Neitoperho

Pekka Koivunen 25.4.2006 13:49

Neitoperho on minulle yksi kaikkien aikojen kovimpia suomalaisia elokuvia. Minä olin ihan pöksyt märkänä, oli sen verran rankka ja samalla koskettava kokonaisuus.

Spoileri

Klemolan roolihahmo mönkiessä pitkin metsää Carolan (?) soidessa taustalla, on yksi harvoja elokuvakohtauksia joka on jäänyt vahvasti mieleeni

Nyt on valitettavasti aikaa viime katselu kerrasta (kun ei töllöstä tullut töllötettyä, eli pitänee kaivaa vhs jostain esille), joten en uskalla enempiä kommentoida.

Ilmeisesti elokuva on jonkin "klassisen" englantilaisen(/yhdysvaltalaisen) elokuvan uudelleen filmatisointi (näin olen jostain ymmärtänyt), mutta minkä?

Ja jos uudelleen filmatoisoinnit ovat, hyvänä nyrkkisääntönä, paskempia kuin alkuperäiset, niin kuinka hyvä tuo orginelli on.
C.W. Leadbeater 25.4.2006 14:28
SuperHessu ( 25.4.2006 13:50)
Ilmeisesti elokuva on jonkin "klassisen" englantilaisen(/yhdysvaltalaisen) elokuvan uudelleen filmatisointi (näin olen jostain ymmärtänyt), mutta minkä?

Johtuisiko käsityksesi siitä, että The Collectorin suomenkielinen käännösnimi on Neitoperho ja Neitoperhon englanninkielinen vastaavasti The Collector? Sisällöllistä yhtäläisyyttähän näillä ei ole.
Pekka Koivunen 25.4.2006 14:53

Tuo se oli.

En tosiaan ole nähnyt, mutta juoni kuulostaa hiukka samansuuntaiselta (imdb:stä luettuani).

Olisikohan tuo voinut olla Mantilan innoituksen lähde? Tai sitten vain hiukka saman suuntainen?

...

Tai kyllä uskon jos sanot, ettei niissä ole mitään samaa.
Crni 25.4.2006 15:43
SuperHessu ( 25.4.2006 14:54)
Tuo se oli.

En tosiaan ole nähnyt, mutta juoni kuulostaa hiukka samansuuntaiselta (imdb:stä luettuani).

Olisikohan tuo voinut olla Mantilan innoituksen lähde? Tai sitten vain hiukka saman suuntainen?

...

Innoitusta Mantila on kyseisestä elokuvasta hakenut ihan tietoisesti ja nimi on kunnianosoitus Wylerille. Samansuuntaisuutta teemoissakin on: perhosten ja ihmisten keräily.
Volonte 25.4.2006 16:46
Crni ( 25.4.2006 14:44)
SuperHessu ( 25.4.2006 14:54)
Tuo se oli.

...

Innoitusta Mantila on kyseisestä elokuvasta hakenut ihan tietoisesti ja nimi on kunnianosoitus Wylerille. Samansuuntaisuutta teemoissakin on: perhosten ja ihmisten keräily.

Olin lukiossa kun Neitoperho ilmestyi. Sekopään psykologian opettajamme mukaan elokuvan tekijä oli jollakin tapaa mieleltään sairas. Niputtipa siinä sitten elokuvaa diggaavatkin jonkinlaiseksi keissiksi. En muista Neitoperhosta oikeastaan mitään, mutta monesti viime vuosina olen miettinyt, että mitähän tämä opettaja olisi tuumannut vaikkapa jostakin sopivalla tavalla höystetystä elitistisestä nimikkeestä.