24.2.2006 00:41
The Isle
Ohjaus ja käsikirjoitus: Kim Ki-Duk. Pääosissa: Seo Jeong, Kim Yu-Seok ja Park Seong-Hee.
Elokuvan tarina on yhtäaikaa sekä yksinkertainen, että monisäikeinen. Pääosassa on puhumaton nainen Hee-Jin, joka vuokraa kelluvia kalastusmajoja ja toimittaa niille kaikkea syöteistä seksiin. Vapaa-aikanaan Hee-Jin kiduttaa eläimiä, ne tuntuvat olevan ainoat olennot, joihin hän voi kipuaan ja vihaansa avoimesti purkaa. Erään majan vuokraa mies, Hyon-Shik, joka on tappanut rakkaansa ja on nyt aikeissa tappaa itsensä. Kun Hee-Jin näkee miehen tuskan, hänessä herää halu pelastaa ja tulla pelastetuksi. Hän ei kuitenkaan suostu kokonaan alistettuun asemaan edes lohduttomassa ja säälittävässä rakkauden kerjäämisessään, vaan osaa taiturimaisesti käyttää passiivisagressiivisuutta aseena.
Saari on loistava esimerkki siitä, miten tunnetiloja ja tarinoita voidaan kertoa ilman turhanaikaista dialogia. Tunnelma muuttuu käsin kosketeltavaksi ja intensiiviseksi. Kuvasto on maalauksellisen kaunista, vaihtuen välillä pelottavan raadollisiin, mutta silti hämmentävän kiehtoviin kuviin. Myönnän joutuneeni katselemaan seiniä parissa kohtauksessa, vaikka niissä ei varsinaisesti näytettykään mitään. Eläytyminen oli kuitenkin niin totaalista, etten voinut katsoa. Kauniista kuvista ja maisemista huolimatta elokuva ei sorru myöskään pateettisiin kuviin, mikä olisi noissa maisemissa ollut hyvinkin helppoa.
Moni korostaa seksin osuutta elokuvassa, mutta ymmärtämättä jää turhan usein, ettei kysymys ole erotiikasta tai pornosta sinänsä. Saaressa seksi on kerrankin valjastettu harvinaisen tehokkaasti luonnehtimaan henkilöitä ja kuljettamaan tarinaa. Seksi on tapa alistua, hallita, nöyryyttää, näyttää voimansa tai saada hyväksyntää, kosketus toiseen ihmiseen. Tai sitä kaikkea yhtä aikaa. Se miksi tai miten ihminen seksiä harrastaa, kertoo ihmisestä paljon.
Elokuvaan on kätketty paljon symboliikkaa, mutta paikoin tuntuu, kuin Kim Ki-Dukin usko katsojaan ja tämän oivallus/eläytymiskykyyn olisi ollut kateissa. Ajoittain elokuvassa kirjaimellisesti väännetään liikaa rautalankaa, joskus kalastellaan liikaa katsojaa, silloinkin kun hän ei ole hukassa. Onneksi tämä ei tapahdu kovinkaan usein, mutta ilman niitä kohtauksia olisin antanut leffalle *****-, nyt tyydyn antamaan
****+
Ohjaus ja käsikirjoitus: Kim Ki-Duk. Pääosissa: Seo Jeong, Kim Yu-Seok ja Park Seong-Hee.
Elokuvan tarina on yhtäaikaa sekä yksinkertainen, että monisäikeinen. Pääosassa on puhumaton
Spoileri
vastoin yleistä luuloa hän ei ole mykkä, hän soittaa elokuvassa ilotytön paikalle
Saari on loistava esimerkki siitä, miten tunnetiloja ja tarinoita voidaan kertoa ilman turhanaikaista dialogia. Tunnelma muuttuu käsin kosketeltavaksi ja intensiiviseksi. Kuvasto on maalauksellisen kaunista, vaihtuen välillä pelottavan raadollisiin, mutta silti hämmentävän kiehtoviin kuviin. Myönnän joutuneeni katselemaan seiniä parissa kohtauksessa, vaikka niissä ei varsinaisesti näytettykään mitään. Eläytyminen oli kuitenkin niin totaalista, etten voinut katsoa. Kauniista kuvista ja maisemista huolimatta elokuva ei sorru myöskään pateettisiin kuviin, mikä olisi noissa maisemissa ollut hyvinkin helppoa.
Moni korostaa seksin osuutta elokuvassa, mutta ymmärtämättä jää turhan usein, ettei kysymys ole erotiikasta tai pornosta sinänsä. Saaressa seksi on kerrankin valjastettu harvinaisen tehokkaasti luonnehtimaan henkilöitä ja kuljettamaan tarinaa. Seksi on tapa alistua, hallita, nöyryyttää, näyttää voimansa tai saada hyväksyntää, kosketus toiseen ihmiseen. Tai sitä kaikkea yhtä aikaa. Se miksi tai miten ihminen seksiä harrastaa, kertoo ihmisestä paljon.
Elokuvaan on kätketty paljon symboliikkaa, mutta paikoin tuntuu, kuin Kim Ki-Dukin usko katsojaan ja tämän oivallus/eläytymiskykyyn olisi ollut kateissa. Ajoittain elokuvassa kirjaimellisesti väännetään liikaa rautalankaa, joskus kalastellaan liikaa katsojaa, silloinkin kun hän ei ole hukassa. Onneksi tämä ei tapahdu kovinkaan usein, mutta ilman niitä kohtauksia olisin antanut leffalle *****-, nyt tyydyn antamaan
****+