Pientä viinastelua harrastaessa ja Bad Guyn soundtrackiä kuunnellessa tuli mieleen miten sitä kaipaakaan (kaakkois-)aasialaista yöelämää. Jokainen sekunti baarikierroksella on täynnä yllätyksiä, vastaan voi kävellä käytännössä ihan mitä tahansa ja vain mielikuvitus toimii rajana. Kaikki voi olla parhaimmillaan tai pahimmillaan kuin Miikeä potenssiin ties mitä rankan päihtymyksen voimistaessa kaoottista vaikutusta.
Olen aina ihmetellyt, että mitä ihmeellistä kääpiöissä on ja miksi ne nostavat automaattisesti elokuvan pisteitä? Hehän ovat vain pieniä (puhtoisia ja viattomia?) ihmisiä, kun taas transut(*) edustavat monelle alinta saastaa mitä maa päällään kantaa.
Thai-elokuvien kuluttajana olen aina jotenkin rinnastanut transut thai-elokuvan kääpiöiksi. Kääpiöfaneille thai-elokuva ei ole tarjonut juuri mitään, mutta ei myöskään otsikon toiselle osapuolelle, vaikka transut ovat läsnä tavalla tai toisella lähes jokaisessa elokuvassa. Runsaasta esiintymisajasta huolimatta hahmot ovat olleet parhaimmillaan päällisin puolin toiminnallisia ja iskeviä, mutta lopulta niin sterotyyppisiä kohkaajia.
Nyt voisi tuoda esille elokuvia missä on oikeasti kovia kääpiöitä (jotka eivät ole "pieniä" koristeita) ja palleja murskaavia transuja (jotka eivät ole hihitteliviä idiootteja).
Sana vapaa, kommentteja kääppäreistä ja transuista kehiin. Etenkin siitä, miksi kääpiöt ovat must.
* joku kuitenkin alkaa saivartelemaan, joten termin alle on niputettu yleistävästi kaikki ristiin pukeutujien ja post op ‑henkilöiden väliltä.