Jos jotakuta alkaa ottamaan ohimosta seuraava kirjoitelma, niin muistakaa etten ole kirjoitushetkellä nähnyt hyvää elokuvaa pariin viikkoon.
Käsivarakamera, tuo dokumenteista tuttu merisairaudenaiheuttaja, on viimeaikoina otettu ikään kuin oletusarvoiseksi kuvaustavaksi nykyelokuviin. Ilmeisesti tekijät haluavat saada tällä elokuviinsa tiettyä "aitoutta" ja "uskottavuutta". Käsivarakamera tekee ainakin minusta elokuvasta todella halvan näköisen ja haittaa samalla taidokkaiden kuva-asetelmien sommittelua. Kaikista eniten väärässä paikassa käsivarakamera on toimintaelokuvissa. Esimerkiksi Gladiaattorin ja Sormusten Herran kaltaiset (paska)elokuvat ovat lähes katselukelvottomia, kun toiminta on täysin selvittämättömissä olevaa puuroa – kuka löi ketä, ja millä aseella, mikä ilme tuo on, onko kukaan edes tosissaan?
Käsivarakameraa löytyy kyllä monista hyvistä elokuvistakin. Esimerkiksi The Great Silencessä kamera heiluu hillitysti parissa kohtauksessa. Mutta siinä missä noihin aikoihin kamera pyrittiin pitämään niin hyvin aloillaan kuin mahdollista, on nykyään heiluttelu lähinnä liioiteltua ja tahallista. Esimerkiksi Lostia katsellessa alkaa tuntua kameramiesten joko kärsivän pakkoliikkeistä tai kuuntelevan korvalappusoittimesta mossausmusiikkia, muuten on vaikea keksiä selitystä kameran aloillaan pysymättömyydelle. Kameranheiluttelu on tehokeino, jonka kuka tahansa säälittävä nöösielokuvantekijäretale osaa – perinteinen hallittu sommittelu ja esteettisen kuvakulman valinta on huomattavasti haasteellisempaa kuin kameran pogoiluttaminen kuvauspaikalla norkoilevan puliukon selässä.
Tällä uudella suuntauksella on ollut ainakin se seuraus, etten ole enää moneen vuoteen ostanut/vuokrannut uusia elokuvia kameranheiluttelun näkemisen pelosta. Tästä syystä olen jo aika pihalla nykyelokuvan tasosta. Onko heiluttelu lisääntynyt vai laskenut, sitä en uskalla edes kysyä.
Mutta! Jotta tällä kaikella vuodatuksella olisi jotain tarkoitusta, kysyn kaikilta tämän epähuomiossa lukeneilta elitisteiltä mielipidettä käsivarakameran käytöstä nykyelokuvissa ja mahdollisesti infoa siitä, milloin tämä vitsaus tuli olennaiseksi osaksi elokuvataiteita. Heiluttiko Alfred Hitchcock kameraansa?