Muut tykkää, minä en

Kyuzo 12.6.2006 14:11

Elitistithän eivät pidemmälti välitä muiden mielipiteistä (ainakaan elokuvien saralla), mutta ajattelin tehdä tällaisen threadin kumminkin. Onko joku suositellut sinulle elokuvaa, joka on osoittautunutkin lopulta täysin paskaksi? Mikä tai mitkä elokuvat ovat siis mielestäsi yliarvostettua huttua, jonka kansa on nostanut korkealle sijalle?

Itse en voi ymmärtää Schindlerin listan (IMDb – 8.8) suosiota. Mikä siitä tekee muka niin hienon elokuvan? Mielestäni se on tylsä ja aivan liian pitkä elokuva, ja jotkut pitävät tätä vielä Spielbergin parhaimpana elokuvana!? **

(Toivottavasti tällaista ketjua ei vielä ole, eipä ainakaan haulla löytynyt)
Lauri Lehtinen 12.6.2006 14:54
Kyuzo ( 12.6.2006 14:12)
(Toivottavasti tällaista ketjua ei vielä ole, eipä ainakaan haulla löytynyt)

Ei ehkä tällä otsikolla, mutta ainakin pari kertaa vuodessa käynnistyy samantyyppinen keskustelu, tuloksena yleensä Spielbergin palkituimpien töiden, Citizen Kanen ja vaihtuvien hidastempoisten klassikkojen riisuminen yliarvostuksen harhasta ja laittaminen oikealle paikalleen.

Em. elokuvia erityisemmin puolustamatta en ole huomannut, että tältä pohjalta irtoaisi piristäviä näkökulmia tai olennaista sanottavaa, mutta ehkä olen ennakkoluuloineni väärässä ja nyt räjähtää antoisan mielipiteenvaihdon jackpot.
Ilja Rautsi 12.6.2006 16:27

Muut vihaavat, minä rakastan olisi kiinnostavampi aihe.

Pekka Koivunen 12.6.2006 19:12

Tartun Iljan haasteeseen ja aloitan. Elokuva jota minä rakastan (ja luulen muiden vihaavan).

The Family Man – perhe on paras – Järjellä ajateltuna hyvinkin tavallinen ja tyypillinen romantiikkahömppä. Jostain syystä haluan katsoa tuon elokuvan muutamaan otteeseen vuodessa, kun kauhu ja väkivalta ahdistaa (jo muutaman vuoden takainen perinne varsinkin Espoo Cinen fantasiaelokuvasarjan päätteeksi). Silloin The Family Man puhdistaa sieluni ja pystyn taas katsomaan väkivaltaa/kauhua/roskaa jne.

En kyllä keksi mitään kunnon syytä miksi tuo olisi oikeasti hyvä.
netzach 12.6.2006 23:21

Thin read line.

Sota on vissiin sitä että kuvataan ruohoa ja välillä joku lukee rakkauskirjeitä.
Protagonist 14.6.2006 13:32

Casablancasta jäi sellainen olo, etten saanut siitä mitään sellaista irti, mitä elokuvan hehkutuksen perusteella odotin.

Donnie Darko oli pettymys. Niin hehkutettu ja niin lattea.

Star Warseista olen pitkin hampain suostunut katsomaan sen ensimmäisen osan (siis kolmannen), se oli ihan jees, mutten silti koe edelleenkään mitään maniaa Star Warseja kohtaan. Ne kaksi muuta vanhempaa osaa voin joskus katsoakin, mutta uusiin en koske.

Ja jostain syystä tähän väliin on vielä hyvä tunnustaa, etten ole nähnyt yhtään Rambo-elokuvaa.
Toni Halonen 14.6.2006 17:02
Protagonist ( 14.6.2006 13:33)
Casablancasta jäi sellainen olo, etten saanut siitä mitään sellaista irti, mitä elokuvan hehkutuksen perusteella odotin.

Donnie Darko oli pettymys. Niin hehkutettu ja niin lattea.

Star Warseista olen pitkin hampain suostunut katsomaan sen ensimmäisen osan (siis kolmannen), se oli ihan jees, mutten silti koe edelleenkään mitään maniaa Star Warseja kohtaan. Ne kaksi muuta vanhempaa osaa voin joskus katsoakin, mutta uusiin en koske.

Ja jostain syystä tähän väliin on vielä hyvä tunnustaa, etten ole nähnyt yhtään Rambo-elokuvaa.

Kannattaa varmaan katsoa toi Casablanca uudestaan vähän ajan päästä. Jos elokuvaa kehutaan lähes maailman parhaaksi, ei ole mitenkään yllättävää, ettei se oikein vastaa odotuksia. Seuraavalla katselukerralla ennakko-odotukset ei enää väritä niin paljon kokemusta... Kuulostaako tämä oikeesti joltain Dr. phil amatööriversiolta vai tuntuuko musta vaan siltä?
Protagonist 16.6.2006 18:42
Toni Halonen ( 14.6.2006 17:03)
Kannattaa varmaan katsoa toi Casablanca uudestaan vähän ajan päästä. Jos elokuvaa kehutaan lähes maailman parhaaksi, ei ole mitenkään yllättävää, ettei se oikein vastaa odotuksia. Seuraavalla katselukerralla ennakko-odotukset ei enää väritä niin paljon kokemusta... Kuulostaako tämä oikeesti joltain Dr. phil amatööriversiolta vai tuntuuko musta vaan siltä?

Joo, olen ajatellutkin katsoa kokeeksi tässä joskus uusiksi.

Noista arvostetuista leffoista, joista ei itse pidä täytyy muuten mainita vielä Tohtori Zivago. Jotenkin sen elokuvan perusfiilis ja varsinki ne jatkuvasti toistuvat teemamusiikit otti hermoon.

Ai niin! Ja katsoin tässä taannoin pitkästä aikaa Moulin rougen. Täytyy kyllä sanoa, että siinä on elokuva, joka on saanut surullisen hyviä arvosteluja, mutta jota minä rehellisesti vihaan. flame.gif
Ilja Rautsi 23.6.2006 11:20

Onion A.V. Club listaa:

Classic Movies It's Okay To Hate
Esa Linna 23.6.2006 20:26

Takashi Miiken Gozu.

Hidasta, tylsää, tekohauskaa ja teennäisen outoa paskaa.

Lehmäpää oli ihan hauska, mutta jossakin threadissa valitin kuinka muistaakseni nukahdin kesken jokaisena kolmena kertana kun elokuvaa katselin. Väkisin katsoin loppuun.

Ja minä olen sentään Miiken elokuvien fani.

En tiedä onko Happiness of Katakuris yhtä suosittu, mutta huono sekin oli. Teennäisen outoa rasittavan kankeine musikaalipätkineen, aivan kuin joku toinen olisi matkinut väkisin Miiken elokuvia. Melkein voisi luulla että Miike olisi omien outouksiensa vanki, mutta onneksi Bird people of Chinan kaltaiset elokuvat luovat edelleen uskoa mieheen.
SamiH 23.6.2006 21:10

.

Shocky 26.6.2006 13:33
SamiH ( 23.6.2006 21:11)
Gozusta pidin erittäin paljon, mutta Katakuris on raivostuttavan teennäinen mukaelma loistavasta Quiet Familystä. Bird people oli mielestäni paha pettymys, (muka)hauskat hahmot weirdoilemassa ei sitten iskenyt millään. Tässä Miike on juuri oman itsensä vanki.

Olin vastaamassa Esan viestiin, mutta tässä näköjään olikin jo kirjoitettu asiasisällöltään täysin samat lauseet mitkä olin itse aikeissa kirjoittaa, joten ei täs muuta kuin että vahvistan tämän totuudeksi, the man speaks the truth. Miike-leffoissa pitää olla tarkkana siitä, milloin kyseessä on Hyvä Outoilu ja milloin Huono Outoilu.