutetaan ja lopuksi silvotaan veitsellä. Poika katsoo koko ajan veritekoa, muttei ymmärrä."

Tässähän nyt on kaikki elementit herättämään 10 ‑vuotiaan pikkunaskalin mielenkiinto. Etukansi lupasi paljon, takankansi vielä enemmän. Yritin ehdottaa elokuvaa vanhemmille, mutta pelkäsivät että tappavasta joulupukista jää traumpoja... ei sitten jäänyt.
k-mikko 19.7.2006 09:58
Raakalainen (1986)

Olin pienempänä (ja olen toki jossain määrin edelleenkin) todella innoissani kaikkien Fangoria-maskimörköjen ja splatterin perään. Ihastelin kasetin kantta pitkän aikaa R-Kioskin videohyllyllä ja onnistuinkin lopulta (jo joskus ala-asteiässä) näkemään itse elokuvan – mutta eipä siitä valitettavasti jäänyt käteen mitään positiivista. Olisin oikeasti halunnut pitää elokuvasta ja sen "sympaattisesta" raakalaismöröstä, mutta aina ei voi voittaa...

Mutta tässä
Spoileri
hirviö kusee papin päälle
niinkuin Barkerin kirjassakin. Muuten toki paska.

JMustonen ( 19.7.2006 05:58)
Demonoid

Jylhä ja uhkaava kansikuva, takana k-20 tarrat ja kultaiset reunat (muistaakseni). Kantta tuli tuijoteltua monesti ja vaikutti siihen aikaan ulkoisten puitteiden perusteella todella rankalta elokuvalta. En ole tätä vieläkään nähnyt, mutta epäilen että edessä on imdb:n pohjalta melkoinen pettymys.

Tämä on kyllä ihan kiva elokuva. Varsinkin alku on vauhdikas. Katsonut parikin kertaa, mutta eipä tulisi silti dvd:tä hommattua jos ilmestyisi ja vhs on myyty.

Omalla pienellä kotipaikkakunnallani elettiin lähinnä R-kioskin varassa, mutta omaan mieleeni on jäänyt jonkin postimyyntikuvaston (Risteysasema muistaakseni, faija oli kiinnostunut pienoismalleista niin kuin itse asiassa mäkin joskus 20v sitten) eroottisemmat nimikkeet, koska pulju kauppasi niitäkin. Olivat varmaan näitä ekoja Omaxi-nauhoja (vuosi n. 1985), hinta jossain 200mk tuntumassa. Mieleen jäänyt kannet Francon Love Letters of Portuguese Nunista sekä jostain toisesta nunsploitationista, jota en nyt löytänyt Fixloungesta enkä muista nimeäkään. Itse asiassa nyt tuo nimike jäi vaivaamaan, muistaakseni siinä on kannessa nunna selällään maassa ja jonka jalat on nostettu ylös. Hjälp!
Lauri Lehtinen 19.7.2006 10:00
Demonoid

Säälittävä tapa suhtautua johonkin elokuvaan. Mitä vikaa on johonkin nuorena saatuun jylhään vaikutelmaan uskomisessa verrattuna siihen, että alkaa pitää pettymyksenä jotain, josta ei aikuisenakaan tiedä juuri mitään? (imdb:n kommentit marginaalisista kauhuelokuvista = ei mitään)

Videotragen pre-cert-nauhoissa ei muuten ole mitään K-20-tarroja, ikärajatarrat ovat videolain tuomaa roskaa.
Antti Tohka 19.7.2006 10:12
k-mikko ( 19.7.2006 07:59)
Mieleen jäänyt kannet Francon Love Letters of Portuguese Nunista sekä jostain toisesta nunsploitationista, jota en nyt löytänyt Fixloungesta enkä muista nimeäkään. Itse asiassa nyt tuo nimike jäi vaivaamaan, muistaakseni siinä on kannessa nunna selällään maassa ja jonka jalat on nostettu ylös. Hjälp!

Tämä on se Borowzcykin nunnaleffa.

Interno di un convento
k-mikko 19.7.2006 10:17
Antti Tohka ( 19.7.2006 10:13)
k-mikko ( 19.7.2006 07:59)
Mieleen jäänyt kannet Francon Love Letters of Portuguese Nunista sekä jostain toisesta nunsploitationista, jota en nyt löytänyt Fixloungesta enkä muista nimeäkään. Itse asiassa nyt tuo nimike jäi vaivaamaan, muistaakseni siinä on kannessa nunna selällään maassa ja jonka jalat on nostettu ylös. Hjälp!

Tämä on se Borowzcykin nunnaleffa.

Interno di un convento

Niinpä taitaa olla Salattu puutarha. Tylsähän se on. Love Letters on yhä näkemättä. blush.gif

http://www.elitisti.net/fixcovers/02932.jpg
Lauri Lehtinen 19.7.2006 10:19

Love Letters of a Portuguese Nun/Tuhansien himojen luostari oli kuolattu kasetti, joka ylitti odotukset melkein joka suhteessa.

skull 19.7.2006 12:48

Ihastuin aikoinani kannen verenpunaisena hehkuvaan yötaivaaseen ja keskellä möllöttävään mutanttinaamaan. En vieläkään ymmärrä miten kansi liittyy itse elokuvaan.

Alligaattori (1980)

Raakalainen (1986)

Mulla oli myös näiden perään haikailua, tosin hieman vanhempana.. Raakalaiselta odotin aika paljon silloin kun sen ensi kerran sain käsiini. Alligaattorissa oli mielestäni jotakin aika hyviä kohtia, mutta melko kökkö kokonaisuus. Halloween kolmosesta en ymmärrä sitäkään miksi se uudempi julkaisu on Myersin maskilla, vaikka miestä ei nähdä koko leffassa. Joka tapauksessa melko omalaatuinen ja katsottava osa sarjassa.

Ninja 3 – Lopullinen Taistelu. Tätä silloin katsottiin useaan otteeseen. Nyttemmin kuulin että siitähän on leikattu roppakaupalla materiaalia pois. Nyt pitäisi katsoa uudelleen joku leikkaamaton versio ja kokeilla osoittautuuko pettymykseksi.
Lauri Lehtinen 19.7.2006 13:28

Olen luullut, että "mutanttinaama" on stailattu versio pahojen voimien välikappaleina toimineista naamareista. Punahehkuinen horisontti vastaa aika tarkasti yhtä elokuvan otosta, olikohan osa uutiskatsausta jossa kuvattiin skidien valmistautumista halloweenin viettoon. Ei ehkä kovin keskeisiä elementtejä, mutta kun muistelee mitä puusilmiä elokuvan päähenkilöt olivat, niin ei voi pitää valintaa huonona.
Disco Studd 19.7.2006 15:43
Ullakko

Herätti aikoinan huomiota todella pahanenteisellä kannella. Verisessä leikkiapinassa oli jotakin hiidenvirtamaisen kammottavaa. Ei sitten kuitenkaan. Huono mikä huono.

Jouluyö, murhayö

"Nuori poika katsoo kuinka hänen vanhempansa teurastetaan. Pojan isä pääsee hengestään nopeasti ja kivuttomasti pistoolin luodin tunkeutuessa hänen päähänsä. Pojan äiti sitävastoin on vähemmän onnekas. Ennen kuolemaansa hänet raiskataan, kidutetaan ja lopuksi silvotaan veitsellä. Poika katsoo koko ajan veritekoa, muttei ymmärrä."

Tässähän nyt on kaikki elementit herättämään 10 ‑vuotiaan pikkunaskalin mielenkiinto. Etukansi lupasi paljon, takankansi vielä enemmän.

Allekirjoitan tämän. Ihan paska leffa.

Lauri Lehtinen ( 19.7.2006 10:20)
Love Letters of a Portuguese Nun/Tuhansien himojen luostari oli kuolattu kasetti, joka ylitti odotukset melkein joka suhteessa.

Jos olisin nähnyt tämän silloin lapsena, kun kasetti aiheutti ensimmäisen kerran kuolausreaktion, olisin luultavasti ollut pettynyt. Nyt kun näin sen jokin vuosi sitten aikuisena arkistossa Nunnia ja konnia ‑sarjassa, en pettynyt tippaakaan.
Shocky 19.7.2006 16:24
Disco Studd ( 19.7.2006 15:44)
Ullakko

Herätti aikoinan huomiota todella pahanenteisellä kannella. Verisessä leikkiapinassa oli jotakin hiidenvirtamaisen kammottavaa. Ei sitten kuitenkaan. Huono mikä huono.

Ai hitto, toi oli kyllä pelottava kansi. Aiemmin löytyi joka vuokraamosta, sittemmin en ole nähnyt ja olen pitkään kelaillut että mikähän tuon leffan nimi oli. Muistelin että se oli joku "13 askelta kauhuun", mikä näyttäis olevan tuon mainoslause. No hyvä että selvisi. Sääli että on huono, apinakin ja kaikki... Ala-asteella erään Juhan huonomuistisuuden ja sekoilun ansiosta monet paikalliset luulivat pitkään, että itseasiassa tuo on pahamaineinen "Salo – 13 askelta kauhuun"!

Itse näin nuo Nomadsit, Alligaattorit yms. ensin kopsuina, joten en ehtinyt kuolata kansia liiemmin eikä tullut pettymyksiä. Itseasiassa kannet joita tuli kuolattua eniten osoittautuivat miltei poikkeuksetta hyviksi leffoiksi (esim. Painajainen huumeleirillä, Kielletty planeetta, Pahan kehä...). Ehkä Kadonneen avaruuden vangit oli lievähkö pettymys kanteen nähden.

Muutamia sen ajan eniten kuolattukantisia leffoja on edelleenkin näkemättä, pahimpana aukkona sivistyksessä tiukan näköinen Atlantis Interceptors. Sitten oli joku leffa, jonka kansi ei ollut kummoinen, mutta takakansiteksti herätti uteliaisuutta: Kolme lasta syntyy kuun pimennyksen aikana ja öö.. ovat outoja. Mikäs tää on? Onko hyvä?
Lazer 19.7.2006 16:27
Shocky ( 19.7.2006 16:25)
Sitten oli joku leffa, jonka kansi ei ollut kummoinen, mutta takakansiteksti herätti uteliaisuutta: Kolme lasta syntyy kuun pimennyksen aikana ja öö.. ovat outoja. Mikäs tää on? Onko hyvä?

Pienet paholaiset – Bloody birthday

Musta katsomisen arvoinen pienen budjetin elokuva.
drake2j 19.7.2006 16:31
Shocky ( 19.7.2006 16:25)
Sitten oli joku leffa, jonka kansi ei ollut kummoinen, mutta takakansiteksti herätti uteliaisuutta: Kolme lasta syntyy kuun pimennyksen aikana ja öö.. ovat outoja. Mikäs tää on? Onko hyvä?

Pienet paholaiset (1981) – muistaakseni ihan ok slasheri. Näkemisestä on kyllä sen verran ehtinyt aikaa jo kulua, että on saattanut muistot kultautua blush.gif
Koston käsi 19.7.2006 17:09

Fright nightin kansi oli muksuna vitun creepy. Leffan katsomisen jälkeen ei niinkään.

Edit: Siinä on muuten vähän samanlainen "kummitusmainen irvokas lärvi taivaalla"-meininki kuin Nomadsissa ja Halloween III:ssa.. Näemmä uppoaa perheen pienimpiin hyvin.
drake2j 19.7.2006 17:23
Matti Lehto ( 19.7.2006 17:10)
Fright nightin kansi oli muksuna vitun creepy. Leffan katsomisen jälkeen ei niinkään.

Edit: Siinä on muuten vähän samanlainen "kummitusmainen irvokas lärvi taivaalla"-meininki kuin Nomadsissa ja Halloween III:ssa.. Näemmä uppoaa perheen pienimpiin hyvin.

Fright Night kuului toki myös kohdallani kuolattuihin kasetteihin, mutta en listannut sitä tähän mukaan koska en nähtyäni pitänyt sitä pahana pettymyksenä.